(14.40 hodin)
(pokračuje Klaus)
A dále je zde žádost předsedy vlády o zkrácení lhůty pro projednání ve výborech o čtyřicet dní. (Hlas od stolku zpravodajů: Třicet.) Mám návrh čtyřicet. Já mám dopis předsedy vlády, kde je o čtyřicet dnů. Jestli předseda vlády to změní na třicet, tak hlasujme o třiceti, ale já mám návrh na čtyřicet.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 103 z přítomných 122 pro 107, proti 9. I tento návrh na zkrácení lhůty byl přijat, čili budeme to projednávat na dubnové schůzi sněmovny.
Děkuji panu ministrovi a panu zpravodajovi.
Mám zde rozsáhlý dokument,
49.
Vládní návrh zákona o chemických látkách a chemických přípravcích
a o změně některých dalších zákonů
/sněmovní tisk 1247/ - první čtení
Já nevím, kdo - já zruším zasedání parlamentu. Dobře, pan ministr Kužvart tady je, ano. Stejně chci říci, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty opět o čtyřicet dnů, to bylo jeho masové zkracování. Z pověření vlády, protože to je víceresortní materiál, je mi zde sděleno dopisem předsedy vlády, že návrh uvedou ministři: Kužvart, Grégr, Fišer a Fencl. Rozumím-li tomu, Grégr je nemocen, Fencl je na zasedání - on tady se omluvil na probíhající schůzi Senátu, ale já vím, že je na zasedání Agrární komory ve Velké Bystřici u Olomouce. Prosím sněmovní kancelář, aby zjistila, kde skutečně pan ministr je, a případně zítra projednáme, jestli se omluvil férově, nebo neférově. On mě včera přemlouval, abych s ním jel do té Velké Bystřice, že tam dneska bude. Takže proto náhodou o tom něco vím.
Prosím tedy pana ministra Kužvarta, před chvílí tady ještě byl pan ministr zdravotnictví. Já bych byl rád, kdyby tady také byl. Prosím, pane ministře.
Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, návrh zákona o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů, který vypracovalo Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s ministerstvy průmyslu a obchodu, zdravotnictví a zemědělství, je předkládán mimo plán legislativních prací vlády na základě usnesení vlády z 25. července minulého roku, a to z důvodu urychleného přijetí právních předpisů, které mají přímou vazbu na přijetí ČR do EU. Tento návrh vláda schválila na své chůzi 23. ledna t. r.
Předseda PSP Václav Klaus: Vážení, prosím, poslouchejte pana ministra pro neživotní prostředí, takže prosím vás, pane ministře, pro prostředí bez života jste ministrem. Prosím, abyste měl šanci pokračovat. Opravdu, posaďte se. Pánové Langer, Pleva a další, nerušte pana ministra.
Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji, pane předsedo. Odhaduji, že místopředseda Langer a další se věnovali materii zákona o chemických látkách, a myslím si, že jsem ministrem životního prostředí a rozhodně životního prostředí, které nebude ovládáno trhem bez přívlastku. Každopádně dovolte mi pokračovat.
V poměrně krátkém časovém období představuje druhý ucelený návrh právní úpravy českého práva v oblasti chemických látek a přípravků pokrok, který mimo jiné umožní českému průmyslu rovnocenný vstup na zahraniční trhy. Uvědomme si, že právě konkurenční podmínky díky přijímání příslušné legislativy jsou splnitelné jenom a jedině tehdy, jestliže odpovídají naše právní předpisy všem směrnicím Evropské komise.
Současně platný zákon číslo 157/1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích, byl opakovaně novelizován, mimo jiné v roce 1999 novelou číslo 352. Důvodem pro vypracování nové právní úpravy kromě vyřešení některých technických nedostatků současné platné právní úpravy je především již zmíněná transpozice nových předpisů Evropského společenství, která řeší oblast uvádění chemických látek nebo přípravků na trh, a zajistit tak již zmíněnou schopnost konkurence našeho chemického průmyslu.
Předkládaný návrh zákona zahrnuje všechny aspekty uvádění chemických látek a přípravků na trh, to znamená zkoušení jejich nebezpečných vlastností, klasifikaci, balení, označování, poskytování bezpečnostních listů, registraci, hodnocení rizik, uvádění na trh a do oběhu, dovoz, vývoz a oznamování. Navrhovaný zákon na rozdíl od současně platné právní úpravy definuje komodity, na které se, přestože mohou mít charakter chemických látek nebo přípravků, například léčiva nebo kosmetické přípravky, vůbec nevztahuje. Dále je ten rozdíl v tom, že definuje nová úprava ty komodity, konkrétně přípravky na ochranu rostlin a pomocné prostředky ochrany rostlin a výbušniny, na které se vztahují jen některá ustanovení předloženého zákona.
Dále nová právní úprava definuje pojem uvedení na trh a zavádí definici pojmu uvedení do oběhu, čímž zamezuje nejasnostem při plnění konkrétních povinností vyplývajících ze zákona pro podnikatele v souvislosti s pohybem chemických látek nebo přípravků na trhu. Dále nově ošetřuje uvedení na trh nebo do oběhu nejen chemických přípravků, které jsou klasifikovány jako nebezpečné pro své nebezpečné vlastnosti, ale i těch, které mohou pro obsah nebezpečných chemických látek jen představovat nebezpečí pro zdraví nebo životní prostředí nebo které obsahují chemické látky, pro které jsou stanoveny příslušné expoziční limity. Dále tato nová právní úprava zpřesňuje postup při klasifikaci, balení a označování, hlavně chemických přípravků. Zavádí možnost používání alternativních názvů z důvodu ochrany výrobního tajemství.
Tento návrh zákona také v souladu s Rotterdamskou úmluvou udílí vývozci povinnost oznamovat vývoz stanovených nebezpečných látek a u látek podléhajících postupu předchozího souhlasu stanoví povinnost požádat o souhlas s vývozem nebo dovozem těchto látek. Zároveň tato nová úprava ruší institut autorizované osoby a snižuje četnost oznamovací povinnosti výrobce nebo dovozce nebezpečné látky. Zavádí totiž tříleté období.
Pokud by navrhovaná právní úprava nebyla schválena, došlo by z důvodu nutnosti dodržování současně platného právního předpisu k poškození konkurenceschopnosti českého chemického průmyslu ve vztahu k trhu v EU.
Vážené paní poslankyně, páni poslanci, jak vidíte, tento zákon je do značné míry zákonem, který umožní i snížení administrativy a byrokracie. Na druhou stranu zavádí to, co jsme podle stávající právní úpravy vnímali jako zbytečnou dvojznačnost, například u toho termínu uvedení na trh nebo uvedení do oběhu. Na základě těchto skutečností mi dovolte požádat, vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, paní poslankyně, páni poslanci, o projednání návrhu tohoto zákona přikázaným výborem nebo výbory ve zkrácené lhůtě do 40 dnů.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Táži se pana ministra zdravotnictví, zda ještě chce doříci něco. Prosím pana poslance Tomíčka jako zpravodaje pro prvé čtení.
Poslanec Rudolf Tomíček: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi, abych se jako zpravodaj vyjádřil k navrhovanému zákonu o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů.
Dovolil bych si poznamenat, že tento zákon jen vychází již z projednávání, které proběhlo zde v naší sněmovně a které vyústilo v zákon číslo 157/1998 Sb., který jsem měl rovněž tu čest zpravodajovat, dále zákon číslo 352/1999, zákon 132/2000 Sb., zákon 258/2000 Sb. a zákon 458/2000 Sb.
***