(10.40 hodin)
(pokračuje Kováčik)

Z tohoto důvodu a vzhledem k tomu, že zákon naplňuje všechny náležitosti, které má naplňovat jak směrem k právnímu řádu České republiky, tak směrem k příslušným normám Evropské unie, doporučuji jako zpravodaj jej úspěšně projednat v prvém čtení a propustit do čtení druhého.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče. Otvírám obecnou rozpravu, do které nemám písemnou přihlášku, ale hlásí se mi pan kolega Pešán.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi několik poznámek ke sněmovnímu tisku číslo 55.

Na úvod bych chtěl rovnou sdělit, že jsem si plně vědom vysoké ekonomické a strategické hodnoty genetických zdrojů. Vím, že jsou opravdu nenahraditelné pro získávání genů a jejich komplexů, bez kterých se rychlý rozvoj biotechnologií neobejde. Molekulární genetika a genetické inženýrství jsou záležitosti, které umožňují prudký rozvoj genetiky a šlechtění, tudíž oborů, bez kterých si už dnešní život nedovedeme ani představit. O tom určitě není pochyb.

Jestliže si přečteme důvodovou zprávu k dotyčnému návrhu zákona, dočteme se tam také mimo jiné o dlouholeté tradici sahající až do minulého století, kterou v oblasti výzkumu a využívání genetických zdrojů naše země má. Česká republika patří - a to bych chtěl zdůraznit - jednoznačně ke špičce v této oblasti. V již zmiňované důvodové zprávě pro toto tvrzení najdeme spoustu důkazů. Dozvíme se o neustálém vzestupu počtu kolekcí genetických zdrojů. Dozvíme se, které subjekty jsou do národního programu zapojeny, jakými mezinárodními smlouvami jsme vázáni a jak vypadá naše mezinárodní spolupráce apod. Říkám to vše proto, že v důvodové zprávě se rovněž dozvíme, že od roku 1993 má Česká republika národní program "Konzervace a využití genofondu", do kterého - a teď si dovolím citovat z důvodové zprávy - byly zahrnuty všechny aktivity v České republice zaměřené na genetické zdroje, což umožnilo efektivní koordinaci a racionalizaci práce a rozšíření mezinárodní spolupráce. Dále cituji: Česká republika se tak připojila k zemím, které mají bezpečný a efektivní systém práce s genofondy vyhovující mezinárodním standardům. Konec citace.

Tyto informace z důvodové zprávy mě přesvědčují, že celý systém pracuje dobře a efektivně. Nikde jsem ale v důvodové zprávě nenašel relevantní informace či zdůvodnění toho, proč tedy tady máme nový zákon a z něj plynoucí i nový úřad, který do tohoto dobře fungujícího systému chceme implantovat. Nikde žádná informace o tom, jakým způsobem by měl předložený návrh zákona situaci vylepšit.

A poněvadž zkušenost nás učí, že většina činností některých úřadů vede spíše k opačným výsledkům, z tohoto důvodu mi, dámy a pánové, dovolte, abych dal návrh vrátit sněmovní tisk číslo 55 vládě k dopracování.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se dál hlásí do rozpravy? Nikdo. Rozpravu tedy končím.

Dříve než přikročíme k hlasování, zeptám se pana ministra, zda chce vystoupit. Nechce. Slovo má pan zpravodaj.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Vážené kolegyně, kolegové, v obecné rozpravě vystoupil jeden poslanec a přednesl návrh vrátit vládě zákon k přepracování, jestli jsem dobře zaznamenal.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, je tomu tak.

Odhlásil jsem vás. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, přikročíme k hlasování. Před námi je návrh: Poslanecká sněmovna vrací předložený návrh navrhovateli k dopracování.

 

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 52. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 156 pro návrh 46, proti 102. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání bodu k projednání. Organizační výbor navrhl zemědělský výbor. Má někdo jiný návrh? Nemá.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 53. Kdo je pro to, přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru? Kdo je proti?

Z přítomných 160 pro návrh 147, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru.

 

Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem je

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), a zákon č. 252/1997 Sb.,
o zemědělství, ve znění zákona č. 62/2000 Sb. a zákona č. 307/2000 Sb.
/sněmovní tisk 61/ - prvé čtení

 

I tento návrh uvede ministr zemědělství pan Jaroslav Palas.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění zákona č. 62/2000 Sb. a zákona č. 307/2000 Sb. - sněmovní tisk 61.

Vzhledem k postupu procesu přistoupení České republiky k Evropské unii a vzhledem k tomu, aby Státní zemědělský intervenční fond mohl po přistoupení České republiky k Evropské unii plně administrovat společnou zemědělskou politiku Evropské unie v oblasti společných tržních organizací, je nezbytné provést novelizaci zákona č. 256/2000 Sb., která bude adaptovat právní řád České republiky klíčovým nařízením Evropských společenství v této oblasti.

Předmětem této novely jsou ta ustanovení zákona, která jsou nezbytná pro budoucí fungování Státního zemědělského intervenčního fondu podle předpisů Evropských společenství. Jedná se především o úpravu a zpřesnění ustanovení vztahujících se k dotacím, k subvencím, intervenčním nákupům a systémům produkčních kvót. Zároveň dojde k posílení kontrolních mechanismů Státního zemědělského intervenčního fondu. Dalším důvodem pro předložení novely zákona je právní zakotvení integrovaného administrativního a kontrolního systému IACS, zejména pak vzniku a vedení evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů k souladu s požadavky Evropské unie. Tuto oblast je vhodné řešit novelizací zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, protože není možné využít stávající katastr nemovitostí podle zákona č. 334/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky. Je třeba poznamenat, že touto cestou se vydala většina členských států Evropské unie, které rovněž obdobně zavedly integrovaný administrativní a kontrolní systém IACS.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP