(12.20 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Prosím, abychom se takto nechovali. Při této příležitosti děkuji pánu bohu za to, že náš jednací řád neumožňuje poslaneckou iniciativu předložit návrh státního rozpočtu, protože pak bychom se nestačili divit. Pokud v tomto případě umožňuje naše legislativa předložit takovýto poslanecký návrh, tak velmi prosím, aby většina této sněmovny řekla předkladatelům tohoto návrhu, že takto se chovat prostě nemůžeme, že to je mimo pravidla.

Proto velmi doporučuji tento návrh zamítnout, ne proto, že bychom fandili nebo nefandili Motolu nebo že bychom nadržovali více či méně té či oné nemocnici nebo tomu či onomu regionu, ale měli bychom umět dodržovat pravidla a mechanismy, na základě kterých se formulují rozhodnutí fiskální politiky tohoto státu. Když tato pravidla nebudeme umět dodržovat, tak se nám to rozjede do konců, kterých nedokážu dohlédnout.

Prosím, dodržujme pravidla, byť ta nepsaná, a zamítněme tento návrh, protože se s ním nic jiného dělat nedá.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Takže nejen vrátit, ale zamítnout. Děkuji panu poslanci Kalouskovi, jeho návrh vítám.

Pan předseda klubu KSČM nyní předběhne pana poslance Krásu.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji pane předsedo, já nezdržím a nechci předběhnout pana poslance Krásu s věcnou debatou. V podstatě souhlasím s tím, co říkal kolega Kalousek, ale mám úplně jiný návrh. Nejsem toho názoru co on v zamítnutí tohoto návrhu, ale jsem přesvědčen o tom, že zde existují určitá pravidla. Před jedním takovým pravidlem zde stojíme - je to rozhodnutí o státním rozpočtu - a jsem přesvědčen, že nejlépe, co nyní můžeme udělat, je rozhodnutí o přerušení tohoto bodu před skončením obecné rozpravy, a to nejméně do doby k rozhodnutí o státním rozpočtu ve třetím čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Nyní pan poslanec Krása.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dříve než řeknu několik slov k návrhu zákona, dovolte, abych řekl, že jsem členem dozorčí rady Motol. Všichni víte, že u těchto dozorčích rad, které nejsou na podnikatelské bázi, nejsou žádné odměny, takže střet zájmů je pouze v tom, že zastávám jakousi pozici ve Fakultní nemocnici Motol.

Myslím, že zde zaznělo několikrát, a já bych chtěl jenom zopakovat, co vedlo navrhovatele zákona k tomu, že byl předložen. Klíčovou věcí je, aby rekonstrukce dětské fakultní nemocnice byla provedena v co nejkratším čase, a to proto, že v této nemocnici pracují specifické, odborné, jedinečné týmy, které samozřejmě, pokud by se rekonstrukce vlekla velmi dlouho, by se mohly rozpadnout. Tím bychom mohli ohrozit jedinečné zdravotnické programy, které v této nemocnici jsou realizovány a jsou v našich podmínkách České republiky asi nenahraditelné.

V tom je jediný smysl tohoto zákona a já myslím, že to všichni posoudí tak, jak uznají.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nyní promluví pan ministr financí Rusnok.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budu velice stručný. Já jsem již signalizoval i předkladatelům své negativní stanovisko k tomuto návrhu. Toto negativní stanovisko se opírá o podobné výhrady, které zde zazněly od pana poslance Kalouska.

Nezpochybňuji potřebu řešit havarijní stav v této nemocnici, vůbec nezpochybňuji kvalitu tohoto zařízení a jeho potřebnost i výjimečnost - sám jsem otcem dvou potenciálních pacientů, ještě velmi relativně malých. Myslím to velice vážně. Mám ovšem velkou pochybnost o tom, zda se zejména v Praze hospodaří efektivně s budovami zdravotnických zařízení, protože podle mých informací dodnes existují volné kapacity v nové budově Fakultní nemocnice v Motole, v nemocničním areálu v dospělé části.

Zpochybňuji tedy způsob, proceduru, jak se stanovují priority ve zdravotní politice tohoto státu a jak se stanovuje procedura jejich financování. Není-li jasná koncepce - a obávám se, že není - pak mám opravdu strach o efektivnost našich investičních rozhodnutí. Jestliže je to taková priorita, pak je třeba, aby příslušný správce kapitoly ji zařadil do návrhu svého rozpočtu. (Potlesk.) Tento způsob fakticky znamená, že jsme se rozhodli navýšit kapitolu Ministerstva zdravotnictví o 4,5 miliardy Kč - samozřejmě v rozložení na příslušný počet let - protože prostředky budou samozřejmě spláceny ze státních prostředků, protože nemocnice není schopna generovat splátky těchto úvěrů, a budou tedy spláceny z kapitoly "Všeobecná pokladní správa", to znamená na úkor všech ostatních kapitol.

V tom případě doporučuji Poslanecké sněmovně, aby v podrobné rozpravě, pokud se to rozhodne dále propustit, přijala alespoň usnesení o tom, že o splátky za záruky z tohoto úvěru bude krácena v každém příslušném roce kapitola Ministerstva zdravotnictví.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane ministře, to je dobrý názor, je dobře, že zazněl, ale ten je možné uplatnit až ve druhém čtení tohoto návrhu.

Já mohu udělat netradiční prohlášení - jako předsedající nemohu promluvit, protože zde nemám žádného místopředsedu - prohlašuji tedy, že spolupodepisuji, identifikuji se s projevem pana ministra financí, a prosím, aby bylo zaprotokolováno, že slovo od slova ho opakuji.

Dále vystoupí pan ministr zdravotnictví Fišer, který v tuto chvíli předběhl pana poslance Davida.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, já bych jenom přečetl tři odstavce, které odborný úsek našeho ministerstva vypracoval jako podkladový materiál vládě, když projednávala návrh tohoto zákona.

Dětská část Fakultní nemocnice v Motole patří mezi špičková pracoviště v České republice. Týmy lékařů a zdravotnických pracovníků jednotlivých klinik jsou vysoce erudovány. Nezanedbatelnou skutečností je komplexnost poskytované zdravotní péče, která plyne ze soustředění těchto klinik do jednoho místa. Považujeme proto za nezbytné, aby pracoviště tohoto typu mělo podmínky nejen pro svou další činnost, ale také pro rozvoj adekvátního pokroku v medicíně. Technický stav tohoto pracoviště je nevyhovující, v některých částech až havarijní, a proto je naprosto nutná a nezbytná rekonstrukce tohoto zařízení.

Poslanecký návrh je určitým řešením výrazné disproporce mezi omezenými možnostmi státního rozpočtu a finanční náročností rekonstrukce. Posouzení, zda se jedná o přijímání řešení, je spíše v kompetenci Ministerstva financí.

A teď mi dovolte několik připomínek ohledně budování nemocnice. Způsob, o kterém se zde hovořilo, to znamená průběžné financování ze státního rozpočtu, předváděla vláda Rakouska při stavbě nemocnice AKH ve Vídni. Výsledkem bylo několikanásobné zvýšení původního rozpočtu a prodloužení stavby na deset let nebo ještě více. Takovýto negativní obraz, který byl pochopitelně dán výsledkem finančních a rozpočtových pravidel, kterými se rakouská vláda v tomto období řídila, vedl k této situaci.

Je naprosto bez jakékoli pochybnosti a všichni experti jsou toho názoru, že je mnohem výhodnější napřed postavit, a potom splácet. V nemocnicích to platí dvojnásob. Pochopitelně, proč vláda, proč naše ministerstvo nepodalo tento návrh? Z jednoduchého důvodu: že jsme omezeni limity hospodaření, že nemůžeme zvyšovat státní dluh. A je pochopitelně v právu Poslanecké sněmovny, aby rozhodla, jestli se státní dluh nebo veřejný dluh může zvýšit, nebo ne.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP