(16.40 hodin)
(pokračuje Doktor)

Myslím si, že představuje-li ho jeden z nejurputnějších levičáků této sněmovny, pak nikoliv. Mám se snad cítit zaskočen tím, že by zde předseda vlády představil jiný program, jiné vládní prohlášení vítěze voleb sociální demokracie? Musím říci, že bych byl bláhový, kdybych se zmýlil a předpokládal, že tomu tak bude jinak.

Má výtka a má kritika tedy nebude směřovat do pozic sociální demokracie a k této politické straně. Bude se týkat jiných poslanců a jiných stran, jiných politických subjektů. A není to KDU-ČSL.

Politickým barometrem Karla Kühnla není jeho vlastní důslednost, názorová či ideová stálost, ale chvála či hana Miroslava Grebeníčka. Musím říci, že kdyby byl Miroslav Grebeníček alespoň trochu důvtipný a měl řádný politický odhad, dnes Karla Kühnla pochválil, a on nemohl hlasovat pro vládní prohlášení, respektive kdyby ho výrazně kritizoval, musel by Karel Kühnl korigovat své dnešní vystoupení. Půvabnou přesmyčkou nám tedy Karel Kühnl odhaluje svou politickou pupeční šňůru. Jediné zlo, které je schopen rozlišit a identifikovat, jsou názory a levičáctví reprezentované komunistickou stranou. Vše ostatní, každé levicové názory ukryté v těch nejfalešnějších formách současné sociální demokracie, již za takové zlo nepovažuje a klidně s ním bude sdílet společný dům.

Mé otázky tedy zní a jsou směřované právě k US-DEU a právě ke Karlu Kühnlovi. Nakolik se s programem US-DEU ztotožňují body reprezentované programovým prohlášením a odcitované v pasážích jedna a pět?

Dovolte mi otázku první. Nakolik se slučuje s programem US brát si z naší budoucnosti ničím nekrytý úvěr a již pro příští rok uvažovat o schodkovém hospodaření nemajícím obdoby v novodobé historii českého státu?

Nakolik se s jejím programem ztotožňuje záměr zvyšovat daně? Protože právě tak musí ekonom rozumět závazku nebo právě tak musí rozklíčovat závazek nezvyšovat daňovou kvótu nad úroveň roku 2000. Každý, kdo ví, jak se složená daňová kvóta odvozuje, a každý, kdo ví, k jaké základně je vázána, musí rozumět tomu, že právě toto sdělení znamená evidentní a neefektivní růst daní.

Za třetí. Jak se s programem US ztotožňuje snaha či iluze rozpohybovat stále více sklerotický trh práce, naprosto neschopný akcelerovat a reagovat na skutečnou poptávku, dalším svázáním pracovního práva a bujením sociálních dávek? Musím se ptát, nakolik se ztotožňují pokusy v oblasti demografické struktury, navrhované zásahy v rodině a rodičovství či "úplata za natalitu". Jak se s programem US-DEU slučuje regulace vztahů mezi výrobci a spotřebiteli, majiteli domů a nájemníky, další oklešťování občana státem? Když se dnes již exposlanec Korbel, člen US, dnes US-DEU, připodepsal k návrhu zákona zavádějícího registrační pokladny a horlivě ho obhajoval na půdě této Poslanecké sněmovny, byl tady na tomto místě denunciován a mediálně skandalizován právě Karlem Kühnlem touto větou: "Uvedený návrh zákona je smutnou vizí naplněné výzvy ´socialisté všech stran, spojte se´." To jsou slova, která vystavena světlu dnešní reality a dnešnímu vládnímu prohlášení, získávají zvláštní příchuť. Ať si odpoví jejich autor sám, zda mu hořknou v ústech, až bude vyslovovat svou důvěru vládě.

Já sám se nedovedu těšit z odhadu schodku rozpočtu pro rok 2003, který podpoří naši staří, ale i noví socialisté, čítajícího zadlužení rovnající se zadlužení celé Zemanovy éry. Za druhé se nedovedu těšit ze slov a úvah o zavedení registračních pokladen. Vždy jsem proti nim otevřeně bojoval a budu proti nim bojovat dál. Za třetí se nedovedu těšit ani z plánu na zvýšení daní, z administrativních tlaků, jejichž důsledkem porostou přímé i nepřímé náklady spojené s prací, tedy ze skokové ztráty z konkurenceschopnosti našich firem. Nedovedu se těšit ani ze snahy o realizaci tzv. zásad evropského sociálního modelu, založeného na sociálně a ekologicky orientovaném tržním hospodářství, tedy na neexistující ráj založený na spojení naprosto neslučitelných protikladů. Za páté se nedovedu ani těšit, až dnešní vláda zjistí, že jakýsi pokus o pouhou dialektickou likvidaci protikladů má zřetelné nepřekonatelné meze. Jsou dané ekonomickou praxí, a bude tedy muset rezignovat na pokus o další český zázrak.

Je zřejmě zřetelné, že já se připojím k poslancům, kteří této vládě a našim novým socialistům svou důvěru nevysloví. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Doktorovi. Slovo má nyní pan poslanec Petr Nečas, připraví se paní poslankyně Nedvědová.

 

Poslanec Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, jsem přesvědčen o tom, že ve fungující parlamentní demokracii není automatickým úkolem opozice být za každou cenu dryáčnická a jít takzvaně vládě po krku. Proto jsem přesvědčen, že existují oblasti, kde je třeba naleznout širší shodu demokratických politických stran. Jsou to bezesporu základní cíle zahraniční politiky, jak to v některých ohledech tady v jednom ze svých vystoupení demonstroval můj poslanecký kolega Hynek Fajmon.

Je to bezesporu i oblast obrany a zajištění vnější bezpečnosti naší země. Z tohoto pohledu lze jenom doufat, že důraz, který zdůrazňuje ve svém programovém prohlášení tato vláda, na působení a plnohodnotnou integraci naší země do Severoatlantické aliance nebude pouze prázdným slibem, ale skutečně každodenní realitou uskutečňovanou každodenní tvrdou prací celé vlády. Zrovna tak některé prvky, které mluví o začlenění do bezpečnostních struktur Evropské unie, mohou být pozitivní a určitě budeme hledat shodu nad konkrétním projevem tohoto začlenění s tím, že samozřejmě pevně doufám - a je trošku chybou, že to vláda tady jasně neřekla - že nedojde v žádném případě k oslabení úlohy Severoatlantické aliance jako klíčového pilíře, klíčového prvku naší obranné a bezpečnostní politiky. Je velkou chybou, že toto jednoznačné tvrzení, tato jednoznačná deklarace ze strany naší vlády chybí. Koneckonců může to být jenom zajímavý doklad toho, že onen slabší důraz na transatlantickou dimenzi naší obranné bezpečnostní a zahraniční politiky je dokumentován i tím, že v programovém prohlášení je vztahům se Spojenými státy americkými věnováno méně písmen, méně řádků než vztahům s Ruskem a Ukrajinou. Doufejme, že je to pouze náhoda. Doufejme, že je to pouze shoda okolností.

Bezesporu slova o zásadní reformě a profesionalizaci armády jsou pozitivní. Je to bezesporu shodný cíl všech demokratických politických stran v této sněmovně. Bohužel opět tady chybí snaha o hlubší diskusi, o hlubší konzultace, o hlubší nalézání konsensu. Vzhledem k tomu, že tato vláda zřejmě bude chtít v září zřejmě schvalovat některé klíčové dokumenty, mnohé působí tím dojmem, že ve skutečnosti je od demokratické opozice požadováno pouze mlčenlivé přikývnutí postojům této vlády bez ohledu na nějaké hlubší zapracování představ, úvah či námitek demokratické opozice.

Vláda deklaruje ve svém programovém prohlášení úmysl do konce roku 2006 zrušit základní vojenskou službu, dosáhnout do konce téhož roku alespoň počátečních operačních schopností naší armády a dosáhnout plné operační schopnosti našich ozbrojených sil do roku 2010. Myslím si, dámy a pánové, že bychom měli být solidní vůči naší veřejnosti. Neměli bychom naši veřejnost obelhávat a neměli bychom obelhávat ani sami sebe. Měli bychom říci veřejně pravdu, a sice, že vojenská základní služba nebude zrušena v roce 2006, že bude muset být zrušena dříve, zřejmě již v průběhu roku 2005. A nikoliv proto, že bychom byli tak skvěle připraveni na tuto reformu, ale prostě proto, že dochází a bude docházet k tak dramatickému poklesu odvodovosti, že nic jiného nezbude.

A tady je třeba říci, že pokles odvodovosti je způsoben především neuváženým, velmi neuváženým, nezodpovědným a předvolebně populistickým slibem konkrétního data zrušení základní vojenské služby. Tento hrubý chybný krok mimochodem neučinila žádná vláda, žádný stát, který spěl k plně profesionální armádě, právě proto, že se dá naprosto logicky z psychologického i normálního lidského hlediska pochopit chování mladých mužů, kteří ve chvíli, kdy mají sděleno konkrétní datum, na základě kterého jim stačí se k tomuto datu pouze vyhnout základní vojenské službě, tak je to přímo návod, jak postupovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP