(Jednání pokračovalo v 17.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolegyně a kolegové, je 17.30, končí přestávka na poradu poslaneckého klubu KSČM, nicméně mám pocit, že přítomnost do této doby nepřítomného ministra by mohla změnit navrhovaný přístup.

V každém případě bych v této chvíli stáhl svůj procedurální návrh na vyřazení tohoto bodu. Tím pádem předpokládám, že padá i návrh pana ministra Grosse.

Můžeme pokračovat v projednávání tohoto návrhu zákona. Ještě jednou opakuji, že projednáváme sněmovní tisk 1246 - druhé čtení - který z pověření vlády uvede ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Prosím, pane ministře.

 

Ministr obrany ČR Jaroslav Tvrdík: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, páni poslanci. Prosím, aby procedurální návrh pana ministra vnitra zůstal v platnosti.

Součástí zákona č. 218/1999 Sb. je jeden inkriminovaný paragraf, nad kterým jsme ve výboru pro obranu a bezpečnost vedli poměrně rozsáhlou diskusi. Domlouval jsem se s panem poslancem Nečasem na tom, že tak jak jsem slíbil, na výboru pro obranu a bezpečnost předložíme nové, upravené znění jednoho z inkriminovaných paragrafů. Je to paragraf o nemoci nevyléčitelné a život ohrožující. A slíbili jsme poslancům jednotlivých klubů, že předložíme jinou alternativu. S panem poslancem Nečasem jsme domluveni na zítřejší dopoledne na jednání k tomuto bodu a prosím, aby to bylo posunuto na konec druhých čtení těchto zákonů. (Z pléna: Jestli to Poslanecká sněmovna schválí.)

Pardon, já prosím. Jestli to Poslanecká sněmovna neschválí, tak neschválí.

Jenom jestli mohu za sebe, protože tu byla bouřlivá diskuse k mé nepřítomnosti. Chci jenom říci, že jsem se řádně omluvil na dnešní odpoledne. Byl jsem potom následně přítomen v lokalitě Praha, účastnil jsem se s paní poslankyní Němcovou společně otevření a položení základního kamene pelhřimovské nemocnice. Z této akce jsem odešel do nejbližší mateřské školy, kde můj bratr má svého syna, čili mého synovce, navštívil jsem tam 15 dětí, tři učitelky bez přítomnosti novinářů, zdržel jsem se deset minut a vrátil jsem se do Prahy.

Toto není předvolební kampaň a prosím, aby to Poslanecká sněmovna vzala na vědomí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkujeme, pane ministře, za to, že jste nám zde předložil přehled vašeho pracovního programu v průběhu dnešního dne.

Nicméně myslím si, že formálně můžeme postupovat pouze takto: vyslechnout si informaci zpravodaje výboru pro obranu a bezpečnost pana poslance Vidíma, otevřít obecnou rozpravu, a pokud v rámci otevřené obecné rozpravy někdo dá návrh na přerušení, odročení projednávání tohoto bodu do doby, než jej znovu projedná výbor, pak je to návrh, o kterém můžeme hlasovat.

Konstatuji nyní, že v prvém čtení jsme přikázali tento návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost, že usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1246/1. A prosím zpravodaje výboru pana poslance Vidíma, aby nás informoval o jednání výboru, poté otevřu obecnou rozpravu, v níž mohou zaznít procedurální návrhy. Prosím!

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás stručně seznámil s usnesením výboru pro obranu a bezpečnost k předloženému vládnímu návrhu zákona o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon).

Výbor pro obranu a bezpečnost na své 67. schůze dne 10. dubna t.r. za prvé souhlasí s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních úřadech (branný zákon), ve znění zákona č. 238/2000 Sb., sněmovní tisk 1246; za druhé pověřuje poslance Jana Vidíma jako zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. Tolik k mé zpravodajské zprávě.

Dále si dovolím vystoupit v rozpravě s informací o průběhu projednávání tohoto návrhu ve výboru pro obranu a bezpečnost a přednesu pozměňovací návrhy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Otevírám obecnou rozpravu. Kdo se hlásí do obecné rozpravy? (Nikdo.) Končím obecnou rozpravu.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám dvě písemné přihlášky: hlásí se mi zpravodaj a hlásí se pak pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji. V rámci podrobné rozpravy si dovolím přednést dva pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu novely branného zákona, a to následující:

Navrhuji vypustit bod 11. vládního návrhu, tedy v § 12 odst. 5 se slova "nevyléčitelnou nebo život ohrožující nemocí" nahrazují slovy "nevyléčitelnou nemocí ohrožující život".

Toto bylo jediné kontroverzní téma v průběhu projednávání této předlohy ve výboru pro obranu a bezpečnost. A jednou z možností, jak tuto kontroverzi ukončit, je vypuštění tohoto bodu. Druhou možností je pak nepřijetí tohoto návrhu.

A já si dovolím předložit ještě alternativu, nebude-li přijat můj návrh na vypuštění bodu 11, předkládám následující návrh: nahradit bod 11 tímto textem: V § 12 odst. 5 se slova "nevyléčitelnou nebo život ohrožující nemocí" nahrazují slovy "těžkou formou nevyléčitelné nemoci".

Dále pak je nezbytné doplnit nový bod 11a, který zní: V § 12 odst. 6 nahradit slova "zcela neschopných vojenské činné služby" slovy "zproštěných povinnosti dostavit se k pravidelnému odvodu".

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Frank, připraví se pan poslanec Bílý.

 

Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, když jsem k tomuto návrhu zákona vystupoval v rámci prvního čtení, signalizoval jsem, že návrh zákona reaguje také na některé skutečnosti, kterou souvisejí se změnami v oblasti reformy veřejné správy, zejména pokud se týče ukončení činnosti okresních úřadů, a že i tento návrh je ve své podstatě v souladu s uvažovanou reformou Armády České republiky, kde se snaží reagovat i na následnou reorganizaci ozbrojených sil a snižování jejich počtu.

Myslím ale, že právě v této oblasti, zejména pokud se týče redukce vojenských správních úřadů, není ve všech případech postupováno citlivě a účelně. Dovolím si tedy předložit jeden pozměňující návrh, který se týká přílohy k návrhu novely tohoto zákona.

Předkládám návrh na změnu sídla územní vojenské správy oproti předloženému návrhu, který předpokládal město Chomutov, a to určením sídla pro stávající okresy Most, Chomutov a Louny. Navrhuji, aby se sídlem územní vojenské správy stalo město Most.

Tento svůj návrh odůvodňuji tím, že nový návrh na sídlo územní vojenské správy spočívá ve stanovení místo města Chomutova město Most a je zdůvodněn územním umístěním města Mostu jednak na dopravní komunikaci jak silniční, tak autobusové a železniční, protože stávající sídlo se nachází zhruba 200 m od zmíněných dopravních center v Mostě. Chci také poznamenat, že stávající sídlo územní vojenské správy je v objektu ve společném vlastnictví s Policií ČR od roku 1979 a že se jedná o administrativní účelovou budovu, která je funkčně stavebně upravenou k plnění obsahu a poslání územní vojenské správy bez dalších úprav.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP