(17.00 hodin)
(pokračuje Exner)

Dále bych chtěl vyjádřit přesvědčení, že pokud jde o definici reklamy, které se dotýkají usnesení všech tří výborů, že je přece jenom nejlepší definice reklamy, jak ji předkládá vláda, která je nejširší, přičemž jsem si vědom toho, že některé speciální zákony dílčí věci upravily. Bylo by však naprosto na místě, aby v zákoně o regulaci reklamy byla definice reklamy ta obecná, nejširší, už také proto, že je plně ve shodě s tím, což je předmětem návrhu, abychom se dostali do shody s evropskou úpravou. Myslím, že velmi přijatelná by v tomto směru byla nepatrná změna, kterou navrhuje výbor pro evropskou integraci.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Jiří Maštálka a připraví se paní poslankyně Jirousová.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, paní předsedající. Chci ocenit, že návrh zákona obsahuje úpravy, které regulují reklamu v komoditách, které si myslím, že ji nepotřebují, jako je např. počáteční kojenecká výživa, ale o to více si myslím, že je ještě možné zpřísnit dikci navrhovaného zákona v takových komoditách, jako jsou léčiva. V této souvislosti si dovoluji podat následující pozměňovací návrhy:

V § 2 odst. 1 písm. f) nový text: Teleshopping, spotřebitelské soutěže a nabídky zásilkového prodeje týkající se léčivých přípravků, určených k podávání lidem, dále jen "humánní léčivé přípravky", zdravotnických prostředků nebo zdravotní péče pod body 9 a 10.

§ 5 - Humánní léčivé přípravky, odst. 1, nové znění: Za reklamu na humánní léčivé přípravky se považují také všechny informace, přesvědčování nebo pobídky určené k podpoře předepisování, dodávání, prodeje, výdeje nebo spotřeby a správného používání humánních léčivých přípravků.

Dále § 5 odst. 1 písm. c) - nové znění ve dvou variantách.

První varianta: Podpora předepisování, výdeje a prodeje humánních léčivých přípravků pomocí darů, spotřebitelské soutěže, nabídkou nebo příslibem jakéhokoli prospěchu nebo finanční či věcné odměny.

Druhá varianta: Podpora předepisování, výdeje a prodeje u humánních léčivých přípravků pomocí darů, soutěže a nabídkou nebo příslibem jakéhokoliv prospěchu nebo finanční či věcné odměny.

Dále § 5a odst. 4, znění: Zakazuje se reklama, která je způsobilá podněcovat širokou veřejnost ke koupi humánních léčiv, přípravků a upřednostnění určitého prodejce, zejména pomocí soutěží, vzorků humánních léčivých přípravků, výrobků a darů, prodejem se slevou nebo nabídkou jiné zvláštní výhody.

§ 5a odst. 6: Reklama zaměřená na širokou veřejnost, nesmí - písm. m) - naznačovat, že léčivý přípravek je natolik bezpečný, že může být prodáván v běžné obchodní síti a používán bez rady odborníka a prodáván zásilkovým způsobem.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má paní poslankyně Jirousová, připraví se pan poslanec Janeček.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést v podrobné rozpravě tyto pozměňovací návrhy.

První se týká § 2 odst. 1, kde doporučuji v písm. g) za úvodní slova "televizní reklama na humánní léčivé přípravky" vložit slova "a zdravotnické prostředky". Zdůvodňuji to tím, že pro zdravotnické prostředky by měl platit stejný rozsah omezení reklamy jako pro léčiva.

V § 5 doporučuji, odst. 6 - vypustit slova "nebo poukaz" - je to nadbytečné - a dále poslední větu - "tento zákaz se nevztahuje na vyhrazená léčiva". Tím se odstraňuje nerovnost prodejců.

Dále v § 5 odst. 2 písm. b) vypustit text "s výjimkou vyhrazených léčiv". Pro vyhrazená léčiva by měl platit stejný rozsah omezení reklamy, jako pro ostatní léčiva.

V § 5b doporučuji nové znění tohoto paragrafu - je to odst. 7, který zní: Vzorky humánních léčiv, přípravků, mohou být poskytnuty pouze odborníkům, a to v omezeném množství nejmenšího balení humánního léčivého přípravku dostupného na trhu, označeného nápisem "neprodejný vzorek", a pokud nejde o přípravky obsahující omamné a psychotropní látky, vzorky humánních léčivých přípravků pro účely a s údaji uvedenými v odst. 2 lze poskytnout pouze na písemnou žádost odborníka, která je žadatelem podepsána, a je na ní vyznačené datum vystavení. Záznamy o příjemci vzorku uchovává jejich dodavatel po dobu 36 měsíců.

Zdůvodňuji to tím, že odborník je nejen lékař, ale i lékárník, a je to tedy správnější. Tímto pozměňovacím návrhem bude odstraněno zamezení neevidovaného podávání léků pacientovi.

Další pozměňovací návrh se týká § 5c. Tam doporučuji doplnit za slova zdravotnických prostředků "a jejich správného používání".

Dále v tomtéž § 5c písm. c) doporučuji doplnit za slova "pomocí darů" slovo "soutěží". V tomtéž § 5c odst. 7 doporučuji změnit poslední slovo "lékařem" za "odborníkem". V tomtéž paragrafu doplnit nové ustanovení pod písm. m), které zní: naznačovat, že prostředek je natolik bezpečný, že může být běžně v obchodní síti používán bez rady odborníka nebo prodáván zásilkovým způsobem.

V § 5c doporučuji nové ustanovení. Je to odst. 10: Zakazuje se reklama, která je způsobilá podněcovat širokou veřejnost ke koupi zdravotnických prostředků a k upřednostnění určitého prodejce, zejména pomocí soutěží, bezplatného poskytování vzorků humánních léčivých přípravků, výrobků a darů, prodejem se slevou nebo nabídkou jiné zvláštní výhody.

Odůvodnění výše uvedených pozměňovacích návrhů pod § 5c je odstranění ustanovení umožňující neetické poskytování léků a zdravotnických pomůcek na základě tržních mechanismů.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Josef Janeček.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP