(17.30 hodin)
(pokračuje Bureš)

Teprve tehdy, jestliže on sám není schopen v přiměřené lhůtě si pracovní uplatnění sám vyhledat, zprostředkovává mu soud kontakt na návrh probačního úředníka. Touto cestou jsme se vydali a já jsem uložil řediteli Probační a mediační služby, aby zpracoval konkrétní organizační, personální a jiná opatření směřující k zajištění podmínek pro výkon trestu obecně prospěšných prací, což se také stalo. Tato opatření byla zmíněným ředitelem přijata. Já vám je, pane poslanče, předám a myslím si, že tím bude vytvořen dostatečný prostor.

Nicméně i přesto, jestliže by trval váš názor, že stávající právní úprava přes moje vysvětlení je nedostatečná, nabízím, a to velmi otevřeně, možnost uplatnit podobné představy o doplnění zákona v rámci rekodifikace trestní. Myslím si, že o podobných návrzích lze rozhodně uvažovat i do budoucna.

Děkuji za pozornost. Materiály, které jsem nabízel, takto předávám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ptám se pana poslance. Pan poslanec Langer si nepřeje přenést doplňující otázku.

Udílím tedy slovo paní poslankyni Evě Dundáčkové k přednesení interpelace na ministra financí Jiřího Rusnoka ve věci přeplatků z daní z nemovitostí prodeje obecních bytů.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Děkuji. Paní předsedající, vážený pane ministře. Od roku 1996 probíhá snaha obcí o uznání osvobození od daně z převodu nemovitostí vyměřované při prodeji obecních bytů podle zákona č. 72/1994 Sb. Finanční územní orgány a následně krajské soudy v rámci správního soudnictví vycházely z výkladu zákona postaveného na závaznosti poznámky pod čarou - v tom případě tedy mluvíme o zákoně o dani dědické, darovací a daně z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 72/1994 Sb. - která odkazovala v daném případě na zvláštní předpis, tedy na právě citovaný zákon č. 72, specificky na ustanovení § 24 odst. 1 až 4 zákona. Z tohoto výkladu pak jednoznačně vyplývalo, že osvobození od daně z převodu bytů se vztahuje pouze na byty družstevní, nikoliv tedy na byty obecní.

Jak je vám jistě známo, tento spor, který nabyl ryze právní podoby, se dostal až k Ústavnímu soudu a Ústavní soud v minimálně dvou nálezech shodně konstatoval, že soudy za použití ústavního výkladu k tíži nositele základních práv a svobod vyložily ustanovení § 20 zákona o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí v pochybnostech ve prospěch státní moci, čímž porušily základní princip vztahu jednotlivce a státu. Přestože se tak stalo, i nadále orgány finančně nezměnily své chování a vydávaly platební výměry na daň z převodu nemovitostí v případech prodeje obecních bytů, přestože došlo k posunu - došlo tedy na straně soudů, které po vydávání ústavních nálezů sjednotily svou praxi a v případě podávání správních žalob rušily rozhodnutí územních finančních orgánů. Samozřejmě tento postup velikou měrou zatížil státní rozpočet a samozřejmě daňové poplatníky tím, že zároveň byla přiznávána i náhrada nákladů řízení žalobců, a to v plné výši.

Moje otázka zní: co se od doby ústavních nálezů událo, jaký je nyní postup finančních orgánů, zda byl sjednocen a v neposlední řadě, zda byly staré platební výměry zrušeny a vráceny nejenom tyto přeplatky, ale jak bylo postupováno i v případě nákladů řízení.

Děkuji vám za odpověď předem.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan ministr Jiří Rusnok.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní poslankyně, dámy a pánové. Ústavní soud, tak jak konstatovala paní poslankyně, vyhověl stížnostem dvou obcí a zrušil rozsudky krajských soudů a rozhodnutí územních finančních orgánů ve věci vyměření daně z převodu nemovitosti v případě, kdy město převádělo úplatně vlastnictví k bytu. Z ústavního principu právního státu lze mimo jiné dovodit požadavek, aby na stejné případy bylo aplikováno právo stejným způsobem.

Proto v návaznosti na vydání nálezu Ústavního soudu přijala vláda dne 14. června 2000 usnesení č. 600 a v tomto usnesení doporučila ministrovi financí řešit důsledky nálezů Ústavního soudu následujícím způsobem: za prvé - u nově zahajovaných daňových řízení nebo řízení, která nebyla pravomocně ukončena, respektovat osvobození od daně z převodu nemovitostí u všech úplatných převodů bytů, garáží, atelierů, uskutečněných do 30. 6. 2000; za druhé - u pravomocně ukončených daňových řízení na základě žádosti poplatníků povolit přezkoumání daňového rozhodnutí a přiznat osvobození od daně z převodu nemovitostí.

Podle kvalifikovaného odhadu bylo v letech 2000 až 2001 vyřízeno cca 80 % žádostí o přezkoumání daňových rozhodnutí a pro letošní rok tak zbývá dořešit cca 20 % případů. Úplatný převod bytů z vlastnictví obcí není od 1. 7. 2000 obecně osvobozen od daně z převodu nemovitostí. Bytová výstavba je však podporována a od daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny první úplatné převody nových bytů a bytů, které vznikly změnou dokončené stavby. Kromě toho jsou zvýhodněny i ostatní úplatné převody nemovitostí z vlastnictví obcí, neboť se platí pouze daň z ceny sjednané v kupní smlouvě. Ostatní poplatníci platí daň z ceny sjednané nebo z ceny zjištěné podle příslušného oceňovacího předpisu podle toho, která z těchto cen je vyšší v souladu s daňovým zákonem.

Obce vlastnící bytový fond vlastní fond, který jim byl převeden z velké části bezúplatně z vlastnictví státu původního. Pokud prodávají byty nebo jiné nemovitosti na základě kupní smlouvy, je stanovení ceny bytu volné a je v samostatné působnosti obcí, zda v ceně bude zohledněna skutečná hodnota převáděných bytů a výdaje spojené s jejich prodejem. Osvobození všech převodů bytů z vlastnictví obcí by vedlo k výraznému snížení příjmů státního rozpočtu a vytvořilo by především nerovné podmínky poplatníků při převodu bytů postavených bez jakékoliv účasti občanů v nich bydlících. Čili to je důvod, proč existuje ten stávající stav.

Děkuji vám za pozornost a doufám, že jsem odpověděl na vaši otázku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Paní poslankyně si přeje přednést doplňující otázku v délce jedné minuty.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Jen jednu drobnou doplňující otázku vztahující se k právnímu režimu, který tedy platil do 30. 6. 2000. Pane ministře, řekl jste, že bylo vyhověno 80 % žádostí o přezkumné řízení, a já vás prosím, zda máte představu o tom, jaké procento je to z celkového počtu převodů. Vyrozuměla jsem, že bylo vyhověno 80 % žádostí. Prosím, zda máte představu o tom, jaký je to podíl na skutečném množství převodů bytů, neboli jinými slovy, jak velké je množství těch, kteří si nepožádali o přezkumné řízení, a nemohlo jim být tedy vyhověno.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP