(17.50 hodin)
(pokračuje Grůza)

Žádoucím efektem bude i sjednocení právního režimu nakládání se zemědělskými pozemky ve vlastnictví státu.

V souvislosti s navrhovanou novelou je třeba upozornit na to, že zájem státu ve vztahu k exploataci nerostného bohatství řeší zákon č. 206/2002 Sb. v článku II bod 3 a 4 tím způsobem, že omezuje dispozice s nemovitostmi v dobývacích prostorech a chráněných ložiskových územích, a to i ve vztahu k nemovitostem ve správě Pozemkového fondu České republiky. K tomuto je třeba uvést, že by bylo vhodné v rámci projednávání navrhovaného zákona změnit režim restrikcí stanovených zákonem č. 206/2002 Sb. tak, aby bylo umožněno provozování zemědělské výroby na dotčených pozemcích do doby vlastní těžby a majetkové převody v případech, kdy se těžba nedotýká celého vymezeného území, například v případě hlubinné těžby.

V rámci projednávání doporučuji, aby se návrhem na novelu zabýval i zemědělský výbor sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Grůzovi. S faktickou nebo procedurální připomínkou se hlásí paní kolegyně Bayerová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Marta Bayerová: Vážený předsedající, kolegové, při hlasování číslo 70 jsem hlasovala proti zamítnutí. Na sjetině je pro. Nezpochybňuji nijak hlasování, žádám jen o opravu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni. Můžeme pokračovat v projednávaném bodu. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Šustr. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, předkladatel udal veškeré důvody, proč tato krátká novela má být projednávána.

Musím jenom připomenout, že vláda souhlasí, ale textově se rozchází. Nicméně rozdíly jsou hlavně v platnosti, v datu. Ale i ten text navrhovaný vládou možná přijde k určité korekci.

Doporučuji, aby tento zákon prošel do druhého čtení, kde bude možno tyto úpravy provést. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Žádám, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů.

Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Jak sleduji, nevidím ani žádnou přihlášku přímo z místa. Proto obecnou rozpravu končím.

Ptám se pana navrhovatele nebo pana zpravodaje, jestli se chtějí ještě vyjádřit. Pokud není žádný zájem ze strany navrhovatele a zpravodaje, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor sněmovny navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Pan navrhovatel navrhl ještě zemědělský výbor, jestli jsem správně zaznamenal. Ptám se, jestli má ještě někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování číslo 73 a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.

V hlasování číslo 73 bylo pro 87, proti nula, nehlasovalo 82. Návrh byl přijat. Děkuji.

 

Já vás pro jistotu odhlásím vzhledem ke změně přítomnosti a žádám vás o novou registraci.

 

A budeme hlasovat o druhém návrhu, návrhu předkladatele - kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru.

Zahajuji hlasování číslo 74. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.

V hlasování pořadové číslo 74 bylo pro 107, proti nikdo z přítomných 117 poslanců. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru a výboru zemědělskému. Končím tento bod.

Požádám paní kolegyni Jitku Kupčovou, aby mě vystřídala.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Dalším bodem je

 

20.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa a dalších na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 20/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 20/1. Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl poslanec Vojtěch Filip. Pane poslanče, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, paní a pánové, v létě letošního roku předložila skupina poslanců novelu ústavního zákona, Ústavy České republiky, zákona č. 1/1993 Sb. Tento návrh tady v obdobné podobě byl v roce 1999. Nebyl však přijat.

Jde o změnu rozhodování ve věci udělování milosti a tato změna je poměrně jednoduchá. Já ale přece jen shrnu nejzákladnější důvody, které skupinu navrhovatelů k předložení tohoto tisku vedly.

Právo prezidenta republiky udělovat milost je v současné době zakotveno v článku 62 písm. g) a zahrnuje tato oprávnění: odpouštět a zmírňovat tresty uložené soudem, tzv. agraciace, nařizovat, aby se trestní stíhání nezahajovalo nebo aby se v něm nepokračovalo, tzv. abolice, a zahlazovat odsouzení, tzn. běžné ratihabice.

Milost může udělit prezident republiky buď individuálním aktem ve vztahu ke konkrétní osobě, nebo hromadným aktem, tzv. amnestií, dopadající na blíže neurčený okruh osob, vymezený zpravidla podle druhu trestu, jeho výměry či povahy trestného činu. To hromadné udělování amnestií je ale upraveno v článku 63 odst. 3 Ústavy ČR a rozhodnutí podle tohoto článku vyžaduje ke své platnosti kontrasignaci předsedy vlády. A vláda také za takové rozhodnutí prezidenta republiky odpovídá, když tato podmínka neplatí při využívání práva individuální milosti.

Prezident republiky ale nerozhoduje o každé podané žádosti o milost. V části, určité části, přenesl tuto pravomoc na ministra spravedlnosti, a to od 1. ledna 1994 výlučně, když do 31. 12. 1993, tedy celý ten první rok platnosti ústavy, toto oprávnění též náleželo generálnímu prokurátoru a ministru obrany. Nicméně si prezident republiky vyhradil být informován o každé podané žádosti, tedy o žádosti o milost podané přímo ministru spravedlnosti.

Ministr spravedlnosti je v souladu s ustanovením § 366 odst. 2 trestního řádu a na podkladě rozhodnutí prezidenta republiky o přenesení pravomoci z 1. 2. 1994, které bylo publikováno ve Sbírce zákonů pod číslem 33/1994 Sb., oprávněn provést šetření a nedůvodné žádosti - s výjimkou žádostí v rozhodnutí prezidenta republiky o přenesení pravomoci taxativně uvedených - zamítnout. K realizaci tohoto oprávnění ministra spravedlnosti je na Ministerstvu spravedlnosti zřízeno oddělení milosti, které je klasickým způsobem konstituováno v ministerstvu, a mohl bych popisovat, kolik má členů, jakým způsobem pracuje a jakým způsobem také prezidentu republiky podává zprávy o těch žádostech, které byly zamítnuty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP