(9.50 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Úvahy o definitivním termínu a formách úpravy platových tarifů budou jistě ještě předmětem jednání se sociálními partnery.

Druhá položka, v níž došlo k redukci, se týká běžných výdajů kapitol státního rozpočtu o cca 1,3 miliardy korun. Toto snížení je plošné a v podstatě znamená, že všechny rozpočtové kapitoly byly nuceny snížit své běžné výdaje o 1,2 % rozpočtovaných výdajů.

Chci upozornit, že v rámci běžných výdajů nebyly snižovány výdaje na výzkum a vývoj, prostředky určené pro vysoké školství, výdaje na sociální dávky. Úspory byly hledány především v nákladech na provoz organizací státní správy a jejich podřízených složek.

A konečně za třetí - pro dosažení onoho stejného podílu výdajů na hrubém domácím produktu bylo potřeba snížit výdaje na dluhovou službu o cca 1,4 miliardy korun, jednak vzhledem k očekávané nižší ztrátě Konsolidační banky, nižšímu celkovému deficitu rozpočtu, průběhu vývoje toho deficitu v průběhu příštího roku a zejména vzhledem k očekávanému vývoji úrokových sazeb.

Pokud jde o bod 5 usnesení, to znamená - posílit vlastní příjmy krajů. Aby vláda mohla splnit tento bod usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu, využila skutečnosti, že dne 1. 11. schválila Poslanecká sněmovna ve třetím čtení novelu zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům. Podle této novely, která by měla nabýt účinnosti k 1. lednu příštího roku, budou mít krajské samosprávy v příštím roce k dispozici vlastní daňové příjmy, tj. podíl na daňových příjmech veřejných rozpočtů. Dopad tohoto zákona na státní rozpočet v roce 2002, a to jak na jeho příjmovou, tak i výdajovou stranu, činí 10,6 miliardy korun. Aby byla k datu 1. 1. 2002 zajištěna konzistence a proveditelnost obou zákonných norem, tzn. zákona o státním rozpočtu, jakož i zákona o rozpočtovém určení daní, byly do této druhé vládní verze rozpočtové předlohy promítnuty nové principy alokace celkového daňového inkasa, a to ve znění schválené Poslaneckou sněmovnou, citované novely zákona 243/2000 Sb. Vláda tento postup pokládá za korektní. Jedná se o analogii s návrhem rozpočtu na letošní rok, který byl sestaven již v intencích nového zákona o rozpočtových pravidlech, přestože tento zákon vstoupil v platnost až od 1. ledna 2001.

Bod 6 usnesení. Poslanecká sněmovna doporučila posílit výdaje v tzv. silových resortech a v kapitole Ministerstva zahraničních věcí. Vláda proto do druhé verze návrhu státního rozpočtu dodatečně zahrnula výdaje určené na řešení mimořádných událostí, které by v České republice mohly nastat v souvislosti s mezinárodním bojem proti terorismu, resp. které bude povinna České republika nést s případným vysláním svých vojenských jednotek do míst konfliktů. Tyto výdaje jsou rozpočtovány jednak v kapitole Ministerstva zahraničních věcí ve výši 500 milionů korun. Tato částka by měla být rozdělena v následující struktuře. Na zajištění bezpečnosti zastupitelských úřadů i ústředí Ministerstva zahraničí je vyčleněno 270 milionů korun, z toho kapitálové výdaje činí 175 milionů korun, pro zastupitelské úřady 75 a pro ministerstvo 100 milionů korun, na běžné výdaje je vyčleněno 95 milionů korun. Dále byly posíleny výdaje na zajištění provozu zastupitelských úřadů ve výši 200 milionů korun. Zbývající částka 30 milionů je určena na navýšení prostředků na realizaci předvstupní komunikační strategie.

V kapitole všeobecná pokladní správa byla vytvořena ve výši 1,1 miliardy korun nová položka pod názvem zvláštní výdaje na obranu a bezpečnostní opatření státu. Finanční prostředky z této položky budou uvolňovány pro kapitoly Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Bezpečnostní informační služby, a to podle skutečných potřeb, které nastanou. Vláda tímto postupem chtěla zajistit, že potřebné prostředky budou operativně dosažitelné pro kteroukoliv ze tří kapitol, a to v rozsahu a na takové účely, jaké vyplynou z aktuální bezpečnostní situace.

Konečně bod 7 usnesení sněmovny. I tomuto doporučení sněmovny vláda plně vyhověla. Byly posíleny výdaje v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o 2 miliardy korun s určením na financování vysokých škol. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozepsalo přidělené prostředky následovně. Na zvýšení počtu studentů celkem 1 miliarda 150 milionů korun, z toho na pokrytí zvýšených mzdových prostředků 484 milionů, na pokrytí ostatních běžných provozních výdajů včetně věcných výdajů na již akreditované studijní programy 666 milionů korun. Dále - zvýšení dotací na ubytování a stravování studentů 30 milionů korun, na uskutečnění rozvojových programů 420 milionů korun. V rámci toho pak na pokračování zahájených programů 280 milionů korun, na vyhlášení nových programů 140 milionů. Dále pak - podpora studia v doktorských studijních programech 110 milionů, fond vzdělávací politiky, což je podpora projektu aktivit, které přesahují rámec jedné veřejné vysoké školy, 50 milionů korun. Běžné výdaje vázané na investice zahrnuté do programu financování ISPROFIN 240 milionů korun.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, kromě úprav ve výdajové stránce rozpočtu, které požadovala Poslanecká sněmovna, byly ve druhé verzi vládní rozpočtové předlohy provedeny další dvě dílčí úpravy. Byly to úpravy, které se snažily reagovat na položky, které byly v původním návrhu velmi silně omezeny, a položky, které jsou velmi citlivé, zejména s ohledem na financování regionů.

Za prvé byla zvýšena dotace na dopravní obslužnost území v kapitole okresní úřady a v kapitole všeobecná pokladní správa, celkem o 500 milionů korun. Tímto opatřením bude zajištěno, že celkový objem výdajů na zajištění dopravní obslužnosti území zůstane v roce 2002 na úrovni letošního roku.

Byla zvýšena dotace na základní školství v obcích o 100 milionů korun v kapitole okresní úřady a všeobecná pokladní správa. Tyto dodatečné prostředky umožní, aby dotace, resp. tzv. příspěvek na žáka základní školy a dítě v mateřské škole, zůstala zachována opět na úrovni roku 2001.

Po promítnutí všech výše uvedených změn do druhé verze rozpočtové předlohy došlo ke snížení celkového deficitu o 6 miliard korun - z původních 52,2 miliardy v první verzi na 46,2 miliardy ve druhé verzi, přičemž deficit rozpočtu v užším pojetí, to znamená bez kapitoly operace státních finančních aktiv, je zachován ve výši 10,0 miliardy korun. Celkové výdaje včetně transferu, který probíhá ve vztahu ke krajům, byly sníženy o více než 16 miliard korun.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych na závěr svého vystoupení konstatoval: Vláda se snažila vstřícně k doporučením Poslanecké sněmovny přistoupit tak, aby doporučení mohla realizovat v úplnosti a korektně. Domnívám se, že tedy nic nebrání tomu, aby při dnešním prvém čtení byla nová vládní rozpočtová předloha schválena a postoupena do druhého čtení. Mohu vám slíbit, že vláda i při následném podrobném projednávání zákona o státním rozpočtu na rok 2002 bude velmi vnímavá k návrhům poslanců, které povedou k efektivnějšímu rozpočtovému hospodaření v následujícím roce.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Předseda Poslanecké sněmovny předložený návrh zákona přikázal k projednání rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor návrh zákona projednal a přijal usnesení č. 530, které vám bylo prostřednictvím vnitřní pošty rozdáno včera v Poslanecké sněmovně. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru a předseda tohoto výboru poslanec Vlastimil Tlustý.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP