(12.30 hodin)
(pokračuje Koudelka)

Dále doplňuji § 226 odst. 3 o novou větu: "Pokud řízení o výkonu rozhodnutí provádí okresní úřad, dokončí jej obec s rozšířenou působností příslušná podle sídla nebo trvalého pobytu povinného, pokud podle zákona nepřechází řízení v této věci na jiný orgán."

Dále část 44 týkající se změny zákona o soudních exekutorech se doplňuje o tento nový bod: Změna § 33 odst. 3 zákona. V první větě se písmeno "a" za slovem "majetku" nahrazuje slovem "či". Slovo "evidence" se nahrazuje slovem "registr". Za slova "evidenci motorových vozidel" se vkládají slova "orgán správy sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna".

V druhé větě se za slova "pracovník, správce daně" vkládají slova "orgánu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny".

Na konci poslední věty se vypouští odkaz na poznámku pod čarou č. 7.

Dále se doplňuje nová část zákona, a to změna zákona č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách.

V § 21 odst. 2 se vypouští slovo "tímto". Další nová část má název "Změna zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky".

V § 24 odst. 2 se na konci vypouští slovo "zvláštní".

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, já navrhuji změnu do posledního paragrafu, § 227, a sice účinnost zákona, a sice z důvodu, aby nedošlo ke střetu v jeden termínu mezi reformou veřejné správy, resp. převodem kompetencí a novým zákonem. Navrhuji termín 1. 7. 2003.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Děkuji pěkně. Táži se, kdo se další hlásí do rozpravy. Jestli se nikdo nehlásí, tak rozpravu končím.

Opět musím pozvat kolegy, aby hlasovali o návrhu poslance Matulky na zamítnutí návrhu zákona. Mám vás odhlásit, žádá předseda klubu KSČM. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh na zamítnutí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 296 z přítomných 148 poslanců pro 73, proti 69. Návrh nebyl přijat.

 

Je to těsné hlasování. Prosím, abyste zkontrolovali výsledek. Nejsou žádné námitky? Námitky nejsou. Ukončili jsme projednávání bodu 47. Zákon jsme postoupili do třetího čtení.

 

Vážení, máme bod 31, kterým je

 

31.
Vládní návrh zákona o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků
České republiky na kraje a obce a o souvisejících změnách
/sněmovní tisk 1151/ - druhé čtení

 

Je 12.35 hodin a je tady celá řada přihlášek. Doporučil bych, abychom před polední přestávkou nechali úvodní slovo ministra vnitra a zpravodajské zprávy poslanců Rujbrové, Doležala a Krásy. Potom uděláme polední přestávku před otevřením obecné rozpravy.

Prosím pana ministra Grosse. Pan ministr Rusnok chce ještě nějakou vsuvku? Já mám zde text, že z pověření vlády uvede ministr vnitra Stanislav Gross. Ne-li, respektuji pana ministra Rusnoka. Prosím.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, sněmovní tisk 1151 navazuje a je nedílnou součástí právě projednaných zákonů, které tvoří legislativní rámec druhé fáze reformy veřejné správy. Jak již z jeho názvu vyplývá, jde o zákon transformační povahy a obdobně jako u zákona č. 157/2000 Sb. je především jeho účelem vybavit územně správní celky, ponejvíce kraje, dalším majetkem, majetkem, který v současné době patří nebo je zřizován okresními úřady.

Předmětem úpravy zákona jsou zjednodušeně řečeno tři okruhy problematiky. První je již zmíněná transformace organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací, u nichž okresní úřady vykonávají funkci zřizovatele, a to transformace přímo ze zákona na organizační složky a příspěvkové organizace krajů nebo obcí. Druhou pojednávanou problematikou je přechod vlastnictví majetku státu, se kterým hospodaří, a to včetně přechodu a převzetí všech práv a závazků, to je spolu s aktivy i pasivy. Třetí problematikou je pak konečné řešení majetkoprávních vztahů, které rovněž souvisejí se zánikem okresních úřadů.

Jak již zaznělo v prvém čtení tohoto návrhu, na kraje by podle předloženého zákona měla přejít naprostá většina všech organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací dosud působících u okresních úřadů jako zřizovatelů. Jedná se o několik stovek těchto institucí z resortů kultury, zdravotnictví a sociálních věcí. Posouzení a výčet organizačních složek státních organizací, které podle tohoto zákona mají přejít na kraje, obce, anebo by naopak měly zůstat státu, provedla příslušná resortní ministerstva. Rozhodným datem všech změn těchto vlastnických vztahů se s ohledem na co nejefektivnější způsob financování navrhuje stanovit den 1. ledna 2003, to znamená první den nového rozpočtového roku.

Pokud jde o zajištění financování provozu těchto institucí, to je předmětem a úpravy jiných zákonů, které budou následovat.

Pokud jde o úpravu dalších majetkoprávních vztahů, které souvisejí přímo se zánikem okresních úřadů, zákon se vypořádá se zakladatelskou funkcí okresních úřadů ke zbývajícím státním podnikům. Jde o podniky vesměs již bez majetku, které v důsledku nedořešených restitučních sporů ještě nezanikly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP