(11.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pokusím se přilákat všechny, kteří se chtějí zúčastnit hlasování. Dovolila jsem si vás odhlásit a prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami.

 

Budeme hlasovat o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 60 z přítomných 168 pro 51, proti 108. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má ještě někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 61 z přítomných 172 poslanců pro hlasovalo 146, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Končím tento bod.

 

Dalším bodem je

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci
a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování
a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), a zákon č. 86/2002 Sb.,
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší)
/sněmovní tisk 63/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas už v prvním čtení.

Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr životního prostředí pan Libor Ambrozek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolím si vám předložit ještě jeden návrh. Tentokrát velmi stručnou legislativně technickou novelu zákona č. 76/2002 Sb., která má zajistit soulad tohoto zákona se směrnicí Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečištění, a to co nejdříve před nabytím jeho účinnosti, která bude k 1. 1. 2003.

Zákon o integrované prevenci zahrnuje novely několika souvisejících právních předpisů, které mají zajistit náhradu vybraných správních aktů integrovaným povolením. Těžištěm těchto novel je docílit zakotvení jednoho integrovaného řízení zakončeného vydáním jediného integrovaného rozhodnutí. Předmětem tohoto návrhu zákona je novela, která má zabezpečit náhradu u příslušných správních aktů v oblasti ochrany ovzduší integrovaným povolením. Stalo se tak proto, že do Poslanecké sněmovny přišly návrhy zákona o ovzduší a integrované prevenci současně. Poslanecká sněmovna ovšem zákon o integrované prevenci loni schválila dříve než zákon o ovzduší, stejně tak jako Senát, a proto se zákon o integrované prevenci odkazuje ještě na starý zákon o ovzduší, který dnes již neplatí. Cílem této novely je tedy navázat zákon o integrované prevenci na nový zákon o ovzduší, který vstoupil v platnost 1. července t. r. Bez provedení této novely nelze uplatnit jeden ze základních principů zákona o integrované prevenci, kterým je integrovaný přístup k povolování zařízení vyplývající ze směrnice Rady Evropského společenství.

Požadavek urychleného projednávání podle § 90 odstavec 2 zákona o jednacím řádu, to znamená schválení novely již v prvním čtení, vychází z požadavku zabezpečit soulad s právem Evropských společenství ke dni nabytí účinnosti zákona, což bude 1. ledna 2003. Tento požadavek dále velmi souvisí s jistotou provozovatelů, kteří budou žádat o integrované povolení, o tom, jaký je rozsah žádosti a jaké podmínky jsou povinni plnit, tedy že jsou povinni plnit v rámci integrovaného povolení i požadavky ochrany ovzduší. Tím také s požadavkem nutnosti urychleného vydání navazující vyhlášky Ministerstva životního prostředí, kterou se stanoví vzor žádosti o toto povolení.

Stěžejní je brzké vydání tohoto prováděcího předpisu zejména pro provozovatele zařízení, na které se vztahuje povinnost předložit žádost o vydání integrovaného povolení nejpozději do 31. března 2003. Vyhláška však může být vydána teprve po schválení předkládaného návrhu zákona, protože ji nelze vydat bez náležitostí týkajících se tak zásadní složky životního prostředí, jako je ovzduší. Proto si vás dovoluji požádat o schválení této malé novely zákona podle § 90 zákona o jednacím řádu už na této schůzi Poslanecké sněmovny.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministru Liboru Ambrozkovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Vícha. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Josef Vícha: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, slyšeli jsme návrh na změnu zákona. Jako zpravodaj bych k tomu chtěl říci krátký komentář - na vydání zákona, kterým se mění zákon 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a změně některých zákonů, a zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů.

Formální předmět návrhu je za prvé zrušení části páté zákona 76/2002 Sb., za druhé vložení nového odstavce 3 do § 53 zákona 86/2002 Sb. Věcný předmět návrhu je za prvé zrušením části páté zákona 76/2002 Sb., kde se má odstranit nesoulad mezi zákonem 76/2002 Sb. a zákonem 86/2002 Sb. Zákon č. 76/2002 Sb. v současné podobě obsahuje novelu zákona 309/1991, který byl zrušen zákonem č. 86/2002 Sb. Za druhé - vložením nového odstavce 3 do § 53 zákona 86/2002 Sb. se tento zákon uvádí do souladu se zákonem č. 76/2002 Sb. ve smyslu směrnice evropské rady 96/61.

Novela zákona č. 86/2002 Sb. má nahradit novelu neplatného zákona č. 309/1991 Sb. tak, aby v něm obsažené ustanovení o vztahu k zákonu č. 76/2002 Sb. odpovídalo nové právní úpravě v zákoně 86/2002 Sb.

Návrh zákona neobsahuje ani po formální, ani po věcné stránce žádná sporná ustanovení. V návrhu zákona jde o nápravu současného znění zákona 76/2002 Sb., o integrované prevenci, a zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, které se během legislativního procesu dostaly do vzájemného rozporu.

Zákon o integrované prevenci obsahuje novelu zákona o ochraně ovzduší z roku 1991, která byla zrušena zákonem o ovzduší z roku 2002. Zároveň není mezi novým zákonem o ovzduší a zákonem o integrované prevenci potřebná souvislost, protože současné znění zákona o ovzduší neobsahuje ustanovení týkající se integrované prevence. Tento stav omezuje aplikaci zákona o integrované prevenci z hlediska směrnice Rady 96/61, jejímž záměrem je integrované povolování zařízení a umožňující integrovanou prevenci a omezování znečištění.

Vzhledem k potřebě naplnit tento záměr, tedy celkovou ochranu životního prostředí vydáváním souhrnného povolení, musí být zákon o integrované prevenci a zákon o ochraně ovzduší novelizovaný tak, aby mezi nimi byla docílena provázanost, která umožní plné uplatnění zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, a dostojí požadavkům na harmonizaci českého práva s evropským. Bez této novelizace by zákon 76/2002 Sb. postrádal svůj původní smysl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP