(11.00 hodin)
(pokračuje Kučera st.)
Na návrh pracovní skupiny, po zpravodajské zprávě a odůvodnění poslance Petra Plevy a po rozpravě ve stálé komisi pro sdělovací prostředky nakonec dospěla stálá komise k závěru, který vám nyní přečtu.
Stálá komise pro sdělovací prostředky doporučuje Poslanecké sněmovně schválit následující usnesení:
Za prvé - Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schvaluje odměny členům Rady České televize a Rady Českého rozhlasu ve výši 17 tis. Kč, místopředsedům těchto rad ve výši 22 tis. Kč a předsedům těchto rad ve výši 27 tis. Kč.
Za druhé - Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR stanoví ve smyslu § 4 odstavce 4 zákona České národní rady č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři, odměny členům Rady ČTK ve výši 15 tis. Kč, místopředsedovi této rady ve výši 18 500 Kč a předsedovi této rady ve výši 22 tis. Kč.
Zároveň stálá komise pověřila předsedu komise Ivana Langera, aby na program této schůze zařadil bod Odměny členů mediálních rad, a zároveň zmocnila zpravodaje, aby tuto zprávu podal jako zpravodaj Poslanecké sněmovně.
Tím jsem, pane předsedající, splnil svoji základní povinnost, a zřejmě by mělo dojít buď k diskusi, anebo ke schválení doporučených návrhů.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu, nejprve všeobecnou. Kdo se hlásí? Nikdo. Všeobecnou rozpravu končím.
Otevírám podrobnou rozpravu, do které se také nikdo nehlásí. Podrobnou rozpravu končím.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje odměny členům Rady České televize a Rady Českého rozhlasu ve výši 17 tis. Kč, místopředsedům těchto rad ve výši 22 tis. Kč a předsedům těchto rad ve výši 27 tis. Kč.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR stanoví ve smyslu § 4 odst. 4 zákona ČNR č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři, odměny členům Rady ČTK ve výši 15 tis. Kč, místopředsedovi této rady ve výši 18 500 Kč a předsedovi této rady ve výši 22 tis. Kč.
Toto je návrh usnesení.
(Zpravodaj doporučuje).
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 259. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 119 pro 66, proti 4. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dalším bodem je bod
99.
Výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka
Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2001
/sněmovní tisk 1283/
Prosím, aby předloženou zprávu uvedl ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, výroční zpráva, kterou Státní fond dopravní infrastruktury předkládá, je už druhá. Protože zpráva za rok 2000 však nezahrnovala celý rok, je to poprvé, kdy hodnotíme celý rok činnosti Státního fondu dopravní infrastruktury.
Rozpočet na rok 2001 byl schválen Poslaneckou sněmovnou v prosinci roku 2000 ve výši 34,8 mld. Kč, z toho dotace z Fondu národního majetku do fondu byla plánována ve výši 6,7 mld. Kč a daňové příjmy ve výši 18,1 mld. Kč. Celkové příjmy včetně převodů z roku 2000 tak měly dosáhnout celkem 36 mld. 201 mil. 672 tis. Kč. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo docílit plné výše daňových výnosů, chybělo na daňových příjmech více než 715 mil. Kč, a na převodu prostředků z Fondu národního majetku nebylo převedeno 700 mil. Tyto prostředky se však Fond národního majetku zavázal proplatit v roce 2002, takže celkový propad daňových příjmů dosáhl 715 mil. 239 tis. Kč, tj. 4 % předpokladu.
Celkové výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2001 dosáhly výše 30 mld. 635 mil. 921 tis. Zbylé prostředky tvoří základ pro převod do roku 2002. Rozpočtová opatření, která byla prováděna v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny, celkově nepřesáhla limit určený sněmovnou a dosáhla výše 14,7 % schváleného rozpočtu.
Na činnosti související s financováním dopravní infrastruktury bylo uvolněno běžných výdajů 13 mld. 358 mil. 419 tis., tj. 49 % výdajů, a kapitálové výdaje činily 13 mld. 892 mil. 945 tis., tj. 51 % výdajů.
Pokud jde o strukturu těchto výdajů, tak byla následující. Běžné výdaje, tedy prostředky určené na opravu a údržbu, byly směřovány především do oblasti pozemních komunikací a dosáhly celkové výše 8 mld. 427 mil. 291 tis., tj. 31 % celkových výdajů. Z toho pak organizace správy a údržby silnic dostaly 6 mld. 244 mil. 606 tis., tj. 22,9 % výdajů, a Ředitelství silnic a dálnic 2 mld. 182 mil. 110 tis. Kč. Do oblasti celostátních a regionálních drah byly směrovány finanční prostředky v úhrnné výši 4 mld 848 mil. 119 tis. Kč, tj. 17,8 %.
Kapitálové výdaje na výstavbu a modernizaci byly opět směrovány především do oblasti pozemních komunikací a dosáhly výše 7 mld. 129 mil. 195 tis., tj. 26,2 % celkových výdajů. Do oblasti celostátních a regionálních drah byly uvolněny finanční prostředky ve výši 5 mld. 199 mil. 411 tis., tj. 19,1 % celkových výdajů.
Z uvolněných finančních prostředků se část vrátila na účet fondu a část nebyla čerpána. Nevyčerpané prostředky se skládaly z těchto položek: jednak tedy z vrácených položek ve výši 1 mld. 325 mil. 440 tis. a zůstatek na účtu, tedy nevyčerpané prostředky, činily 4 mld. 202 mil. 450 tis.
Důvody pro nečerpání prostředků byly především dva. Jednak nemožnost čerpání prostředků pro stavby, kde vznikly překážky při územní přípravě, např. v odvolání k územnímu rozhodnutí nebo stavebnímu povolení, neočekávané problémy při výkupu pozemků apod. Druhým důvodem byla důvěra příjemců dotací ve fondové hospodaření související se zkušeností při převodech z roku 2000 do roku 2001. Tedy zhotovitelé a investoři věděli, že nevyčerpané prostředky mohou převést do následujícího roku a není třeba je utrácet za každou cenu.
Poslanecká sněmovna rovněž svým usnesením schválila navýšení rozpočtu o částku 3,6 mld. k úhradě dluhové služby z úvěrů přijatých na financování dopravní infrastruktury a dluhové služby úvěrů se státní zárukou přijatých Českými drahami. V souladu s tím byla uzavřena smlouva mezi fondem a Ministerstvem financí o poskytnutí finančních prostředků k úhradě závazků spojených se zajištěním dluhové služby. Fond poskytl finanční prostředky určené ke krytí výdajů dluhové služby v souladu s přílohou zprávy č. 1 a 2 výše uvedené smlouvy v celkové výši 3 mld. 340 mil. 275 tis. Kč.
***