(18.10 hodin)
(pokračuje P. Němec)

Rovněž jsem přesvědčen, že zvolený model, kdy existuje jakási "státní" akciová společnost, není příliš dobrý. Není to příliš dobré z toho důvodu, že není stanovena jednoznačná odpovědnost a jednoznačné povinnosti, které by plynuly. Jsem přesvědčen, že vládní návrh zákona v současném znění je více výhodný pro management drah - a tím nemyslím ten současný nebo kterýkoli budoucí, ale obecně pro manažera Českých drah - už podstatně méně výhodný pro stát, který do této firmy vkládá svůj majetek. A konečně nehodnotíme tento návrh zákona jako výhodný pro zákazníka - ať už zákazníka v dopravě osobní, kterým jsou zčásti cestující a zčásti orgány veřejné správy, nebo na druhé straně pro zákazníka v dopravě nákladní.

Konečně podle mého názoru návrh zákona nereflektuje plně standardy Evropských společenství. Podle mého názoru zcela nedostatečně odděluje správu infrastruktury a vlastní podnikání železniční.

Dámy a pánové, slíbil jsem, že se pokusím být stručný. Proto promítnu tyto své výhrady do pozměňovacích návrhů, které přednesu ve druhém čtení. Pokud nebude přijat návrh oponentní skupiny poslanců hospodářského výboru na zamítnutí ve druhém čtení, poslanecký klub bude samozřejmě posuzovat závěrečnou podporu návrhu zákona podle toho, které pozměňovací návrhy budou vtěleny do konečné podoby zákona. V tuto chvíli vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Prosím, pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, nechci příliš zdržovat, protože na toto téma každý, kdo chtěl k tomu něco říci, se už dostatečně vypovídal. Chtěl bych jenom upozornit na to, že se nepodařilo přednést takový návrh zákona, který by podpořila většina sněmovny, to, co jsme si jako cíl původně vytkli.

V hospodářském výboru devět poslanců nesouhlasí s tímto návrhem. Je jich tam dvacet dva. Cítíte asi rozdíl. Ve sněmovně se zatím pohyboval názor kolem jedné poloviny pro, jedné poloviny proti, i když jsem si vědom, že dnes zákon bez problémů projde. Jedna část, která je pro zákon, to jsou v podstatě zastánci integrované železnice. Část, která je proti zákonu, jsou zastánci oddělené železnice. Tento návrh není ani oddělená železnice, ani integrovaná železnice.

Za těchto okolností se ptám pana ministra, proč vůbec takový návrh předkládá.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Sehořovi. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do rozpravy. Pan poslanec Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, nechtěl jsem vystupovat, protože zákon byl projednáván ve sněmovně už mnohokrát. Bohužel vystoupení poslanců sociální demokracie mě přimělo k tomu, abych znovu reagoval na jejich tvrzení, která bohužel mají velmi daleko k tomu, aby byla nazvána pravdivými.

Zákon byl projednán hospodářským výborem. Bohužel při hlasování o konkrétních pozměňovacích návrzích nedošlo k tomu zásadnímu: nebyly totiž opraveny hrubé systémové chyby, které v zákoně jsou a které jej činí velmi nebezpečným vůči železniční dopravě v České republice. Z toho důvodu bylo zpracováno menšinové stanovisko, pod které jsem se také podepsal.

Dále si dovolím upozornit na to, že proces tvorby zákona je v rozporu se zákonem o Českých dráhách, který přímo svěřuje přípravu zákona, jeho předložení do vlády cestou ministra dopravy a spojů správní radou. Správní rada zákon ve znění, které bylo předloženo do vlády, které vláda schválila a předložila do sněmovny, neprojednávala. Tím došlo k porušení procesu tvorby přípravy zákona. Minule jsem se ptal pana ministra, kdo je tedy tvůrcem zákona, když zákon o Českých dráhách přímo správní radě ukládá, aby tento zákon zpracovala a cestou ministra dopravy a spojů předložila vládě ke schválení. Odpověď jsem nedostal. Myslím si, že tato okolnost je natolik závažná, že by určitě mohla být zajímavá pro Ústavní soud poté, kdy zákon bude schválen.

Jsem velmi zděšen tím, že naši kolegové ze sociální demokracie zvolili taktiku, že stokrát opakovaná lež se stane pravdou. Věřím, že naše demokracie tomuto dokáže odolat. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Plachému. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Pan ministr Grégr, potom pan poslanec Karel Vymětal.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vystoupit v rozpravě k návrhu zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, s tím, že vzhledem k důležitosti tohoto návrhu - domnívám se - je nutno tento vládní návrh podpořit.

Za významnou považuji skutečnost, že projednávaný materiál byl hospodářským výborem a výborem pro evropskou integraci doporučen ke schválení. Předložený návrh zákona naplňuje základní úkol transformace české železniční dopravy - vytvořit ze současné státní organizace České dráhy obchodní společnost, která bude samostatně podnikat a která bude také naplňovat narůstající požadavky jak českého, tak evropského dopravního trhu. Předkládaná právní úprava respektuje požadavky evropské legislativy, čímž vytváří podmínky pro plnohodnotné zapojení české železniční dopravy do evropského železničního systému.

Uvedený zákon rovněž vytváří potřebné podmínky pro maximální uplatnění tržních mechanismů v železniční dopravě stanovením rovných podmínek pro jednotlivé dopravce působící na tomto segmentu dopravy. Vyslovuji proto plnou podporu předloženému návrhu zákona a domnívám se, že by bylo prospěšné, aby byl schválen. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, chtěl bych reagovat na to, co zde předřečník kolega Sehoř hovořil o dělení sněmovny na zastánce různých směrů. Domnívám se, že nevyčerpal všechny možné varianty. Jsem přesvědčen o tom, že v této sněmovně jsou ještě zastánci unitární, jednotné železnice. Pak jsou zde zastánci představy, že je třeba železnici rozbít, rozdrobit. Chci říci, že já jsem zastáncem jednotné železnice a podle toho se také budu chovat při hlasování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Miroslav Kalousek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP