(10.50 hodin)
(pokračuje Palas)

Podstatou navrhovaných změn předkládané novely je adaptace právního řádu České republiky klíčovým nařízením Evropských společenství v oblastech společných organizací trhu, která budou po přistoupení České republiky k Evropské unii přímo aplikovatelná s případnou nutností odkazovat v navrhovaných ustanoveních na předpisy Evropských společenství. Tato adaptace spočívá v přijetí principů, na kterých jsou tyto předpisy Evropských společenství postaveny, a prolíná se celým návrhem zákona, který by měl umožnit do našeho právního řádu adaptovat řádově stovky nařízení Evropských společenství z této oblasti, která jsou často velmi detailní.

Na základě zvolené koncepce je Státní zemědělský intervenční fond platební agenturou, která bude administrovat tato opatření podle příslušných předpisů Evropských společenství, a to zejména 22 společných organizací trhu s výjimkou přímých plateb, intervenční opatření, nákupy, prodeje, podpora, skladování, poskytování vývozních subvencí ve vazbě na vývozní licence, administrační systém u vývozních a dovozních licencí pro zemědělské výrobky a potraviny, administraci systému produkčních kvót - mléko, cukr, bramborový škrob, vybírání dávek z výroby cukru.

Ministerstvo zemědělství, jeho útvar v rámci organizačního řádu agentura SAPARD, bude platební agenturou pro strukturální opatření, programy uplatňované v rámci sektorového operačního programu SOP, doprovodné opatření, programy uplatňované v rámci horizontálního plánu rozvoje venkova, přímé platby systému IACS a národní podpory.

S ohledem na výše uvedené a vzhledem k přímému vztahu navrhované právní úpravy harmonizace našeho právního řádu s předpisy Evropských společenství doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR přijetí tohoto vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu, k přijetí, sněmovní tisk č. 61, ke schválení v prvním čtení a postoupení k dalšímu projednávání.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Slovo má zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Skopal.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Agrární trh je upraven od roku 2000 přijatým zákonem č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů. Nahradil zákon č. 472/92 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství.

Podpora zemědělství je v českém právním řádu upravena zákonem č. 252/1997 Sb., o zemědělství. K tomuto zákonu bylo dosud vydáno několik nařízení vlády, z nichž poslední bylo nařízení vlády č. 505/2000 Sb., kterým se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství. Kromě nařízení vlády jsou podle § 2 odst. 1 zákona každoročně vydávány zásady, kterými se stanovují podmínky pro poskytování finančních podpor na základě podpůrných programů.

Současná úprava úlohy státu v zemědělství a podpory zemědělství je nevyhovující, zejména pak s ohledem na adaptaci českého zemědělství na přijetí společné zemědělské politiky EU. Hlavním cílem této novelizace zákona č. 256/2000 Sb. je vytvoření podmínek pro plnou realizaci společné zemědělské politiky EU po přistoupení ČR k EU. Znamená to vytvoření právního rámce pro implementaci obou pilířů politiky EU týkající se zemědělství a venkova.

Navržená implementace pilíře společných organizací trhů vychází z rakouské úpravy shodné problematiky. Rozhodující je ustanovení, že opatření společných organizací trhu provádí Státní zemědělský intervenční fond. Implementace programu strukturální podpory umožňuje realizovat tato opatření prostřednictvím programových dokumentů.

Po přistoupení ČR k EU se předpokládá existence klíčových programových dokumentů, jako je horizontální plán rozvoje venkova a sektorový operační program. Fond bude provádět opatření společné organizace trhu. Úprava národních mechanismů společných organizací trhů je obsažena v § 11 zákona 256/2000 Sb. a následujících. Jde zejména o úpravu systému produkčních kvót, kde předpisy Evropských společenství ponechávají relativně velký prostor pro národní úpravu.

Novela je pojata tak, aby fond měl při administraci společné zemědělské politiky EU pouze úlohu výkonného orgánu, který bude realizovat jednotlivá opatření společných organizací trhu. Fond nebude proto odpovědný za tvorbu politiky, ale bude pouze odpovědný za její realizaci. Odpovědnost za přípravu prováděcích předpisů k předpisům acquis upravujících oblast zemědělské politiky a politiky rozvoje venkova bude na ministerstvu zemědělství.

Podstatou navrhovaných změn zákona č. 256/2000 Sb. a zákona č. 252/1997 Sb. je adaptace právního řádu ČR klíčovým nařízením Evropských společenství v oblastech společenských organizací trhu, která budou po přistoupení ČR k EU přímo aplikovatelná s případnou nutností odkazovat v navrhovaných ustanoveních na předpisy Evropského společenství.

Vzhledem k důležitosti této novely doporučuji kolegům a kolegyním propustit tento zákon do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku jednu jedinou písemného charakteru, a to je přihláška pana poslance Papeže, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Jiří Papež: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové. Obsah předkládané novely z věcného pohledu podrobně popsal ve svém vystoupení ministr zemědělství i zpravodaj, proto se budu věnovat spíše koncepčním otázkám, které považuji za závažné a na jejichž řešení mám poněkud jiný úhel pohledu.

Vláda zdůvodňuje návrh prakticky jen jednou věcí a tou je realizace společné zemědělské politiky EU po přistoupení naší země do EU. Právě ve věci implementace obou pilířů politiky EU týkající se zemědělství a venkova, tzn. organizace trhu na jedné straně a rozvoje venkova na druhé straně, vidím nejzásadnější problém celé předlohy. Je přece zřejmé, že se oba pilíře budou i nadále v EU odvíjet zcela odlišně. Zatímco rozvoj venkova nabývá na důležitosti a jeho význam poroste, společná zemědělská politika se bude reformovat a vliv tohoto pilíře bude stále menší a menší.

Tento vládní návrh předpokládá jakési sloučení či spojení obou pilířů, a to v rozporu s představami samotné EU, na niž se v důvodové zprávě tolik odvolává. Já zrazuji vládu od tohoto nešťastného rozhodnutí.

V návrhu jsou i části, s nimiž lze souhlasit. Souhlasím s koncepcí, která předpokládá, že intervenční fond nebude odpovědný za tvorbu politiky, ale bude pouze výkonným orgánem bez možnosti rozhodování v dílčích opatřeních, jako je tomu v současné době. Souhlasím s fondem jako výkonným orgánem, který bude realizovat jednotlivá opatření společného zemědělského trhu. Zřetelně politická odpovědnost za tvorbu prováděcích předpisů, tedy za tvorbu zemědělské politiky, bude na ministerstvu.

V zásadě však nesouhlasím s tím, aby vedle sebe paralelně existovaly dvě platební agentury, tedy úřady, přes něž má téci podpora do zemědělství. Dovolím si totiž připomenout, že už nyní existuje platební agentura SAPARD, jež vyřizuje podpory ze stejnojmenného předvstupního programu EU, a tato agentura má vybudovanou síť výběrových, monitorovacích a kontrolních výborů po celé republice - zaměstnává tedy celou řadu lidí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP