(18.20 hodin)
(pokračuje Nečas)

Technická norma je podle mého názoru nutná. Je reakcí na nové právní předpisy, které byly přijaty po 1. prosinci 1999, především na přijetí zákona o ochraně osobních údajů a zákona o majetku České republiky.

Vedle toho je třeba velice pozorně reagovat na dnes již mnohaletou praxi s působením tohoto zákona a vyhodnotit tyto zkušenosti, např. zavedením pojmu výběr uchazečů o povolání do služebního poměru, je třeba upravit, jak jsem již řekl, v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů shromažďování dat uchazečů o přijetí do služebního poměru. Bezesporu je třeba zavést zkušební dobu, je třeba mluvit o služebním zařazení k výkonu služby v nadnárodních nebo mezinárodních organizacích, jako je NATO, Organizace spojených národů, OBSE či v budoucnosti Evropská unie. Je třeba řešit problematiku jmenování do nižší hodnosti, přerušení služebního poměru při službě v těchto mezinárodních organizacích, pokud je voják během své služby zabezpečován, a samozřejmě zásadní věci kolem přeložení, zániku služebního poměru, případně propuštění ze služebního poměru.

To jsou bezesporu technické aspekty, které plynou - znovu opakuji - z aplikace zákona 221/1991 Sb. v posledních letech. Je třeba provést evaluaci našich zkušeností s tímto zákonem.

Něco jiného je ovšem zásadní novela zasahující do samotné struktury tohoto zákona a představující zásadní obrat na základě velmi pochybných argumentů. Bylo tady již řečeno, že existuje základní politická shoda nad budoucností našich ozbrojených sil. Musím říci, že existuje základní politická shoda nad tím, že Armáda České republiky se má zmenšit a má se plně profesionalizovat. Tato shoda je velmi potěšitelná, je pozitivním krokem. Je dobře, že jí bylo dosaženo. Bohužel musím konstatovat, že tyto dvě věty o shodě jsou zatím všechno, co můžeme jako pozitivní o této shodě říci, protože nedošlo k hlubší shodě nad konkrétní podobou této reformy.

Reforma nemá konečnou podobu. Musím znovu připomenout jednání u prezidenta republiky, kde bylo i předsedou vlády jednoznačně deklarováno, že se jedná o naprosto otevřený dokument, o jakousi nulovou verzi, která bude ještě přepracována, kde vláda bude usilovat o nalezení široké politické shody nad konkrétní podobou tohoto dokumentu. Tato reforma tedy doposud nemá konečnou podobu. Této politické shody nad konkrétními detaily reformy nebylo dosaženo. Musím v mnoha ohledech konstatovat, že bohužel - a říkám to opravdu upřímně - mám pocit, že o tuto shodu není tolik usilováno, protože od té doby nebyla jedna jediná iniciativa ze strany vlády vyvolat jakékoliv jednání, jakýkoliv pokus o nalezení shody.

Je tedy třeba říci, že tvrzení, které je obsaženo v důvodové zprávě, v její obecné části, že byla přijata koncepce Armády ČR, není tak zcela pravdivé, protože přestože vláda formálně tuto koncepci schválila, není to koncepce, která je sdílena širším českým politickým spektrem. Musím říci, že naprosto chybí nezbytný doplněk těchto reformních kroků, jako je představa o základní dislokaci Armády ČR, protože to bezprostředně souvisí s některými prvky, které se např. týkají zabezpečení bydlení u vojáků z povolání. Není základní představa o personálním systému včetně některých rekrutačních prvků, kariérních řádů apod.

Protože naprosto chybí tato představa o personálním systému, chybí i základní debata o přehodnocení a restrukturalizaci profesionálního sboru, resp. sboru vojáků z povolání v současné době a představa o výhledovém modelu. Chybí naprosto debata a představa o výsledné podobě jednotlivých hodnostních sborů. Zda například mají být znovu zavedeni délesloužící poddůstojníci, zda se náhodou nemají spojit rotmistrovské a praporčické sbory. Chybí hlubší zdůvodnění toho, proč preference služby na 10 až 15 let, což sdílím především u nižších hodností, u příslušníků dnešních rotmistrovských sborů. Proč se jde zrovna cestou odbytného. Proč není znovu zvážena otázka výsluhových příspěvků a snížení období aktivní služby pro dosažení výsluhového příspěvku. Všechny tyto věci si určitě zaslouží debatu. Určitě si zaslouží diskusi. Určitě bychom v nich našli shodu, pokud by o tuto debatu byl zájem a pokud by o tuto shodu byl opravdový zájem. Já musím bohužel opakovaně konstatovat, že mám silný pocit - a říkám to nerad - jako člověk, který se tímto tématem, touto tematikou zabývá dlouhodobě, že tato snaha tady chybí.

Bylo tady řečeno již mnohé o onom příspěvku na bydlení, který je bezesporu pozitivním krokem. Já jsem jeho zastáncem. Tento můj názor je dlouhodobě veřejně znám. Jsem přesvědčen, že v budoucnosti úplně profesionální armády by armáda neměla zajišťovat bydlení, až na určité výjimky, měla by se starat především o tyto věci finančním prostřednictvím. Bohužel chybí tady jednoznačné zdůvodnění, proč např. tento příspěvek má být plošný. Je třeba říci, že tato věc vůbec není diskutována. Každý i po elementární analýze dojde k názoru, že ceny bydlení jako statku dostupného na trhu jsou i v současné době, kdy není ještě plná deregulace nájemného, rozdílné v posádkách, jako je Praha na jedné straně, a v posádkách, jako jsou Přáslavice v okrese Olomouc - malá venkovská posádka - na straně druhé. Zásadní rozdíl v cenových relacích na bydlení je přece elementární. Představa, že budeme plošně, bez jakékoliv cenové mapy, bez jakékoliv analýzy "rozdávat" tento příspěvek na bydlení, spíše svádí k názoru, že se má jednat o určitou skrytou formu navýšení platů určité části vojáků z povolání, a už vůbec nechci podsouvat, že by se mohlo jednat o další z řetězů předvolebních dárečků.

Myslím si, že o podobných příspěvcích - znovu opakuji - pro které principiálně jsem, musíme debatovat. Musíme mít připraven komplexní systém, který bude jasně říkat, jak budou strukturovány tarifní a nadtarifní mzdy u vojáků z povolání, nakolik tarify u profesionálních vojáků zůstanou nadále napojeny na tarify státních zaměstnanců jako celku. Jak budeme strukturovat nadtarifní části mzdy napojené na funkční a hodnostní příplatky. Jak budeme strukturovat motivační odměny, jednotlivé sociální kompenzace, kompenzace na bydlení apod. Pokud nemáme jasnou rozvahu o této struktuře čistých příjmů, které by měl profesionální voják dostávat, tak jakousi salámovou taktikou zavádět jednotlivé prvky bez jasné představy toho, jak tento systém má vypadat, to považuji za velmi nebezpečné. Bál bych se totiž velmi toho, že se zavede určitý systém, určitý příplatek, poté bude vypracován komplexní systém zahrnující všechny druhy různých příjmů, tarifních složek, nadtarifních složek, kompenzací, odměn, příplatků apod., aby se zjistilo, že tento příplatek bude např. snížen. Řada vojáků ho podle mého názoru správně využije k zajištění svého dlouhodobého bydlení, např. ve formě hypotečních úvěrů, stavebního spoření apod. Může se klidně stát, že za několik let budeme tyto příplatky úplně přehodnocovat. Čili dokud nebudeme mít připraven komplexní systém řešící kompletně příjmy profesionálních vojáků, myslím si, že bychom se této salámové, kouskové taktice měli vyhnout, protože ji vidím jako poměrně riskantní.

Musím říci, že také naprosto chybí užší souvislost a užší analýza s představou o dislokaci Armády České republiky, protože rozmístění a velikost posádek, jejich blízkost nebo naopak "neblízkost" zásadním způsobem bude určovat požadavky na bydlení, možnost pohybu vojáků mezi jednotlivými funkcemi a hodnostmi, pohyb vojáků mezi jednotlivými posádkami a také potřebu tohoto pohybu, a tím i nároky na bydlení, nároky na bytový fond apod.

Myslím si, že není také zcela pravdivé tvrzení, které je obsaženo v důvodové zprávě, to je také podle mého názoru poměrně zásadní problém, že tato novela nebude mít finanční dopad, resp. že má nulový finanční dopad. Jakkoliv dojde k vzájemnému vykompenzování celé řady finančních položek, které nebudou nadále vypláceny či investovány ze strany resortu Ministerstva obrany po zavedení tohoto příplatku, tak tvrzení o tom, že to bude mít nulové dopady je minimálně velmi odvážné. Já osobně tento názor nesdílím. Koneckonců existuje celá řada materiálů z Ministerstva obrany, které nejsou součástí tohoto parlamentního tisku, kde jsou uváděna čísla řádově stovek milionů v současném stavu, nemluvě o dlouhodobém výhledu zvětšeného počtu profesionálních vojáků, kde půjde řádově o miliardy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP