(11.50 hodin)
Poslanec Jan Svoboda: Pane předsedo, vážená sněmovno, velice se omlouvám, ale v předešlém hlasování číslo 77 jsem chtěl hlasovat "ne" a na sjetině mám "ano", takže toto hlasování zpochybňuji.
(Protestní výkřiky v sále.)
Předseda PSP Václav Klaus: Ne, to je předchozí hlasování o procedurálním návrhu pana poslance Martínka. Já o tom vím, já jsem viděl, že se pan poslanec hlásil dříve, ale chtěl jsem nechat domluvit pana ministra Grosse. Dobře, pane poslanče, já dám hlasovat o vaší procedurální námitce.
Kdo je pro zpochybňující námitku poslance Svobody, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 79 ze 172 přítomných 94 pro, 12 proti. Návrh byl přijat.
Odhlašuji vás a prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami. Dám znovu hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Martínka.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 80 ze 159 přítomných 93 pro, 54 proti. Návrh byl přijat. V úterý budeme projednávat navržené čtyři body.
Nyní jsme u bodu
24.
Vládní návrh zákona o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 1162/ - druhé čtení
Prosím pana ministra Grosse, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona, který v tuto chvíli předkládám, je jedním ze zákonů, který souvisí se vstupem České republiky do Evropské unie. Po prvním čtení, které proběhlo zde na plénu Poslanecké sněmovny, byl návrh zákona předložen a projednán ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Tento výbor jej projednal, doporučil a přijal drobné pozměňovací návrhy spíše legislativně technického charakteru, které doporučuji a za předkladatele je mohu akceptovat.
Tento zákon je sice zákon nenápadný, ale poměrně důležitý, protože již zasedání Evropské rady v Madridu v roce 1995 stanovilo jako jednu ze základních podmínek pro rozšíření Evropské unie to, aby nové členské státy měly dostatečnou správní kapacitu, s tím, že ta dostatečná správní kapacita samozřejmě má některé parametry a předpoklady. Jedním z předpokladů je právě zajištění poměrně vysoké míry profesionality, stability a nestrannosti úředníků vykonávajících výkon veřejné správy nejen u státních orgánů, ale i u samosprávných orgánů v území.
Hodnotící zprávy Evropské komise zdůrazňovaly a zdůrazňují do současné doby potřebu přijetí takové úpravy, která postavení zaměstnanců územních samosprávných celků ještě před vstupem České republiky do Evropské unie upraví podle zmíněných předpokladů. Cíl je poměrně jednoduchý. Mělo by dojít ke zvýšení profesionality a mělo by dojít k zajištění kvalitního, efektivního a nestranného výkonu veřejné správy právě orgány, které působí v území a tento výkon státní správy zajišťují.
Co se týče konstrukce zákona, tak jen stručně řeknu, že zachovává smluvní systém založený na pracovněprávních vztazích, s tím, že zákon definuje určité drobné odchylky od zákoníku práce, odchylky, které jsou vyžádány právě těmi účely, pro které je tento zákon předkládán.
Tolik na úvod, pane předsedo. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Přikázali jsme tento návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Prosím zpravodajku paní poslankyni Páralovou.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví se věnoval tomuto návrhu na své 58. schůzi dne 27. 2. 2002. K tomuto návrhu zákona o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 1162, přijal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví toto usnesení:
Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně,
1. aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 1162,
2. aby přijala k tomuto návrhu zákony změny a doplňky, které jste obdrželi pod číslem tisku 1162/1.
Děkuji.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni Páralové. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Páralová.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, předložený návrh sice nese označení návrh zákona o úřednících územních samosprávných celků, jde ale z podstatné části spíše o návrh zákona o vzdělávacích institucích. Návrh zákona o státní službě, který je v důvodové zprávě vydáván za vzor, není v tomto směru ani zdaleka tak podrobný.
Předmětem zákona by měla být především úprava zvláštních právních poměrů zaměstnanců územních samosprávných celků vykonávajících veřejnou správu, a nikoliv úprava právního postavení vzdělávacích institucí a jejich činnosti. V případě zkoušek a jejich průběhu jde zákon mnohem dále než třeba zákon o soustavě základních a středních škol nebo zákon o vysokých školách, ačkoliv právo na vzdělání je stejným ústavně garantovaným právem jako právo na přístup k veřejným funkcím, jímž se navrhovaná právní úprava zdůvodňuje.
Je věcí úvahy, má-li existovat zvláštní zákon o vzdělávacích institucích pro zaměstnance působící ve veřejné správě. Tyto otázky by dle mého mínění neměly být obsahem zákona o právním postavení úředníků územních samosprávných celků.
Návrh předpokládá povinnost složit zkoušku i u zaměstnanců vykonávajících jen samostatnou působnost a zvláštní vzdělávání vedoucích zaměstnanců. Dále návrh předpokládá povinnost územního samosprávného celku poskytnout úředníkovi v kalendářním roce šest pracovních dnů na vzdělávání, které budou výkonem práce, za který náleží plat. Návrh dále předpokládá pro úředníky šest týdnů dovolené a za určitých podmínek zvýšené odstupné. V důvodové zprávě se zdůrazňuje zájem na odborném a kvalitním výkonu veřejné správy.
Z našich měst a obcí se ozývají hlasy, že by měl návrh obsahovat též princip, podle něhož bude územním samosprávným celkům ze státního rozpočtu uhrazena alespoň část nákladů, které si uvedení zákona v život vyžádá. Z našich měst a obcí se pochopitelně ozývá, že má-li stát zájem na odborném a kvalitním výkonu veřejné správy, měl by jeho uplatnění též zajistit nebo k jeho zajištění alespoň přispět, což nelze provést jen tím, že zákon uloží územním samosprávným celkům povinnosti a na jejich plnění neposkytne žádné finanční prostředky.
Milé kolegyně, ctihodní kolegové, díky úspěšné spolupráci sociální demokracie, lidovců a Unie svobody za věrné podpory komunistů se nám v tuto chvíli klube na svět další velkolepé dílo. Nejprve se výše jmenovaná politická uskupení pokusila paralyzovat nestátní sféru takzvanou evropskou novelou zákoníku práce, přestože žádná země Evropské unie zákoník práce nemá.
***