(14.20 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci. Prosím předsedu klubu ČSSD.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, bohužel zde není ministr školství, který by se vyjádřil k tomuto nově zařazenému bodu. Musím říci, že po konzultaci v poslaneckém klubu sociální demokracie si dovoluji v tuto chvíli zablokování zařazení tohoto bloku programu, a to jménem dvou poslaneckých klubů, klubu ČSSD a klubu KSČM. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Má ještě někdo další procedurální návrhy? Pan poslanec Kvapil.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Pane předsedo, já nemám procedurální návrh, jenom bych chtěl konstatovat: Vy jste opomněl při posledním hlasování na mikrofon říci výsledky toho hlasování, kdy se hlasovalo o návrhu paní kolegyně Šojdrové.

 

Předseda PSP Václav Klaus: To je určitě pravda, ale nevím.

V hlasování číslo 118 z přítomných 158 pro 85, 32 proti. Návrh byl přijat. Ano.

 

Ještě je někdo jiný s procedurálním návrhem? Ne. Takže já dám slovo ministru životního prostředí, aby uvedl tento návrh zákona, případně ještě mimořádně jako navíc dovysvětlil, proč organizuje některé ekologické organizace, aby roznášely před některé instituce odpad jako metodu, jak podpořit tento váš zákon. Čili - to je netradiční věc. Já doufám, že už to máte jistě připravené ve svém úvodním slově, takže to byla jistě redundantní žádost. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je mi ctí zareagovat na tuto drobnou vsuvku předsedajícího této schůze. Skutečně by bylo hlubokým nedorozuměním si myslet, že resort životního prostředí organizuje jakékoli takové akce, i tu, která je dnes medializována v dnešních novinách - to znamená hromada PET lahví před sídlem ODS.

Jen na okraj bych chtěl konstatovat - a mé informace vyplývají z denního tisku - že okamžitě hnutí Duha veškeré tyto PET lahve odklidilo na rozdíl od těch PET lahví, které se válejí po lesích, luzích a hájích České republiky díky tomu, že v této republice jsme deset let měli jakýsi zvláštní stav, kdy obaly se umísťovaly na trh bez jakékoli koncepce, bez jakékoli odpovědnosti.

Myslím si, že to je příklad toho, kam vede trh bez přívlastků.

Nyní ale přistoupíme ke druhému čtení vládního návrhu zákona o obalech.

Tento zákon má především za úkol navázat na dílčí úpravu, která byla obsažena v dosavadním zákoně o odpadech, zákoně 125/1997 Sb. Zároveň úkolem tohoto zákona, zákona o obalech, je transponovat do našeho právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady o obalech a obalových odpadech a předpisy na ně navazující. Jde o několik hlavních momentů, které jsou obsaženy v tomto návrhu. Jde jednak o zavedení takových opatření k prevenci vzniku odpadů z obalů, které sníží jejich jak objem, tak i nebezpečnost. Dále jde o založení systémového modelu zpětného odběru použitých obalů a jejich využití a recyklaci. A v neposlední řadě také o stanovení informačních povinností a vytvoření evidencí a informačních toků, které směrnice požaduje.

K prvnímu bodu, kterým je prevence vzniku odpadů z obalů, je v návrhu zákona promítnuto především zakotvení kvalitativních a kvantitativních parametrů pro výrobu obalů. Cílem je -

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane ministře, já jsem sice chtěl replikovat váš trh bez přívlastků, ale já opravdu musím poprosit tam, zejména tuto část sněmovny, o klid.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji. Myslím si, že ta materie na rozdíl od jiných zákonů, které se často dotýkají jenom úzkého spektra činností, obaly se dotýkají úplně každého z nás. A tady bych chtěl konstatovat, že mám radost, že například ve sněmovně se prodávají minerálky ve vratných obalech, v lahvích. Myslím si, že je to dobrý moment a že bychom mohli i díky tomuto zákonu tuto praxi rozšiřovat.

Každopádně mi dovolte, vážená sněmovno, abych pokračoval v úvodním slově. Cílem této právní úpravy je, aby byly jak objem, tak i hmotnost obalů, které jsou uváděny na trh, při zachování ochranné funkce obalů minimalizovány.

Zákon zároveň přináší stanovení povinných podílů využití a recyklace, tzv. kvóty. O této problematice se ještě zmíním. Dále jsou práva a povinnosti při nakládání s obalovými odpady doplněny institutem zpětného odběru použitých obalů od spotřebitelů. Obě tyto povinnosti - kvóty i zpětný odběr - budou uloženy subjektům, které uvádějí obaly na trh a do oběhu, tedy výrobcům, dovozcům i distributorům obalů s cílem, aby původci obalů výrobků nesli svůj díl odpovědnosti za správné nakládání s odpadem z obalů z těchto výrobků. Zákon přitom povinným osobám umožní splnit své povinnosti různými způsoby, jednak samostatně, jednak přenesením na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva nebo uzavřením smlouvy s autorizovanou obalovou společností o sdruženém plnění.

Navrhovaný termín nabytí účinnosti nového zákona o obalech je 1. leden 2002. Pro kvalitní provázání této úpravy s novou úpravou nakládání s odpady, tzn. se zákonem č. 185/2001 Sb., a pro plynulý přechod na nový režim je velmi důležité, aby tento zákon o obalech nabyl účinnosti ke stejnému datu jako zákon o odpadech, tzn. k 1. 1. 2002. Jsem přesvědčen, že se tento záměr podaří.

Chtěl bych zároveň konstatovat, že návrh zákona byl projednán jak ve výboru pro evropskou integraci, tak ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, tak také na vyžádání v hospodářském výboru.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, považuji za svoji povinnost zdůraznit, že projednání zejména v garančním výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí přineslo řadu pozměňovacích návrhů, které přispívají k vhodnějšímu a přesnějšímu vyjádření smyslu zákona. Je však nezbytné pohlížet na jednotlivé problémové okruhy, které zákon upravuje, komplexně. Proto je třeba vážit, zda se jednotlivý dílčí námět, který byl uveden v těch výborech v dobrém úmyslu, nepromítne v jiných souvislostech negativně.

Za významné a pozitivní doplňky k návrhu zákona považuji především následující. Návrh na zavedení povinnosti nabízet nápoje rovněž ve vratných zálohovaných obalech v prodejnách od určité velikosti umožní, aby se možnost volby stala pro spotřebitele reálnou. Dále jde o stanovení mechanismu vyjednávání mezi jednotlivými subjekty, mezi obcemi, autorizovanými společnostmi a ministerstvy - životního prostředí a průmyslu a obchodu, a také se zástupci odborné veřejnosti. Právě tento mechanismus vyjednávání rozhodně přispěje k vyrovnání pozic mezi oprávněným požadavkem na minimalizaci nákladů ze strany výrobců či distributorů a také oprávněnými požadavky na krytí nákladů na realizaci tříděného sběru na straně obcí.

Rád bych zdůraznil, že podporuji pozměňovací návrhy přijaté výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, a chci vyjádřit svůj postoj k některým rozdílům mezi těmito návrhy a návrhy, které byly přijaty výborem hospodářským. Jde především o otázku stanovení cílů pro recyklaci a využití odpadů z obalů i pro rok 2008.

Návrh, aby se výhled pro určení kvót pro recyklaci a využití obalů z odpadů týkal nejenom nejbližších čtyř let, ale i delšího období, v tomto případě do roku 2008, byl předkládán i s ohledem na oprávněný zájem podnikatelů a investorů v oboru. Důležité je, že to delší období není ani tak prvoplánově výhodné pro životní prostředí, jako právě pro podnikatelskou veřejnost, protože právě obměna, inovační cyklus v oblasti obalů, je zhruba desetiletá, a ti, kterých se to týká, mohou od prvopočátku investovat s dlouhodobým záměrem, což vychází vždy levněji. Se stanovením cílů i pro rok 2008 počítal již vládní návrh zákona, kde byly kvóty zahrnuty do prováděcího předpisu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP