(12.10 hodin)
(pokračuje M. Beneš)

Že budeme mít vládu rozhazovačnou, to tady zaznělo, a že už nikdo s tím nic neudělá, že kupodivu je to i vláda hrozící, jsem se dnes přesvědčil, když jsem si přečetl Právo. Doslechl jsem se tam: Poslankyně a poslanci, nebude-li vás 101 dostatečně disciplinovaných, je zde alternativa menšinové vlády sociální demokracie. Nemám pocit, že se takhle přistupuje ke koaličnímu partnerovi v den, kdy se chci ucházet o jeho přízeň.

Vážené dámy a pánové, místopředseda Langer zde blahopřál premiérovi. Dovolil bych si poblahopřát ministrovi životnímu prostředí, který zde bohužel není, aby tuto radost mohl slyšet. Chtěl bych mu poblahopřát k tomu, že se mu podařilo to, co se v minulém volebním období nepodařilo jeho předchůdci. Mimochodem, je tam závazek podepsání Aarhuské úmluvy, je tam závazek, že žádný majetek, který chce pan ministr spravovat, nebude převeden směrem na kraje, je tam závazek, že žádné kompetence, které pan ministr má, nebudou převedeny na kraje.

Vážené dámy a pánové, takto si nepředstavuji vládní prohlášení.

Mám pocit, že vládní prohlášení, a zaznělo to zde mnohokrát, je vládní prohlášení socialistické. Nedivím se, že je socialistické, protože volby dopadly, jak dopadly, a naši spoluobčané si to tak přáli. Mrzí mě to, ale respektuji to. To ale neznamená, že svůj palec pod programové prohlášení bych já dal.

Vážené dámy a pánové, v minulém volebním období poslanec Petr Bendl, který naše řady opustil, nazýval vládu "drahou vládou". Myslím, že tato vláda bude hodně drahou.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Miroslavu Benešovi. Slovo udílím panu poslanci Václavu Frankovi.

Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec Koudelka. Prosím, pane poslanče - upozorňuji na dvě minuty.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená paní předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi reagovat na slova předřečníka, který kritizoval to, že se vláda uchází o důvěru některých poslanců. Chtěl bych upozornit, že například zmíněný poslanec Křeček je doktorem práv a i v době, kdy jím nebyl, publikoval i odborné tisky, které znamenaly, že je mnohem vyšším znalcem práva než kterýkoli jiný běžný právník.

Nicméně si myslím, že by si každý měl zamést především před vlastním prahem, když chce kritizovat jiného. Z tohoto pohledu jsem velice rád, že se vláda nemusí ucházet o důvěru poslance, který porušil zákony této země a pravidla při hlasování v této sněmovně, když hlasoval za jiného, za svého kolegu Brouska. Pokud nevíte, kdo tímto poslancem byl - byl to pan poslanec Beneš.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Slovo udílím panu poslanci Václavu Frankovi. Připraví se pan poslanec Stanislav Grospič.

 

Poslanec Václav Frank: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, členové vlády, kolegyně a kolegové, na rozdíl od kolegy Beneše musím říci, že by mi nevadilo, že je socialistická vláda, ale spíše mi vadí to, že na prohlášení vidím povrchnost a velmi malou vypovídající hodnotu.

Je sice potěšující, že vláda deklaruje svůj smysl prosazovat a obhajovat národní zájmy České republiky, ale není zřejmé, jaké zájmy a jakým způsobem mají být obhajovány. Tím naznačuji, že se chci obrátit několika poznámkami na tu část programového prohlášení, která se týká obrany a vnitřní bezpečnosti, kdy v některých pasážích uvedené formulace svědčí spíše o opaku.

Například v části 7. Obrana je dost široce prezentována zásadní reforma ozbrojených sil České republiky. Dovolím si tvrdit, že podle takhle uvedené pasáže, podle této reformy by však nová, profesionální Armáda ČR nestačila na obranu teritoria naší země. Je potřeba si otevřeně říci, že se spíše jedná o jednotky připravované k nasazení mimo území ČR včetně boje proti terorismu v rámci aliance. Naproti tomu v prohlášení vůbec není řešena otázka přípravy občanů ČR k obraně vlasti, což je v demokratických státech zcela neobvyklé.

V další části - 7.2 Vnitřní bezpečnost - je možné pozitivně hodnotit deklarovanou snahu vlády například o personální stabilizaci Policie ČR, opatření proti korupci, organizovanému zločinu, finanční kriminalitě a podobně. Vláda ale v této pasáži uvádí, že preferuje policii jako jednotný bezpečnostní sbor. Rád bych, aby k tomu v tomto volebním období konečně došlo, ale na konci této pasáže je pouze letmá zmínka o existenci soukromých subjektů do určité míry zajišťujících bezpečnost a pořádek. Co ale zcela postrádám, že se v této části vůbec nehovoří o obecní policii, která se nepochybně a v nezanedbatelné míře podílí na zajišťování bezpečnosti občanů. Mám tomu rozumět tedy tak, že obecní policie je počítána jako soukromý subjekt, nebo se počítá se zrušením této policie, která stále ještě je součástí bezpečnostního systému ČR?

Podle mého názoru programové prohlášení neřeší principiálně ani otázku zpravodajských služeb ČR. Pouhé - a dovolte mi citovat - "zdokonalení existujícího systému koordinace" na zlepšení kvality jejich činnosti rozhodně nestačí a myslím si, že současná situace právě kolem zpravodajských služeb tomu nasvědčuje.

Myslím, že je nutno především dořešit legislativní rámec všech čtyř dosud existujících zpravodajských služeb včetně kontroly jejich činnosti. Dosud je potřeba říci, že existuje zákonná úprava pouze dvou zpravodajských služeb, a to Bezpečnostní informační služby a Vojenského obranného zpravodajství.

Dovolte mi další poznámku. V několika dalších odstavcích programového prohlášení v části 7. Obrana a bezpečnost je zmiňována i účast ČR v boji proti mezinárodnímu terorismu, a to zejména ozbrojenými silami naší země společně s aliancí. Myslím, že vláda by si měla uvědomit, že mimo EU a NATO existují také Organizace spojených národů a Rada bezpečnosti, ale také i Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, ale existují také dokumenty těchto dvou nezanedbatelných mezinárodních organizací, které se právě oblastí terorismu významně týkají. Myslím si, že by ve vládním prohlášení měla být zohledněna např. deklarace Parlamentního shromáždění Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě z června letošního roku, která obsahuje mnohem širší, dovolím si tvrdit i komplexnější a vyváženější přístup k problematice boje proti mezinárodnímu terorismu. Nechci vládu podezřívat, ale mám pocit, že ji vláda nezná nebo se s ní teprve seznamuje. Například čl. 79 této deklarace přísně odmítá státní terorismus ve všech jeho formách, ať už uplatňovaný vůči civilistům a využívající ve jménu boje proti terorismu národní vojenské, strategické a politické prostředky. Konec citátu.

Dovolím si jen malou poznámku: kéž by se i v ČR změnily pohledy do budoucna na některé vlastenecké organizace a podobně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP