(16.50 hodin)
(pokračuje Nečas)

Nemůžeme být překvapeni tím, že se takto logicky - a bavme se o tom, jestli je to správné, nebo nesprávné, morální, nebo nemorální - chovají i mladí muži v České republice.

Znamená to tedy, že tato vojenská služba bude zrušena. Znamená to také, že není možné mluvit o nějakých počátečních operačních schopnostech, protože ke konci roku 2006 neobdržíme, dámy a pánové, plně profesionální malou moderní armádu. Obdržíme torzo plně profesionální malé moderní armády. Lze očekávat, že v tu dobu nedosáhne počet vojenských profesionálů deklarovaného počtu 34 až 36 tisíc, jak je to uvedeno ve vládním prohlášení. To je velká iluze. Obávám se, že to v žádném případě nenastane. V nejlepším případě v tu dobu bude možné mluvit zhruba o 25 až 28 tisících vojáků z povolání, které v tu dobu budeme mít ve své armádě.

Je třeba si otevřeně říci, že nutnost získání zhruba 19 tisíc profesionálních poddůstojníků do tohoto data je v tuto chvíli naprosto nereálná. Měli bychom otevřeně říci, že ke konci roku 2006 zde od roku 2005 nebude základní vojenská služba, ale nebudeme mít bojeschopnou armádu, která bude mít určité operační schopnosti, resp. tyto operační schopnosti budou na tak nízké úrovni, že s bídou budeme schopni zabezpečovat základní zahraniční mise, které zabezpečujeme nyní. V podstatě na nic jiného armáda nebude mít, nebude mít schopnosti, protože nebude naplněna profesionálními vojáky. Je totiž naprosto evidentní, že se podaří naplnit zřejmě všechny tabulky ve štábních funkcích, v logistických a zabezpečovacích útvarech, zřejmě i v bojových útvarech vzdušných sil, ale v každém případě naplněnost v bojových útvarech pozemních sil bude velmi nízká. Nebyl bych vůbec překvapen, kdyby dosahovala v době ukončení mandátu této vlády procenta nižšího, než je 50 % těchto bojových útvarů pozemních sil.

Myslím si, že prvním krokem vlády v této oblasti vedle snahy o nalezení širšího konsensu by měla být snaha neobelhávat sami sebe, neobelhávat - možná nevědomky - i veřejnost.

Můžeme tady mluvit o celé řadě dalších aspektů v oblasti obranné a bezpečnostní politiky, o celé řadě rizikových faktorů, které možná pro nedostatek místa nejsou zmíněny v tomto vládním prohlášení, o tom, že dochází k obrovskému - podle mého názoru nadměrnému - očekávání výše obranných výdajů. Je to zvláštní paradox právě v té souvislosti, že v tomto programovém prohlášení chybí explicitně vyjádřený závazek této vlády a závazek této socialistické koalice, že bude udržovat výši obranných výdajů minimálně ve výši 2,2 % HDP. Všem nám musí být jasné, dámy a pánové, že dodržení výše těchto obranných výdajů je nezbytnou podmínkou profesionalizace armády. Nebudou-li dodrženy, profesionalizace armády je pouze chimérou, jakýmsi bludem, který nebude uskutečněn. Byl bych velmi rád, kdyby se všechny tři socialistické strany této vládní koalice k tomuto závazku aspoň ex post přihlásily.

Nebudu zde komentovat některé další aspekty, jako je nebezpečný souběh celé řady zásadních a velkých investic, jako je zaťatá snaha realizovat projekt Gripen, která zvláštním způsobem vyhřezla v prvním návrhu koaliční programové dohody, kde v prvním zveřejněném návrhu, který prošel našimi médii, nebylo ani slovo o profesionalizaci armády, ani jednou tam nebylo slovo NATO, ani jednou tam nebyla reforma armády. Zato tam bylo natvrdo napsáno, že mají být nakoupeny stíhačky Gripen. Nakonec se to v definitivní podobě vládního programového prohlášení ani ve výsledné podobě koaliční programové smlouvy neobjevilo, ale všichni asi tušíme, že byť to tam takto explicitně není, tak implicitně je to v každém případě obsaženo.

Velice důležitou součástí bezpečnostního a obranného systému naší země jsou zpravodajské služby. I v souvislosti se včerejším projednáváním návrhu programu naší dnešní schůze je třeba zopakovat, že v této věci bezesporu je v posledních týdnech a měsících celá řadě velmi znepokojujících věcí a velmi znepokojujících indicií. I v této souvislosti jediný odstavec věnovaný vládním programovým prohlášením této problematice, ve kterém se vyskytují slovesa pouze - cituji - zdokonalení či zpřesnění, je věcí velmi závažnou. To znamená, že tato vláda, tato koalice naprosto rezignovala na jasnou, přehlednou a hlubokou reformu naší zpravodajské komunity, na to, že bude provedena tato reforma.

Když jsem se včera snažil prosadit do programu této schůze informaci předsedy vlády a ministra obrany o stavu ve zpravodajských službách, upozornil jsem na to, že v posledních dnech a týdnech dochází k v polistopadovém období nevídanému koncentrování moci v oblasti zpravodajských služeb v rukou jednoho člověka. V tomto případě pana premiéra Špidly. Je to věc, která je o to závažnější, že dominance jednoho člověka v této oblasti podle mého názoru bezprostředně souvisí právě s oním odstavcem, který se baví o zpravodajských službách a který v podstatě vylučuje hlubokou reformu těchto zpravodajských služeb.

Ono podle mého názoru není náhoda, že pan Špidla dominuje v této oblasti, že jsou de facto umrtveny reformy v této oblasti, protože pokud se podíváme na uplynulá čtyři léta a na působení pana tehdejšího ministra práce a sociálních věcí na tomto postu, vidíme, že on za dobu čtyř let neuskutečnil, neprovedl, nenavrhl žádnou hlubší reformu důchodového systému. Důsledkem je nárůst deficitu tohoto důchodového systému. Nenavrhl hlubší reformu mandatorních výdajů v oblasti sociálních výdajů. Důsledkem - a je to jeden ze zdrojů - je nárůst deficitu veřejných financí. On nenavrhl žádnou hlubší reformu trhu práce. Důsledkem je nárůst nezaměstnanosti za jeho působení v tomto postu. Znamená to tedy, že toto chování - to znamená působení v určité oblasti a neprosazování hlubších reforem - má u pana ministerského předsedy Špidly určitou větší vnitřní logiku. Já bych ho nazval takovým umrtvovačem reforem.

Henry Kissinger kdysi ve svých vzpomínkách vzpomínal na bývalého sovětského ministra zahraničí Gromyka, kterého tam nazval přezdívkou, kterou získal i v oficiálních dokumentech americké diplomacie, když se mu pro jeho zarytou neochotu diskutovat v určitých oblastech začalo říkat "Mister Nět". To znamená "Pan Ne".

Mám silný pocit, když se podívám na celou řadu těchto oblastí, že takový "Mister Nět" je v mnoha ohledech i pan ministerský předseda Špidla, protože on řekl "nět" reformě důchodového systému, řekl "nět" reformě mandatorních výdajů, řekl "nět" reformě trhu práce. Obávám se, že nám teď řekl "ne" i v oblasti reformy zpravodajských služeb. S určitou nadsázkou by bylo možné ho nazvat jakýmsi politickým mrazákem, který nastoupí do určité oblasti a zmrazí tam jakékoliv hluboké reformy. Je to jakýsi politik konzervátor, který konzervuje stávající stav a odmítá provést hlubší reformy a zasadit se o hlubší reformní úsilí.

Zatímco v případě Ministerstva práce a sociálních věcí šlo "jen" o naše peníze, musím říci, že v oblasti zpravodajských služeb jde o bezpečnost naší země, o bezpečnost našich občanů. Nejde "jen" o peníze. Pevně věřím, že pan ministerský předseda Špidla jako vrchní 007 naší země si uvědomí svou zásadní zodpovědnost a rozhýbe se k hlubším reformám, protože zatím z textu vládního prohlášení to příliš zjevné není.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP