(17.40 hodin)
(pokračuje Buzková)

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon o azylu, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 921/3, ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 921/4."

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 35, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 35 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 168 vyslovilo 110 a 53 bylo proti. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Tím jsme se vypořádali s blokem zákonů vrácených Senátem a dostáváme se k bloku druhých čtení. Budeme se zabývat projednáváním bodu 8 schváleného pořadu schůze, kterým je

 

8.
Vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy,
státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb.,
o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 880/ - druhé čtení

 

Kolegové, myslím, že se v takovémto hluku nedá jednat. Jestliže se sněmovna neztiší, vyhlásím přestávku.

Tento návrh zákona jsme projednali ve druhém čtení ve 39. schůzi, kdy jsme po obecné rozpravě návrh vrátili hospodářskému výboru k novému projednání. Hospodářský výbor návrh zákona znovu projednal a jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 880/2.

Táži se ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga, zda si přeje v úvodu druhého čtení vystoupit. Není tomu tak.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, byl jsem pověřen přednést usnesení hospodářského výboru ze 64. schůze konané dne 15. listopadu 1991 k vládnímu návrhu zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, tisk 880.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí výkladu ministra dopravy a spojů ČR Ing. Jaromíra Schlinga, zpravodajské zprávě poslance Miroslava Kapouna a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tisk 880 s těmito pozměňovacími návrhy.

Pozměňovací návrhy byly předloženy písemně. Využil bych toho, abych je nemusel předčítat.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. K tomuto návrhu zákona jsme také obdrželi oponentní zprávu, sněmovní tisk 880/3. Prosím zpravodaje menšiny výboru poslance Karla Sehoře, aby se ujal slova.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, skupina devíti poslanců hospodářského výboru mě pověřila, abych předložil jiný návrh usnesení, než jak navrhl zpravodaj: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR zamítá vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Táži se, zda chce vystoupit také zpravodaj výboru pro evropskou integraci pan poslanec Pavel Suchánek. Nechce.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Martin Starec.

 

Poslanec Martin Starec: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, v opakovaném druhém čtení v obecné rozpravě přednesu příspěvek a dovolím si potom vystoupit s pozměňovacími návrhy v opakovaném druhém čtení v rozpravě podrobné.

Podmínkou pro vstup České republiky do Evropské unie je promítnutí legislativy Evropské unie do legislativy české, což se prověřuje screeningem, v případě železnice při projednávání kapitoly "doprava".

Velkou část požadavků legislativy Evropské unie ohledně železniční dopravy již splňuje zákon o dráhách č. 266/1994. Otevřel prostor pro liberalizaci železniční dopravy České republiky šíře, než zatím požaduje Evropská unie, a splňuje v předstihu požadavky, které Evropská unie jasně specifikovala teprve letošní novelou směrnice č. 91/440 EHS. Jde o zajišťování nezávisle na provozovateli drážní dopravy tří funkcí, a to udělování licencí železničním dopravcům - provádí státní Drážní úřad, dále přidělování kapacit dopravní cesty železničním dopravcům - též provádí Drážní úřad, a nakonec rozhodování o zpoplatnění dopravní cesty - provádí Ministerstvo financí ČR.

Aplikací našeho zákona o dráhách jsme dosáhli v liberalizaci výsledků, o něž Evropská unie teprve usiluje. V České republice mají noví železniční dopravci daleko větší podíl na celkové železniční nákladní dopravě než kdekoli jinde v Evropě. Tato skutečnost vyniká zejména ve srovnání s některými okrajovými zeměmi, které se domnívaly, že vytvoří lepší podmínky pro liberalizaci rozdělením svých národních železnic do samostatných subjektů pro provozování infrastruktury a pro provozování drážní dopravy. Tyto naše výsledky jsou v Evropské unii a v Evropském parlamentu vysoce ceněny a možná i částečně přispěly k tomu, že Rada Evropské unie i Evropský parlament zamítly návrhy na zapracování požadavku na rozdělení železnice do citované směrnice Evropské unie.

Úkolem právě projednávaného návrhu zákona, sněmovní tisk č. 880, je dokončit sladění naší legislativy s legislativou Evropské unie a transformovat naši národní železnici České dráhy.

Směrnice 91/440 EHS, novelizovaná směrnicí 2001/12 ES, požaduje zejména nezávislost řízení železničních podniků a vytvoření výchozích podmínek pro jejich samostatné podnikání včetně finančního ozdravění - rozumím oddlužení.

V čl. 4 směrnice uvádí: Členské státy musí přijmout opatření nezbytná pro zajištění toho, aby v oblasti managementu, administrativy a vnitřní kontroly nad administrativními, hospodářskými a účetními záležitostmi měly železniční podniky nezávislý statut, v souladu s nímž budou vést zejména majetek, rozpočty, účetnictví, které budou odděleny od majetku, rozpočtu a účetnictví daného státu.

Čl. 5 specifikuje, že železniční společnosti budou řízeny podle zásad platných pro obchodní společnosti a budou moci svobodně mimo jiné stanovit svou vnitřní organizaci, řídit poskytování a komercializaci služeb a stanovovat jejich ceny, rozhodovat o personálu, aktivech a nákupech, vyvíjet nové činnosti v oblasti navazující na železniční podnikání.

Směrnice 91/440 ES také uvádí, že státy mají odpovědnost za rozvoj a fungování železniční infrastruktury, jako mají odpovědnost za veškerou dopravní a jinou základní infrastrukturu státu.

Jelikož vychází z existence integrované národní železnice, předepisuje oddělené účetnictví za provozování dráhy a za provozování osobní i nákladní dopravy z důvodu zajištění dokonalé kontroly nad používáním veřejných prostředků určených pro provoz infrastruktury, pro zajištění veřejných služeb v osobní dopravě, státních dotací na kombinovanou dopravu apod.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP