(16.20 hodin)
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, paní senátorko, dámy a pánové, v Komunistické straně Čech a Moravy jsme mnohokrát zaujali stanovisko, že o tak důležité otázce jako o možném přístupu České republiky k Evropské unii je naprosto nezbytné, aby rozhodli občané naší země cestou referenda. Zdá se, že navržený zákon a formulovaná otázka v tomto zákoně splňují tuto základní podmínku. Přestože naše strana zastává také názor, že by bylo také potřeba v souladu s ústavou doplnit náš právní řád o obecné ustanovení o referendu, které je součástí právních řádů celé řady zemí, které jsou nám v jiných oblastech vzorem, zdá se, že není politický konsensus k tomu, aby taková obecná úprava byla přijata.
Na základě této situace jsme se rozhodli, že budeme podporovat jednorázové referendum o vstupu České republiky do Evropské unie, ale že budeme dále také usilovat o obecné referendum a jeho zakotvení v příslušném zákoně. Podle vystoupení předkladatelky, mých předřečníků a také zástupce vlády se zdá, že pokud jde o vstup do Evropské unie, je už všechno nalajnováno a žádné zádrhele už nepřicházejí v úvahu. I my jsme žádáni, abychom nevnášeli do této věci žádné problémy. Je potřeba se ovšem zeptat, kdo asi ustoupí v otevřených otázkách s rozpornými nebo dosud nedefinovanými stanovisky jednotlivých stran v procesu ještě otevřených kapitol.
Myslím si, že by vláda měla vyjasnit, jak v otázkách, které jsou zatím otevřeny, hodlá postupovat, dostane-li se do časové tísně s harmonogramem, který nám zde byl předestřen a je i jinak všeobecně znám. Myslím si, že to bylo velmi správné a že by Poslanecká sněmovna a jejím prostřednictvím i občané měli být informováni o tom, jak se budeme pravděpodobně chovat při završování jednání o přístupu České republiky do Evropské unie právě v těch nejrozpornějších otázkách.
Předložený návrh obsahuje také změnu Ústavy České republiky. Návrh je formulován takovým způsobem, že by došlo k možnému zaplevelení ústavy ustanoveními, jejichž účinnost bude jednorázově vyčerpaná splněním provedení referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii.
Jsem toho názoru, že je tento přístup zbytečný a že je možné v rámci přípravy na druhé čtení a ve druhém čtení upravit část druhou předloženého ústavního zákona takovým způsobem, aby byla použitelná pro případy i dalších možných referend, o jejichž konání by bylo rozhodnuto ústavním zákonem. V tomto smyslu předložíme příslušné pozměňovací návrhy.
Podobně se domnívám, že je možné upravit to, aby článek 2 a článek 4 v části prvé předloženého návrhu zákona se dostal do naprosto nerozporného vztahu s navrženým článkem 1 odst. 5, kde se ve všech případech hovoří o termínech vyhlášení a provedení referenda.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Václavu Exnerovi. Hovořit bude paní místopředsedkyně sněmovny Jitka Kupčová. Připraví se ministr a místopředseda vlády Cyril Svoboda.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážená paní senátorko, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, nechci počítat, kolikátý že už to dnes projednáváme návrh ústavního zákona o referendu. Ale za dobu mého poslancování od roku 1996 se ten počet určitě blíží počtu deseti.
U tohoto senátního návrhu zákona je však nanejvýš pravděpodobné jeho přijetí. A to ne proto, že by tento návrh byl nějak zvlášť dokonalý nebo byl nejlepším ze všech dosavadních, ale proto, že tento návrh upravuje pouze referendum o přistoupení České republiky k Evropské unii. Jde tedy o jednorázové referendum. A dlužno říci, že politická reprezentace České republiky doposud nenašla dostatek odvahy zavést do našeho právního řádu institut obecného referenda a umožnit tak našim občanům rozhodovat o důležitých věcech zahraniční a vnitřní politiky státu přímo v předem neurčitých případech.
Budu pro tento předložený návrh hlasovat a předpokládám, že také moji kolegové ze sociální demokracie. Rovněž si však troufnu tvrdit, že za jiných okolností, zejména časových, by tomu tak nebylo. Je mi velmi líto, že Senát zamítl vládní návrh ústavního zákona o referendu, který ke konci minulého volebního období dostal potřebnou většinu hlasů v Poslanecké sněmovně. Tento návrh kromě referenda o přistoupení České republiky k Evropské unii zaváděl i princip obecného referenda a umožňoval občanům podílet se na výkonu státní moci v určitých případech přímo. Byl to návrh velmi kompromisní, který vycházel ze všech předchozích debat a reagoval na všechny argumenty, které byly vzneseny při projednávání všech dřívějších návrhů.
Jsem přesvědčena o tom, že uplatňování prvků přímé demokracie je součástí civilizačního procesu a že přímá demokracie jako doplněk demokracie zastupitelské má a bude mít v rozvinutých státech stále větší význam. Referendum o přistoupení České republiky k Evropské unii je velmi významným. A myslím si, že mezi námi není nikdo, kdo by proti konání referenda v tomto ojedinělém případě měl námitky. Nicméně i po přijetí tohoto ústavního zákona budeme občanům podle mého názoru stále ještě velmi dlužni naplnění jejich ústavního práva podílet se na správě veřejných věcí přímo. Chci věřit tomu, že přijetí tohoto ústavního zákona nebude znamenat jednou a dost.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní místopředsedkyni Jitce Kupčové a prosím pana ministra Cyrila Svobodu. Připraví se pan zpravodaj Miloslav Výborný.
Místopředseda vlády a ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, podporuji také tento návrh ústavního zákona. Konečně je tu návrh o referendu, na kterém je, jak se zdá, všeobecná shoda, která jde napříč všemi politickými stranami. To je dobrý signál, i pokud jde o otázku, o které budeme rozhodovat.
Budeme rozhodovat o našem vstupu do Evropské unie, protože jak se zdá, tak bude zítra v pravidelné zprávě, která bude prezentována Evropskou komisí, konstatováno, že Česká republika bude patřit mezi těch deset států, které by měly být členy Evropské unie podle předem schváleného scénáře, to znamená k 1. lednu 2004. Takže je dobře, že máme tento nástroj, protože je potřeba, abychom si všichni uvědomili, že tato otázka, o které budeme rozhodovat, není otázka zahraničněpolitická, není to jenom otázka nějaké kampaně nebo strategie Ministerstva zahraničních věcí, je to naprosto zásadně otázka, která se týká suverenity našeho státu.
My jsme suverénní stát a budeme suverénním státem i po vstupu do Evropské unie. Pouze svým rozhodnutím přeneseme výkon části naší suverenity na Evropskou unii, na její orgány a budeme se podílet na rozhodování Evropské unie. A proto je dobře, aby tento zákon byl schválen. A doufám že stejně tak jako dnes existuje všeobecná shoda, pokud jde o tento zákon, bude i všeobecná shoda o tom, že debata, která bude předcházet referendu, se bude týkat podstaty té otázky, jejího smyslu a také toho, co získáme nejenom my, ale co získá i celá Evropa procesem rozšíření. Protože ze všeho nejhorší by bylo, kdyby tady pokračovala jenom bitva mezi politickými stranami na toto téma, aby se to zkrátka vidělo tak, kdo uspěje nebo neuspěje, pokud jde o jednotlivé politické strany. Tato otázka je natolik zásadní, že šíře konsensu i mezi politickými stranami, která je dnes demonstrována, by měla být také v diskusi o tom, co Evropská unie pro Českou republiku znamená, co znamená ono rozhodnutí, které bude předmětem referenda.
Děkuji za pozornost.
***