(16.40 hodin)
(pokračuje Říman)
Je evidentní, že o vztahu populace ke kouření a k mnoha dalším věcem lidského života primárně rozhodují úplně jiné společenské a civilizační faktory, například výchova.
Ale pojďme dále. Cigarety zabíjejí. Cigarety zabíjejí a obtěžují nejen ty, kteří kouří, ale i nás nekuřáky. Málokdo by dokázal na kouření najít cokoli pozitivního kromě podivuhodného faktu, že lidé odnepaměti používají různé omamné látky k řešení svých problémů. Na otázku, proč to dělají, by si všichni vymítači ďábla měli pokusit odpovědět dříve, než vytáhnou do své svaté války. Jestliže je kouření takové, jak nám to tady předložil pan doktor Janeček, proč neusiluje o to, postavit kouření zcela mimo zákon jako drogy? Obávám se, že odpověď je poměrně jednoduchá. Odpověď je slovo pokrytectví. Je totiž velmi snadné zvednout ruku pro tento návrh. Běžnému kuřákovi na ulici je to jedno, nemá čas domýšlet důsledky tohoto zákazu. Vlastně nikdo nebude protestovat a ti z vás, kteří zvednou ruku pro tento návrh, se budou po nějakou chvíli spokojeně vyhřívat na piedestalu společenské užitečnosti. Ale proč nemáte odvahu, pokud je pravdou vše, čím tento zákon odůvodňujete, navrhnout ten jediný a logický racionální postup, totiž úplný zákaz kouření? Proč to neuděláte? Odpovím za vás. Protože jste si spočítali - a každý si to okamžitě spočítá - statisíce a miliony svých voličů, a proto je to pokrytecký návrh pokrytců, návrh, jehož jediným cílem je vytřískat politické body z právě módního tématu.
Dovolte, abych rekapituloval. Za prvé je velmi sporné, že zákaz reklamy na tabák snižuje spotřebu, a neexistuje o tom ne u nás, ale na celém světě jediný opravdu přesvědčivý důkaz. Naproti tomu zákaz reklamy evidentně likviduje konkurenční prostředí, což zvýhodňuje stávající dominantní výrobce, středně a dlouhodobě vytváří tlak na růst cen, což dále vytváří prostor pro pašování a šedou ekonomiku. A za třetí, peníze - a ty nejsou malé - které výrobci na reklamě ušetří, nezmizí, jen ve svých výročních zprávách vykáží vyšší zisk.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Martinovi Římanovi. Zaregistrovala jsem přihlášku pana poslance Nájemníka, ale také navrhovatele pana poslance Janečka. Zeptám se vás, pane poslanče, zda byste nevyužil práva svého závěrečného slova a neshrnul to poté po diskusi. Dobře, takže slovo uděluji panu poslanci Nájemníkovi. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Nájemník: Dámy a pánové, já své vystoupení velmi zkrátím po předchozím vystoupení a řeknu jen princip. Myslím, že tento zákon jistě bude dalším z dlouhé řady těch, které jsou prohlasovány zcela jasně. Vím, že nemá můj pozdější návrh na zamítnutí šanci. Je dokladem odlišného pohledu na svět. Podotýkám, že jsem nekuřákem a nikdy jsem nekouřil.
Řeč není o škodlivosti kouření, to je jistě nesporné, ale domnívám se, že cesta k omezení nebo zániku kouření nevede přes další zákazy a kontroly, byť si je třeba přeje nějaká nadnárodní organizace. Jsem pro možnost vybrat si, jsem pro volnou soutěž názorů. Jestliže člověk dospěje svobodně k nějakému názoru, je to důstojnější a pevnější.
Zákaz tabákové reklamy je dalším z mnoha zákazů, z mnoha manipulací s občanem, jedním z mnoha zákazů a omezení svobod občana. Nemám rád mesiášský komplex přinášení dobra, i když je míněný upřímně. Jsem proti zákazu tabákové reklamy, ač ortodoxní nekuřák. Podávám návrh na zamítnutí tohoto zákona.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče, návrh jsem zaregistrovala. Do rozpravy se ještě hlásí s přednostním právem slova pan místopředseda Ivan Langer, slovo mu nyní uděluji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako spolumajitel firmy Philip Morris, vlastně spíše jako drobný akcionář Philip Morris nebo jako velmi velice drobný akcionář společnosti Philip Morris - mám dvě akcie - poděkoval panu poslanci Janečkovi za jeho návrh, protože i když mám jen dvě akcie této společnosti, přesto očekávám, že růst jejich nominální hodnoty bude i nadále pokračovat, a dokonce bych řekl, že v případě přijetí tohoto návrhu zákona růst bude výrazně silnější, než tomu bylo dosud. Nemohu nepoděkovat člověku, který mě činí bohatším, než jsem v tuto chvíli, a tím člověkem není nikdo jiný než pan poslanec Janeček. Takže, pane poslanče, díky tomu, že moje společnost, společnost, kterou spoluvlastním, ušetří ročně náklady v rozmezí stovek milionů korun na reklamu, já budu mít větší dividendy a moje akcie budou mít větší hodnotu. Opravdu vám děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu místopředsedovi akcionáři a věřím, že to rychlé zbohatnutí mu přinese štěstí. Nyní faktická poznámka pana poslance Křečka.
Poslanec Stanislav Křeček: Kolegové a kolegyně, chtěl bych jen vyslovit názor, že pan kolega Langer jako představitel strany, která preferuje zisk, bude také pro tento návrh zákona hlasovat. (Pobavení v sále.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Teď se hlásí o slovo pan zpravodaj, pan navrhovatel a mám zde další písemnou přihlášku. Takže uděluji slovo panu zpravodaji, který avizoval ve svém úvodním slově, že bude chtít v rozpravě vystoupit, a ponechávám na panu navrhovateli, aby mi dal jasný signál ve chvíli, kdy opravdu bude chtít vystoupit, a já mu vyhovím. Jak to opravdu budete cítit, pane poslanče. Prosím, pan poslanec Teplík.
Poslanec Tomáš Teplík: Děkuji za slovo. Nejprve replika na pana kolegu Křečka. Pan kolega Langer pochopitelně bude hlasovat podle zpravodaje, protože velká přílišná vnitrostranická demokracie mu ani jinak hlasovat nedovoluje.
Teď tedy k návrhu. Protože návrh na zamítnutí již zazněl, tak já k tomuto návrhu dávám podmiňující návrh, a sice ve chvíli, kdy toto zamítnutí nebude přijato, což se dá zřejmě očekávat, dávám návrh, aby tutu předlohu projednal výbor hospodářský.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní požádal o slovo pan navrhovatel poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně, nemohu než vrátit se k vystoupení pana kolegy Římana. On zde pronesl několik, abych tak řekl, v ekonomii netušených pouček. Totiž tvrdit, že reklama nemá vliv na spotřebu, že reklama nezíská nového zákazníka, to je tak něco absurdního, že by vás každá reklamní agentura vyhodila, protože jejich hlavním posláním je získávat nové zákazníky, jejich hlavním posláním je získávat nové spotřebitele. Dovolte mi, abych vám ocitoval slova známého podnikatele Henryho Forda, který řekl: kdybych měl posledních pět dolarů, tři z nich dám na reklamu.
***