(12.00 hodin)
(pokračuje Braný)

A tak za posledního jeden a půl roku bude instalováno již čtvrté - ano, vážení kolegové, nepřeslechli jste se, skutečně již čtvrté - vedení České konsolidační agentury. Je to opravdu pozoruhodné chápání stabilizace, jejíž podstata dle vlády zřejmě tkví v permanentním pohybu. Jde snad o uplatnění dialektiky konkrétního v praxi? Nebo spíše o opětovnou aplikaci někdejšího principu takzvané rotace kádrů?

Když si tedy kladu otázku po příčinách těchto inzerovaných personálních změn, pak mi napadá ten věčně banální důvod. Totiž že nejde o nic jiného než o to, nově přerozdělit dobře placené funkce.

Někteří lidé si zřejmě opravdu myslí, že tomu, co stokrát četli, také rozumějí. Mám v této souvislosti na mysli záměr vlády, že v oblasti dozoru nad finančními trhy vláda uvažuje o spojení jednotlivých dozorů nad dílčími segmenty tohoto trhu v jednu dozorovou instituci. Je ale otázkou, zda takováto nová a jistě velmi velká instituce bude efektivní. Vyřešit problémy kvality státního dozoru se nepodaří jen novým organizováním, koordinováním a řízením dané oblasti. Mám obavu, aby se takováto případná nová instituce nerozrostla do jakéhosi "ministerstva pro dozor nad finančním trhem", které bude mít několik set pracovníků, a tedy se bude i chovat v souladu se zákony profesora Parkinsona. Totiž že je jeho vnitřní organizační, koordinační a řídicí problémy tak pohltí, že pro svoji činnost již nebude potřebovat finanční trhy, jehož existence ji bude dokonce obtěžovat.

Tato myšlenka, teda zřídit jednu obrovskou dozorovou instituci, mi tak připadá, mírně řečeno, jako problematická, a to i proto, že některé stávající instituce vykazují vcelku velice slušné výsledky. Mám na mysli zejména Úřad pro dozor nad družstevními záložnami, který s odhalováním nepravostí, defraudací a nebojím se říci přímo zlodějen v sektoru kampeliček začal v pouhých několika málo lidech. Ale byli to a stále jsou pracovníci, a to zdůrazňuji, pro které je charakteristická jejich vysoká kompetentnost. Naproti tomu Komise pro cenné papíry se svými cca sto pracovníky dokázala jen nedostatečně kontrolovat a nedostatečně monitorovat firmy působící na našem kapitálovém trhu, a to s výsledkem krachu některých makléřských firem. A to již nehovořím o bankovním dohledu naší centrální banky, který to "úspěšně" před dvěma lety dopracoval až ke kauze Investiční a Poštovní banky.

Cesta ke zlepšení oblasti dozoru nad finančními trhy není v nové organizaci tohoto dozoru, ale ve zlepšení kvality práce již působících institucí, a to prostřednictvím vysoce kvalifikovaných pracovníků, které je třeba přitáhnout k dozorové činnosti ze soukromého sektoru, a tedy je i odpovídajícím způsobem finančně motivovat. Podle mého soudu je žádoucí se orientovat právě tímto směrem.

Shrnu-li to, pak nemohu říci, že bych byl nadšen předloženým programovým prohlášením vlády. Zejména v oblasti veřejných financí a fiskální politiky vidím velká rizika a nepříliš zodpovědný přístup. Proto nemohu podpořit tento vládní program. Jsem totiž toho názoru, že sociální demokracie při jeho formulování ustoupila příliš napravo. Podpořil bych ovšem takový vládní program, se kterým by předstoupila menšinová sociálně demokratická vláda, který by důsledně vycházel z volebního programu této strany. V tomto případě by totiž bylo mnoho styčných bodů s programem strany, za kterou jsem byl do této Poslanecké sněmovny zvolen.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Petru Branému. Slovo udílím panu poslanci Miroslavu Benešovi a připraví se pan poslanec Václav Frank.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové. Poslanecká sněmovna stojí před rozhodnutím, zda vysloví podporu nové vládě. Protože tato vláda vznikla na principu koaliční smlouvy, zdá se to být předem jasné. Zdá se být předem jasné, že oněch 101 hlasů se zde vyskytne.

Já přesto, vážené dámy a pánové, se pokusím o vysvětlení některých věcí, které se mi zdají být podivné.

Dovolte, abych zahájil tím, co se mi vcelku líbí. Mám rád černý humor a vysoce jsem včera ocenil vystoupení předsedy nové vlády, který nás ve svém dvouhodinovém vystoupení seznámil, snad možná na protest proti našim protestům pro pomalost předložení vládního prohlášení, s programovým dokumentem. Chtěl bych za to poděkovat. Chtěl bych ale upozornit, že ve vládním prohlášení na konci prvního odstavce je věta, že vláda považuje rovněž za svou povinnost vytvořit prostor pro širokou a účinnou komunikaci nejen se zastupitelským sborem, ale i s veřejností. Rozumím tomu, že lidé poslance příliš rádi nemají a pak že je velmi líbivé pro předsedu vlády se na této vlně svézt. Nerozumím tomu, že se tak chová také k veřejnosti.

Ale to je k tomu černému humoru, který se mi docela líbí.

Co se mi nelíbí, je, že vláda je vládou opisující. Tady zazněla jedna věta z programového prohlášení a já, jestli dovolíte, obzvláště pro ty, kteří tolik kritizovali vládu Miloše Zemana, bych chtěl připomenout z programového prohlášení, že cílem vlády je přispět k tomu, aby se naše společnost stala společností vzdělání, spoluúčasti a solidarity a aby v tomto smyslu mohla být považována za moderní společnost 21. století. Pak následuje ona věta, kde je: Vláda si je vědoma toho, že i omezení vládní politiky vyplývá ze svobodné individuální činnosti občanů této země.

Jenom pro ty, kteří méně pozorně sledovali vládní prohlášení, bych chtěl připomenout, že obě tyto věty jsou opsány z programového prohlášení vlády Miloše Zemana, které bylo předkládáno v srpnu roku 1998. Chtěl bych tedy zdůraznit, že ti, kteří tolikrát kritizovali vládu Miloše Zemana, nyní se připojují pod její jasně definovaný cíl.

Druhá věc je, zda ten cíl byl naplněn, to nechť si odpovědí kolegové a kolegyně z Unie svobody a KDU-ČSL sami. To, zda bude naplněn tentokrát, si budeme zřejmě vykládat během následujícího volebního období.

Mám pocit, že pro vládu se hodí další přívlastek. Je to přívlastek "vláda mlžící". Vláda mlžící, neboť ve svém programovém prohlášení deklaruje, že se jí podaří omezit poslaneckou imunitu, tedy něco, co lidé rádi slyší. Současně se ale bude ucházet o podporu hlasy poslanců, teď řeknu poslance, posledního známého poslance z aféry "JUDrgate", neboť poslanec Zemina a poslanec Kalvoda Poslaneckou sněmovnu opustili, zatímco jediný poslanec Křeček zůstal v této sněmovně. Bude se ucházet o podporu poslance Kavana, který uměl zneužít institutu imunity, protože institut imunity je také o tom, jak ti, kteří s tímto institutem zacházejí, se umějí chovat. A bude se ucházet v exekutivě o velmi populárního bývalého poslance Pícla.

Je to také vláda centralistická, vláda, která ve svém programovém prohlášení už dnes říká, že vyhlásí chráněnou krajinnou oblast. A já si dovolím býti konkrétní - Chráněnou krajinnou oblast Novohradské hory. Já zde, poslankyně a poslanci ze stran, kteří budete podporovat toto vládní prohlášení, bych chtěl seznámit, že k chráněné krajinné oblasti samosprávy - a nyní budu citovat a omlouvám se, budu rovnou říkat stranickou příslušnost, takže starostové Štangl za ODS, Kučera za KSČM, Malík za KDU-ČSL a zástupce hejtmana Vlach za Unii svobody-DEU se vyslovuji nesouhlasně. Přesto v programovém prohlášení je takto silná věta, takto silná definice. Čili vláda je více centralistická, než se zdá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP