(11.20 hodin)
(pokračuje Kupčová)
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru. Končím tento bod.
Dalším bodem je
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči
a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 68/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství pan Jaroslav Palas. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Novelizovat platnou právní úpravu v oblasti veterinární péče je jedním z důležitých legislativních úkolů, které jsou motivované vstupem České republiky do Evropské unie. Zároveň je to jedním z nejdůležitějších úkolů, protože novelizace právní úpravy v oblasti veterinární péče předpokládá nutnost transponovat a implementovat více než 60 klíčových směrnic Evropských společenství a značný počet dalších právních aktů.
Hlavním cílem a obsahem předloženého vládního návrhu novely veterinárního zákona je tedy realizovat takové změny platné právní úpravy v oblasti veterinární péče, které otevřou prostor pro plnou transpozici a implementaci práva Evropských společenství a završí tak v oblasti veterinární péče harmonizaci českého právního řádu s právem Evropských společenství. Jedná se zejména o oblast ochrany zdraví zvířat a v souvislosti s tím také ochrany zdraví lidí, oblast zdravotní nezávadnosti živočišných produktů.
Dále vládní návrh zakotvuje a upřesňuje povinnosti a požadavky, které jsou z veterinárního hlediska kladeny na chovatele hospodářských zvířat, na výrobce a zpracovatele živočišných produktů a na osoby, které obchodují se zvířaty a živočišnými produkty nebo je přepravují.
Vládní návrh novely veterinárního zákona také zakotvuje podmínky dovozu a tranzitu zvířat a živočišných produktů ze zemí, které nejsou členskými státy Evropské unie, tzv. třetí země, a zpřesňuje systém veterinárních kontrol, klasifikace a likvidace konfiskátů živočišného původu.
K dalším cílům předloženého vládního návrhu novely veterinárního zákona patří také provedení některých změn, které vyplývají jednak z doporučení Ústředního ředitelství pro rozšíření Evropské unie a jednak z vyhodnocení poznatků a zkušeností z aplikace platného veterinárního zákona v praxi, jakož i změn, které si vyžádá nová struktura orgánů veterinární správy navazující na reformu veřejné správy.
Kromě vlastní novely veterinárního zákona obsahuje předložený návrh novely zákonů, které s touto problematikou úzce souvisejí. Jedná se o novelu zákona o správních poplatcích a novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích.
S ohledem na výše uvedené a vzhledem k přímému vztahu navrhované právní úpravy k harmonizaci našeho právního řádu s předpisy Evropských společenství doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přijetí předloženého vládního návrhu novely veterinárního zákona k jeho schválení v prvním čtení a postoupení k dalšímu projednání. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi Jaroslavu Palasovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Pešán. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Pešán: Vážená paní předsedající, děkuji za udělené slovo. Vážené kolegyně a vážení kolegové, dovolte, abych poněkud jinými slovy potvrdil to, o čem už zde hovořil ministr zemědělství pan Ing. Jaroslav Palas, a sdělil vám, že podstatou předloženého návrhu novely veterinárního zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk č. 68, je především dosažení harmonizace s právem Evropských společenství. A zajisté nemusím zdůrazňovat pro ty z vás, kteří četli předloženou novelu, že se jedná o velmi obsáhlou novelizaci zákona, která představuje zapracování více než 60 klíčových směrnic Evropské unie a značného počtu rozhodnutí.
Předmětem této novely jsou i doporučení Ústředního ředitelství pro rozšíření Evropské unie a změny související s novou strukturou orgánů veterinární správy, které navazují na reformu státní správy, to znamená na přechod z okresního na krajský článek, který bude prvním stupněm organizační soustavy veterinární správy.
V oblasti ochrany zdraví zvířat, které ve svém důsledku souvisí i s ochranou zdraví lidí, dochází ke sjednocení postupů a požadavků při vydávání mimořádných veterinárních opatření vyhlašovaných při výskytu nebezpečné nákazy nebo nemoci přenosné ze zvířat na člověka.
Péče o zdravotní nezávadnost živočišných produktů, tedy surovin a potravin živočišného původu, je nedílnou součástí komplexní ochrany spotřebitelů. Návrh novely veterinárního zákona zakotvuje v souladu se směrnicemi Evropského společenství unifikované požadavky na zdravotní nezávadnost živočišných produktů, zejména v procesu jejich získávání, výroby a zpracování.
Souladu s právem Evropské unie bylo třeba dosáhnout i v oblasti veterinárních požadavků souvisejících s obchodováním se zvířaty a živočišnými produkty pro zabezpečení volného pohybu veterinárního zboží na vnitřním trhu Evropské unie, který akcentuje jednotné a rovnocenné podmínky a odbourávání vzájemných překážek tohoto volného pohybu zboží. Novela zákona však pro úpravu uvedených podmínek a povinností stanoví ve svých přechodných ustanoveních odklad nabytí účinnosti na dobu po vstupu České republiky do Evropské unie, neboť těmito ustanoveními se bude moci Česká republika řídit teprve jako členská země Evropské unie.
Předmětem novely je dále harmonizace obecných pravidel kontrolní činnosti, forem a metod jejího výkonu a také podmínek pro počítačové zpracování a vyhodnocování dat z oblasti veterinární péče a jejich funkční vazba na mezinárodní veterinární informační systém ANIMO a ADNS.
Velmi důležité jsou změny v oblasti veterinární asanace. Bylo nezbytné dosáhnout v klasifikaci a likvidaci konfiskátů živočišného původu a stanovit přísnější podmínky a požadavky na zpracování a neškodné odstranění tzv. vysokorizikových konfiskátů živočišného původu, které mohou představovat vážné nebezpečí pro zdraví zvířat nebo lidí. Výskyt transmisivních spongiformních encefalopatií - TSE - a dále poznatky o původci bovinní spongiformní encefalopatie - BSE - a s tím spojená právní úprava v předpisech Evropského společenství jsou rovněž součástí změn této právní normy.
Zcela nově je upravována problematika odborné způsobilosti veterinárních lékařů a s tím související vstup občanů členských států Evropské unie do profese na území České republiky.
Předložený návrh dále upravuje kromě vlastní novely veterinárního zákona také novely zákonů, které s problematikou veterinární péče souvisejí. Jedná se o novelu zákona o správních poplatcích a zákona o potravinách a tabákových výrobcích. Cílem nové novely zákona o správních poplatcích je sjednotit financování veterinárních prohlídek a kontrol zvířat a živočišných produktů. Novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích vytváří podmínky pro výkon státního veterinárního dozoru nad zdravotní nezávadností surovin a potravin živočišného původu přicházejících z členských zemí a členských států Evropské unie.
Kolegyně a kolegové, tolik k předloženému návrhu, tolik ke sněmovnímu tisku 68. Já jako zpravodaj doporučuji Poslanecké sněmovně propustit tento návrh zákona do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodajovi, panu Jaroslavu Pešánovi. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se tedy, zda se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Paní předsedající, dámy a pánové, v rámci závěrečného slova bych chtěl upozornit na jednu věc.
My jsme se zavázali výboru pro rozšíření Evropské unie a Evropské komisi, že tento zákon nabude účinnosti 1. dubna. Já jsem v úvodním slově chtěl požádat sněmovnu o zkrácení lhůty na 40 dnů. Já jsem tak neučinil, protože vím, že odborně tato norma je normou poměrně komplikovanou. Jsem ale přesvědčen, že součinností Ministerstva zemědělství ČR, Hlavní veterinární správy a zemědělského výboru, kde máme i tři veterinární lékaře, tuto materii projednáme a zpracujeme rychle, spolehlivě, přesně a že bude šance tento termín - 1. duben příštího roku - zvládnout.
Děkuji vám za pozornost.
***