(9.40 hodin)
(pokračuje Tvrdík)

Nyní musíme říci k tomuto zásadní "a" i zásadní "b". Musíme říci, zda akvizice nadzvukového letounu naplňuje obsah leitmotivu rozumné dostatečnosti. Musíme ale současně říci, že jaké jsou alternativy a zda by ony naplnily naše pochopení pro rozumnou dostatečnost.

Přestože jsem ekonom, musím zde připustit, že ne vše lze vždy přepočítat na peníze. Zvláště pak pokud se jedná o tak delikátní záležitost, jako je posuzování míry akceptovatelnosti rizika. A rozhodování o věcech typu, které vám dnes předkládám, mají přesně takovýto charakter. Kde leží hranice, která pro mě, pro vás, pro tento stát představuje linii mezi rizikem přípustným a již nemožným? Kde leží hranice mezi chtít a mít?

Dnes nemluvíme jenom o nadzvukovém letounu. Mluvíme zároveň o celém systému, jehož je součástí, je vskutku jeho výkonným a velmi viditelným symbolem a prvkem. Mluvíme spolu s ním o stavu, v němž celý tento systém je, a o jeho dalších perspektivách.

Nechci zde tvrdit, že nákup nového nadzvukového letounu je čarovným proutkem, zaklínadlem, díky němuž se vše ve vzdušných silách změní. Naše vzdušné síly by potřebovaly mnohem více k tomu, aby se ustálila jejich rozkolísaná vnitřní rovnováha. Celá naše armáda by potřebovala mnohem více. Proto je zde reforma, aby jí pomohla vnitřně, ale i navenek. Reforma, která zároveň představuje jednu z posledních historických šancí postavit armádu nejen na nohy, ale zařadit ji tam, kde byla de iure dne 12. března 1999 zařazena.

Není tajemstvím, že Aliance sleduje naše snažení s velkým zájmem, ale někdy i s rozpaky. Nebude zasahovat, neboť plně respektuje zásadní princip svého fungování, který říká, že v Alianci se svobodně rozhoduje každá členská země. Aliance respektuje každé rozhodnutí, ale obává se špatných. A v minulosti u nás byla učiněna řada rozhodnutí, která si s sebou teď vlečeme jako kouli na noze. A nebudu mluvit o L-159 a mnoha dalších. Nebudu mluvit o nadbytečných zásobách, technice, munici, nevyužitelných nemovitostech a posádkách. O nich mluví a bude mluvit reforma.

Gripen vidíme opravdu jako systém. Systém, který nám umožní nejen odstranit alespoň část předcházejících koulí na nohou, ale zároveň nám pomůže i zvednout hlavu. Pokud znáte lepší vizi, než že náš vzdušný prostor bude zabezpečen po roce 2004 jinak než 24 letouny Gripen, používanými v aliančním kontextu, vytvořeném zejména systémem NATINEADS, potom nám řekněte teď, zítra, co možná nejdříve. Jednání probíhají, a pokud jejich výsledek nebude odpovídající představám České republiky, potom já jako ministr obrany této vlády i této republiky jej nepodpořím. Já však lepší možnosti než tu, která je teď na stole, v tuto chvíli nevím. Kolegium ministra obrany, složené z hlavních funkcionářů resortu obrany, rovněž jednomyslně podpořilo tuto možnost.

Není to přesto možnost černobílá. I ona má svá úskalí, svá rizika. V průběhu kontraktačních jednání máme možnost je identifikovat, pojmenovat a vyjasnit. Nejsme pštrosi, strkající hlavy do písku a slepě se ženoucí za vidinou 24 lesklých stíhaček.

Blížíme se ke světlu na konci tunelu, ale ještě u něj nejsme.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, i takto je třeba vnímat onu jednu stránku - návrh zákona o úvěru. Ona totiž nepředstavuje jen ty desítky dokumentů se stovkami stránek, o kterých tu již byla řeč. Ta stránka, a ať o tom není žádných pochyb, představuje otevření další důležité etapy v celém procesu, a tím je zahájení diskusí v Parlamentu České republiky.

Netroufl bych si, vážené poslankyně a vážení poslanci, předložit vám jednostránkový návrh zákona bez toho, že bych vás ujistil, že budou následovat desítky a stovky stránek s relevantní odbornou tematikou. Že vám bude nabídnuta účast na konferencích a seminářích k nejaktuálnějším oblastem. Že budeme připraveni na půdách výborů branně bezpečnostního, zahraničního, rozpočtového a hospodářského vést s vámi diskusi k problematice všech aspektů navrhovaného nákupu nadzvukových letounů.

Nemohu bohužel zařídit, že na konci celého tohoto procesu, který dnes otevírá první čtení tohoto zákona, budete všichni bez výhrad schvalovat předložené řešení. Mohu ale zařídit, a udělám pro to vše, abyste bez jakýchkoliv pochybností při svém rozhodování konstatovali, že tak činíte na základě všech materiálů a informací, které potřebujete.

Jen nedávno vám zaslaný materiál k reformě ozbrojených sil a stavu ve vzdušných silách je pouze prvním krokem. Doufám, že správným, byť bych se při této příležitosti rád omluvil, že vzhledem k utajovaným skutečnostem, které tento dokument obsahuje, jste se museli s ním seznamovat za poněkud ztíženějších podmínek. Ale i toto nechť je příkladem naší připravenosti a otevřenosti dělit se s vámi o citlivé a utajované skutečnosti.

Ještě předtím, než se s vámi podělím o konkrétnější představu toho, co vám hodláme mezi prvním a třetím čtením návrhu zákona o úvěru nabídnout, dovolte mi krátce zmínit základní charakteristiku kontraktačních jednání mezi Českou republikou a konsorciem SAAB-BAE SYSTEMS.

Vládou jmenovaný zmocněnec vede k dnešnímu dni skupinu téměř sta odborníků, kteří souběžně jednají na čtyřech úrovních. Těmto úrovním odpovídají čtyři profesionální týmy. První dva, kontraktační a technicko-logistický, vede Ministerstvo obrany. Třetí, finanční tým vede Ministerstvo financí a čtvrtý, offsetový, vede Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Necelou polovinu těchto expertů tvoří představitelé poradní firmy Arthur Andersen. Vzhledem k časovým souvislostem vláda rozhodla o přímém výběru těchto společností. Vláda na ně kladla především důraz ze dvou důvodů. Jedná se o společnosti, jež získaly zkušenost ze spolupráce s Ministerstvem obrany a navíc patří mezi takzvanou světovou pětku, to znamená nejprestižnější firmy ve své oblasti s celosvětovou působností. Jsem přitom názoru, že poslední problémy americké auditorské firmy Andersen nemají a nebudou mít vliv na kvalitu práce těchto českých poradenských firem. Věrohodnosti kontraktu věnujeme mimořádnou pozornost a hodláme ji zabezpečit všemi objektivními dostupnými prostředky.

Ale dovolte mi vrátit se k tomu nejpodstatnějšímu. Celý ten zmiňovaný tým vládního zmocněnce se bude v následujícím období snažit nejen vyjednat a připravit pro Českou republiky co nejvýhodnější smlouvu, ale také odpovídat na vaše otázky. Mám-li být konkrétní, tak již dnes vám mezi prvním a třetím čtením návrhu zákona o úvěru nabídnout následující: účast na celodenní konferenci 27. února, která má vyčerpávajícím způsobem odpovědět na všechny relevantní otázky týkající se interoperability letadla Gripen s ostatními nadzvukovými letadly států NATO. Konference se zúčastní nejen představitelé ministerstev obrany Velké Británie, Švédska a Spojených států amerických, ale také zástupci Severoatlantické aliance. Program konference se soustředí na čtyři okruhy: vysvětlení pojmů interoperabilita a kompatibilita, operační aspekty interoperability - výcvik, mise a procedury, technické aspekty interoperability a mechanismus udělování licencí v rámci NATO s důrazem na zbraňové systémy.

Když už hovořím o technických aspektech, pak ještě dodám, že se s vámi v období po zmíněné konferenci podělíme o obsah uživatelské studie zpracované českými vojenskými experty na letadlo Gripen a o vybrané části dokumentu o takticko-technických údajích.

V offsetové oblasti připravujeme seminář zaměřený na vrcholový management všech těch společností a podniků, které jsou zařazeny do offsetového programu. Chceme dosáhnout maximální synergie úsilí vyjednávacího týmu s představami a preferencemi vedení těchto ekonomických subjektů.

Dále v této oblasti připravujeme další seminář, orientovaný tentokrát na širší odbornou veřejnost. Naším cílem bude posoudit a projednat všechny důležité aspekty offsetových programů nabízených konsorciem, to znamená jejich monitorování a zejména penalizace v případě jejich nenaplnění. Souběžně zpracováváme analýzu všech těchto projektů, jejich ekonomické a finanční výhodnosti, resp. přínosu pro Českou republiku. A o výsledky se opět budeme chtít podělit s představiteli Parlamentu České republiky.

Ve finanční oblasti vedeme v současné době jednání o nejefektivnějších a nejpřijatelnějších způsobech financování nákupu nadzvukových letadel. Pracujeme již s matematickými modely, které nám mají pomoci v rozhodování. V příhodnou dobu budeme připraveni informovat i o těchto aspektech. Můžeme to udělat formou semináře jen pro zainteresované poslance, nebo jakýmkoliv jiným způsobem, který upřednostní vážená Poslanecká sněmovna. Předpokládám, že se při tom zaměříme nejen na cenu letadla samotného, ale i na tak důležitou otázku, jako jsou životní náklady na jeho provozování. Budeme se přitom opírat o programové financování celého projektu včetně provozu, příslušné infrastruktury, vybavení zbraňovými systémy apod.

Na závěr to rozhodující. Po ukončení kontraktačních jednání a odsouhlasení ve vládě České republiky vám zašleme celou dokumentaci kontraktu. Obdržíte tak spolu s příslušnými přílohami texty smluv o kontraktu, o financování, úvěrech či offsetech.

Vážené poslankyně a poslanci, provedený výčet jednotlivých akcí je minimálním informačním základem, který vám nabízím, abyste jím prošli předtím, než budete s konečnou platností hlasovat za nějakou dobu ve třetím čtení o návrhu zákona o úvěru. Pokud vám tento základ nebude stačit na nalezení odpovědí na všechny otázky, pak ho dál rozšířím. I já budu totiž spolu s vámi hledat odpovědi na zbývající otázky. Kdyby snad návrh kontraktu takovéto odpovědi nepřinesl, tak slibuji, že jej vládě osobně nepředložím.

Odpovědnost je příliš velká. Čas pro rozhodnutí se velmi přiblížil, protože přešlapování na břehu Rubikonu již bylo přespříliš.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP