(11.10 hodin)
(pokračuje Vidím)

Protože v tomto okamžiku státní instituce, které provádějí zpřístupňování dokumentů Státní bezpečnosti, se ocitají v situaci, že nemají svého parlamentního partnera, který má posuzovat, zda existuje důvod vhodný zvláštního zřetele pro vynětí nebo zpřístupnění některých svazků, je nezbytné, aby Poslanecká sněmovna takovýto orgán zřídila, a to urychleně. Proto žádám, vážené kolegyně a vážení kolegové, o to, aby tento bod byl zařazen do jednání této schůze Poslanecké sněmovny, a to jako nový bod číslo 42.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. O tomto návrhu rozhodneme hlasováním. Ještě se hlásí pan předseda poslaneckého klubu KSČM - máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, paní předsedající. Nebudu vést žádnou rozpravu, využiji poprvé svého přednostního práva k tomu, abych se vaším prostřednictvím, paní předsedající, zeptal předkladatele tohoto návrhu, je-li takový důvod k tak náhlému zařazení jako mimořádného bodu. Snad by bylo možné tuto věc zařadit normálním režimem do normálního programu schůze, třeba příští nebo i této schůze.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Mám obavu, že tato otázka není na místě, protože není obecná rozprava. Nicméně si myslím, aby pro naše rozhodování navrhovatel zdůvodnil tento návrh velmi stručně.

 

Poslanec Jan Vidím: Uvedl jsem, že státní instituce, které provádějí realizaci tohoto zákona, zpřístupňují svazky bývalé Státní bezpečnosti, se dostávají do situace, kdy nemají parlamentního partnera. A proto, aby mohly vyjmout některé z těchto svazků pro zveřejnění, musí vzniknout tento parlamentní orgán, který měl vzniknout již v březnu letošního roku, jinak zveřejňování svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti může zůstat na mrtvém bodě, neboť není parlamentní orgán, který se tomu má ze zákona věnovat. Proto je toto třeba neprodleně napravit.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Prosím, aby kolega Vidím ještě zůstal u mikrofonu a zopakoval název navrhovaného bodu.

 

Poslanec Jan Vidím: Navrhuji jako nový bod číslo 42, který by se nazýval: Návrh na zřízení orgánu Poslanecké sněmovny pro sledování procesu zpřístupňování svazků vzniklých činností bývalé Státní bezpečnosti.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji a zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Je někdo proti?

V hlasování číslo 57 ze 180 přítomných poslanců hlasovalo 84 pro, 65 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme pokračovat v již načatém bodu a to je projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 54, prvé čtení. Z pověření vlády uvede návrh ministr zemědělství Jaroslav Palas. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych vám z pověření vlády předložil k projednání novelu zákona číslo 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

Hlavním cílem předloženého návrhu novely zákona o zeměměřických a katastrálních orgánech je odstranění některých problémů v organizační struktuře resortu Českého úřadu katastrálního a zeměměřického.

(Předsedající Kupčová: Žádám diskutující kolegy, aby odešli diskutovat do kuloárů.)

Od roku 1993 bylo zavedeno dvoustupňové řízení, kdy Český úřad zeměměřický a katastrální řídí přímo 77 katastrálních úřadů. Některé, zejména ekonomické vztahy nejsou řešeny zcela standardně, neboť by nebylo únosné, aby každý katastrální úřad byl samostatnou účetní jednotkou. Po přijetí zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích byla proto připravena a nyní je předložena k projednání novela zákona o zeměměřických a katastrálních orgánech, která si klade za cíl upravit organizaci katastrálních úřadů tak, aby bylo zachováno dvoustupňové řízení, ale počet řízených katastrálních úřadů byl snížen na úroveň umožňující kvalitní řízení a aby všechny byly samostatnými účetními jednotkami. Takové řešení umožňuje navržená změna na krajské uspořádání katastrálních úřadů. Čtrnáct katastrálních úřadů pro jednotlivé kraje by pak mělo svá pracoviště, vnitřní organizační jednotky v okresních městech i v některých dalších větších městech, jak je tomu dnes.

Součástí navrhovaných změn je také důstojné organizační oddělení činností při správě katastru nemovitostí od zeměměřických činností vykonávaných ve státním zájmu. Ty všechny přejdou na Zeměměřický úřad a také přesun centrální databáze katastru nemovitostí na Český úřad zeměměřický a katastrální.

Navrhovaná změna nebude mít dopad na státní rozpočet, bude znamenat pouze vnitřní přesuny v rámci rozpočtové kapitoly.

Navrhovaná úprava není v rozporu s právem Evropských společenství, neboť právní akty Evropských společenství se na tuto oblast přímo nevztahují. Také vláda schválila návrh novely zákona 28. srpna 2002.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, žádám vás, abyste propustili tento návrh zákona do dalšího čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro první čtení paní poslankyně Veronika Nedvědová.

 

Poslankyně Veronika Nedvědová: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, v návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, se jedná především o změnu vnitřního uspořádání v rámci Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Jedná se o rozšíření počtu 7 účetních jednotek na 14, v podobě katastrálních úřadů s územní působností v rozsahu kraje. Působnosti pracovišť těchto katastrálních úřadů zůstanou v rozsahu současných okresů a budou tak korespondovat s rozsahem působnosti a pracovišť Pozemkového fondu.

Další součástí návrhu je vyjmutí vedení centrální databáze katastru nemovitostí z působnosti Zeměměřického úřadu a převedení do působnosti Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Tento přesun znamená jasnější vymezení působnosti Zeměměřického úřadu. S tímto vymezením souvisí i uvedené kompetenční úpravy ve správě státních mapových děl.

Navrhované změny, jak řekl pan ministr, nejsou v rozporu s právem Evropského společenství a navrhovaná novela nebude mít dopad na státní rozpočet.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem doporučuji Poslanecké sněmovně propustit předložený návrh do druhého čtení a navrhuji přikázat ho k projednání zemědělskému výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní zpravodajce Veronice Nedvědové a otevírám nyní obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku do obecné rozpravy nemám a ptám se, jestli se někdo z pléna hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tedy končím obecnou rozpravu.

Táži se pana navrhovatele a paní zpravodajky, zdali chtějí využít svého práva závěrečného slova. Není tomu tak.

Budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru a stejný návrh měla i paní zpravodajka. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh zákona byl přikázán k projednání zemědělskému výboru, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 58 z přítomných 180 poslanců hlasovalo 103 pro, jeden byl proti. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP