(18.20 hodin)
(pokračuje M. Beneš)
Nevím, jak vy, možná že se potkáváte s lidmi jinými, ale já nejsem rád, když je mně jako členovi Poslanecké sněmovny vytýkáno, že přispíváme k tomu, aby se v našem právním řádu nikdo nevyznal.
Vážené dámy, vážení pánové, ruku na srdce. Opravdu chceme stále přijímat novely novel novelizovaných zákonů?
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Miroslavu Benešovi. Byl poslední, kdo vystoupil v obecné rozpravě, protože obecnou rozpravu končím.
Připomínám, že v obecné rozpravě zazněl návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, ale o slovo se ještě přihlásil pan poslanec Antonín Macháček. Jako zpravodaj má, samozřejmě, právo.
Poslanec Antonín Macháček: Pane místopředsedo, v obecné rozpravě tedy vystoupilo a diskutovalo osm poslanců. První z nich, pan kolega Pospíšil, navrhl, a teď se omlouvám, jestli jsem si to nezapsal přesně, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, že vrací předmětný návrh zákona zpět k novému přepracování.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane zpravodaji, já jsem pana poslance Pospíšila povolal zpátky k mikrofonu a asi jsme si porozuměli v tom, že ve smyslu jednacího řádu žádá sněmovnu, aby hlasováním rozhodla o tom, zda souhlasí s vrácením předloženého návrhu navrhovateli k přepracování.
V tuto chvíli si tedy dovolím povolat kolegy z kuloárů do sněmovní síně, aby měli příležitost hlasovat o návrhu pana poslance Pospíšila. Na návrh pana poslance Vidíma vás odhlašuji a žádám o novou registraci.
Dámy a pánové, budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Pospíšila, ke kterému se připojili posléze další poslanci, na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 37. Ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování pořadové číslo 37 skončilo. Výsledek hlasování je: pro se vyslovilo 54 poslanců, proti 105, takže tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme k hlasování o přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Pan poslanec Martínek navrhl rozšíření přikázání výboru pro veřejnou správu a životní prostředí.
V hlasování pořadové číslo 38, které jsem zahájil, rozhodneme o přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Toto hlasování skončilo výsledkem: pro 151 poslanec, proti jeden. Návrh byl přijat.
V hlasování pořadové číslo 39 rozhodneme o návrhu pana poslance Martínka na přikázání výboru pro veřejnou správu a životní prostředí. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem pro 130, proti 13. I tento návrh byl přijat.
Já děkuji panu ministru Bohuslavu Sobotkovi, panu zpravodaji Antonínu Macháčkovi i všem vystupujícím. Konstatuji, že jsme se vypořádali s bodem číslo 8 schváleného pořadu schůze.
Můžeme přistoupit k projednávání bodu
9.
Vládní návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře,
zubního lékaře a farmaceuta a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 53/ - prvé čtení
Nejdříve vám chci oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu o 30 dnů.
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně zdravotnictví paní Marie Součková. Paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Já děkuji za udělené slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych na úvod jenom sdělila, že dneska momentálně nejsem zrovna v kondici jako Edith Piaf, nemohla bych zde zpívat. Jako ministr zdravotnictví bych zde měla kypět zdravím, ovšem momentálně jím nepřekypuji.
Dovolte mi, abych v krátkosti uvedla vládní návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta a o změně některých souvisejících zákonů.
Vzhledem k rozsahu a věcným odlišnostem právní úpravy získávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání u lékařských a nelékařských povolání i s ohledem na její přehlednost byla problematika právní úpravy rozdělena do dvou samostatných návrhů zákona. Předmětem dnešního projednání je první z nich, a to návrh zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta a o změně některých souvisejících zákonů.
Ministerstvo zdravotnictví při zpracování projednávaného návrhu zákona a návrhu provádějících právních předpisů vycházelo především z příslušných směrnic Evropské unie. V návrzích právních předpisů byly dále zohledněny závěry hodnocení zástupců Evropské komise v rámci evaluační mise, která v České republice proběhla ve dnech 16. až 19. dubna 2002. Tvořili ji odborníci z Evropské unie na problematiku jednotlivých specificky regulovaných profesí, tj. lékaři, zubní lékaři, farmaceuti, veterináři, všeobecné sestry a porodní asistentky. Byli na ni pozváni také členové gesčního sociálně zdravotního výboru Parlamentu České republiky.
Po důkladném projednání naší situace a návrhu zákonů jsme dostali řadu rad a doporučení, která mohla být následně promítnuta do návrhu nových zákonů a souvisejících předpisů. Návrh zákona, který zde předkládám, je současně snahou zajistit včasnou implementaci směrnic, které sjednocují v rámci Evropské unie přípravu na tato zdravotnická povolání. Harmonizace studia je v Evropské unii podmínkou. Jinak by nebylo možné automatické vzájemné uznávání kvalifikací ve stejných oborech získaných v různých státech Evropské unie.
Na implementaci těchto směrnic měla Česká republika de facto šest let, tedy mnohem více, než bývá obvyklé pro členy Evropské unie.
Po našem přistoupení k Evropské unii, tj. k 1. 1. 2004, nebude možno zahajovat přípravu ve studijních programech, které nesplňují rámcové podmínky dané ve směrnicích pro přípravu na jednotlivá povolání. Byli jsme upozorněni, že v opačném případě, už jako členský stát Evropské unie, bychom museli čelit žalobě Evropské komise. V případě, že bychom ani pak nepřijali opatření k okamžité nápravě, mohli bychom být odsouzeni Evropským soudním dvorem ke správní pokutě a penále za každý den, kdy Česká republika zůstane v prodlení.
Na jednání o přistoupení, které proběhlo v minulém týdnu v Bruselu, 3. 10. 2002, nám bylo vysvětleno, že výuka podle nově akreditovaných programů musí být zahájena nejpozději v roce 2004. Současně musí být v roce 2003 zahájen poslední ročník výuky v nekompatibilních programech. Jen tak může být našim zdravotníkům v Evropské unii uznána dříve nabytá způsobilost k výkonu povolání jako rovnocenná s Evropskou unií.
Evropská unie zná obecné pravidlo, že všem našim zdravotnickým pracovníkům, kteří jako plně způsobilí vykonávali alespoň tři roky v uplynulých pěti letech povolání, bude uznána automaticky způsobilost na úrovni směrnic Evropské unie.
***