(12.00 hodin)
(pokračuje Turek)

Za velmi důležitý považuji i závěrečný odstavec celé zprávy, který - jak jsem už říkal - máte v tisku 1183, a to odstavec, že likvidátor je v úzkém kontaktu s oddělením vnitřního auditu a kontroly odboru kontroly Ministerstva financí ČR, kterému poskytuje průběžně veškeré požadované podklady a informace ve smyslu čl. 1 odst. 7 zákona č. 364/2000 Sb., o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změnách některých zákonů.

Z těchto důvodů si dovolím navrhnout na konec rozpravy o zprávě o průběhu likvidace fondu Poslanecké sněmovně usnesení, že Poslanecká sněmovna bere na vědomí tuto zprávu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Paní poslankyně Svobodová má slovo.

 

Poslankyně Alena Svobodová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Samozřejmě se přidávám k panu zpravodaji s tím, že zpráva je opravdu podrobná a seznamuje nás s kroky, které byly provedeny od května do listopadu minulého roku panem likvidátorem a výběrovou komisí, která se zabývala převody majetku, nicméně chtěla bych tady vyslovit dvě připomínky k této zprávě, kvůli které jsem nepodpořila, aby byla přijata, a vzhledem k těmto dvěma připomínkám klub KSČM také tuto zprávu nepodpoří.

Jde především o otázku, která se týká toho, že výběrová komise schválila přílohy, které obsahují seznamy nabyvatelů nemovitostí, o nichž tady pan zpravodaj hovořil, nicméně se domnívám, že není správné, že přílohou těchto seznamů nebyl také seznam všech nemovitostí, které dosud nebyly schváleny k převodu. Těchto nemovitostí je kolem 100 a myslím, že by ti žadatelé, kteří se hlásili, hlásí a hlásit budou o tyto nemovitosti, by měli mít jasný přehled, co ještě zbývá k převádění. To je jedna připomínka.

Kromě toho by mělo být jasně řečeno, jaká kritéria - nebo mělo být a doufám, že do budoucna ve druhém kole bude - jaká kritéria budou tedy dána pro nemovitosti, které budou nazvány jako nevhodné pro převod dětem a mládeži, což se stalo už v prvním kole, nicméně bez jasných kritérií. Řada objektů nebyla prostě vůbec dána k převodům.

Druhá připomínka se týká prodeje, a sice to, o čem se tady hovoří ve zprávě, jde o veřejnou dražbu jediné akcie Mladé fronty, která má hodnotu asi 126 mil., přičemž Mladá fronta byla prodána za pouhých 21 mil., tedy hluboko pod cenou. Nesouhlasíme se způsobem prodeje, kdy dražba byla provedena bez předchozího souhlasu státu, a při jednání na našem výboru bohužel vysvětlení nebylo příliš uspokojivé.

Proto na této připomínce trvám a znovu říkám, že my tuto zprávu nepodpoříme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Petr Pleva.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, mnohé už tady řekla kolegyně Svobodová. Nejzávažnější kauzou, která teď hýbe veřejností i Fondem dětí a mládeže v likvidaci, byl prodej jediné akcie Mladé fronty za velmi neprůhledných podmínek bez souhlasu Ministerstva financí, přestože zákon ukládá likvidátorovi, aby tyto úplatné převody činil po souhlasu Ministerstva financí. Mohu jen připodotknout, že ministrem financí byla likvidátorovi snížena odměna jako sankce za provedení tohoto převodu, nicméně převod už je proveden, ale já si myslím, že by k tomu Poslanecká sněmovna neměla zůstat lhostejná. Proto v podrobné rozpravě navrhnu usnesení, že Poslanecká sněmovna nesouhlasí s předloženou zprávou.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

V tuto chvíli můžeme přistoupit k rozpravě podrobné, do které se přihlásil pan poslanec Petr Pleva.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navrhuji usnesení: "Poslanecká sněmovna nesouhlasí se zprávou o průběhu likvidace Fondu dětí a mládeže ke dni 30. listopadu 2001."

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Pan poslanec Turek má slovo.

 

Poslanec Radim Turek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolím si navrhnout usnesení: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí tuto zprávu."

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím podrobnou rozpravu.

Odhlašuji vás a prosím o novou registraci. Budeme hlasovat o návrzích, tak jak padly v průběhu podrobné rozpravy, to znamená nejprve o návrhu pana poslance Plevy, že Poslanecká sněmovna nesouhlasí s předloženou zprávou, poté o návrhu pana poslance Turka, že Poslanecká sněmovna bere předloženou zprávu na vědomí.

 

Nejprve tedy budeme hlasovat o nesouhlasném stanovisku.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 625 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 625 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 122 pro vyslovilo 75 a 31 bylo proti. Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.

 

Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu, protože druhý návrh se tím stává nehlasovatelný.

 

Dalším bodem je

 

180.
Návrh rozpočtu Fondu národního majetku České republiky pro rok 2002
/sněmovní tisk 1209/

 

Prosím pana ministra vnitra Stanislava Grosse, aby za omluveného ministra financí Jiřího Rusnoka uvedl předložený návrh.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, předkládám návrhu rozpočtu Fondu národního majetku na rok 2002 v souladu s § 9 odst. 2 zákona č. 171/91 Sb., o působnosti orgánů, kde se předkládá rozpočet podle tohoto zákona vládě, která jej poté předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Prezidium Fondu národního majetku projednalo tento návrh rozpočtu na rok 2002 podle bodu 5 zápisu ze dne 14. září 2001 v rámci svého 7. řádného zasedání. Poté se zabývala návrhem rozpočtu dozorčí rada Fondu národního majetku, která jej projednala 9. října 2001, a stanovisko dozorčí rady je uvedeno v bodu III předkládaného materiálu.

Vláda České republiky projednala návrh rozpočtu Fondu národního majetku na rok 2002 21. listopadu 2001 a stanovisko vlády je uvedeno v bodě I tohoto materiálu. Rozpočtový výbor projednal návrh tohoto rozpočtu na své 55. schůzi dne 31. ledna 2002 a při projednávání tohoto rozpočtu bylo doporučeno Poslanecké sněmovně schválit navrhovaný rozpočet.

Východiskem pro zpracování návrhu rozpočtu FNM na rok 2002 byl schválený rozpočet na rok 2001, resp. skutečnost čerpání a příjmů v rozpočtu Fondu národního majetku na rok 2001. Tady je nutno upozornit, že nejde o rozpočet, který by hovořil o absolutních číslech z hlediska příjmů privatizace, ale jde o provozní rozpočet Fondu národního majetku s tím, že jsou v tomto rozpočtu zahrnuty jak provozní, tak mzdové a investiční náklady.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP