(13.20 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Je prostě standardem to, že v penzijních fondech jsou peníze účastníků, u nás plus peníze státu, protože my přispíváme účastníkům, odděleny od těch, kteří to organizují a zakládají. Jestliže toto oddělení nemáme, pak nemůžeme kontrolovat náklady, kterými jsou tyto fondy spravovány. Ty náklady prostě vstupují do celkového hospodářského výsledku, a penzijní fondy v podstatě mohou být "tunelovány" tím, že prostě mají nadměrné náklady, které nejsou nijak regulovány, protože je nelze evidenčně zachytit a nelze jednoznačně říci "ano, toto jsou peníze, které jste tam vložili, toto je výnos těchto peněz minus náklady, které jsme měli při jejich spravování".

Čili ten základní smysl novely je ten, vnést větší transparenci do systému, a to myslím, že stojí za pokus.

Připouštím, že tato novela není dokonalá. Je to významná systémová změna, která byla zpracována v určitém omezeném čase za omezených kapacit, a bezesporu by debata ve druhém čtení mohla přispět ke zdokonalení této novely. Na to jsme připraveni.

Pokud jde o některé námitky proti legislativním termínům, které zde jsou použity, domnívám se, že v mnoha jiných právních normách, které se týkají finančních institucí, jsou tyto termíny používány, a proto také byly schváleny jak v Legislativní radě vlády, tak ve vládě. Nicméně i zde říkám, že debata ve druhém čtení by mohla přispět k vysvětlení, popř. zdokonalení i těchto pasáží.

Stejně tak bych chtěl zdůraznit, že novela skutečně řeší některé drobné, nicméně vážné kolize s právy Evropských společenství. Jde například o diskriminační záležitosti ve vztahu k cizincům, jde o jisté nerovné zacházení ve vztahu k pohlavím - to znamená ve vztahu mezi muži a ženami.

Pan poslanec Doležal namítá, že majetek fondu má být rozdělen do více účastnických fondů. To není pravda. Majetek fondu nemusí být rozdělen, ale může být, to je pouhá možnost, která má umožnit, aby zakladatelé fondu mohli poskytovat více produktů, nejen ten jeden omezený produkt, který mohou poskytovat všem, ale v případě potřeby, a pokud se tak rozhodnou a mají velké portfolio účastníků různě strukturovaných - mladých, starých, různě strukturovaných podle specifických zaměstnání apod. -, tak tato možnost je otevřena a měla by být ve prospěch penzijních fondů.

Stejně tak musím říci, že tato novela se nepředkládá v souvislosti s návrhem zákona o zaměstnaneckých penzijních fondech. Ať už dopadne myšlenka zaměstnaneckých penzijních fondů jakkoli při projednávání ve sněmovně, k této novele se budeme muset v určité podobě vrátit v každém případě, protože to, co je hlavním obsahem této novely, znamená zdokonalení a větší bezpečnost pro stávající systém, který zde máme a který budeme mít i do budoucna.

Chtěl bych tedy vás poprosit o uvážlivé rozhodování při hlasování o zamítnutí už v prvním čtení. Domnívám se, že debata ve druhém čtení by mohla vysvětlit některá případná nedorozumění a zdokonalit navrhovanou novelu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Se svým závěrečným slovem se přihlásila ještě také paní zpravodajka poslankyně Němcová.

Chtěl bych poprosit i vaše kolegy, aby ztišili intenzitu svých hovorů.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně a kolegové, chtěla bych, abychom velmi pečlivě uvážili své další kroky.

Pan ministr ve svém závěrečném slově řekl výslovně, že tato novela byla připravována pod časovým tlakem, že se potýkali s nedostatkem kapacit, a proto není předložený návrh dostatečně kvalitní. Zároveň vyjádřil naději, že nedostatky této předlohy lze opravit ve druhém a dalších eventuálních čteních v této sněmovně.

Právě proto, že jde o peníze, které budou do tohoto systému přicházet z různých zdrojů, ať už soukromých nebo veřejných, se domnívám, že mělo být prvořadým zájmem ministerstva vypracovat takovou novelu, ve které bychom ve druhém čtení už opravovali jenom některé drobné legislativně technické věci.

Souhlasím s panem ministrem v tom, že ve druhém čtení by byl jistě prostor k odstranění některých legislativních nedostatků či nedostatečně jasně daných formulací a definic, ale toto není jediným problémem této novely. Problémem této předlohy je, že nevnáší onu deklarovanou transparenci do tohoto systému, zpochybňuje její dosavadní parametry a nepřináší jistotu, že bude kvalitně fungovat v budoucnosti. Já se domnívám, že bychom se měli vystříhat možnosti, že uvrhneme tento systém do nějakého problematického stavu. Nic nebrání Ministerstvu financí, aby se vrátilo k této předloze, aby ji vypracovalo tak, aby příslušný pan ministr na tomto místě mohl říci, že si stojí za každým slovem této předlohy, že si je jist, že byla vypracována a promyšlena důkladně, a že si je jist, že umožní lepší fungování subjektů, které se tohoto systému účastní.

Dovolím si pouze zopakovat, vážené kolegyně a kolegové, že v obecné rozpravě vystoupili tři poslanci. Dvakrát zazněl návrh na zamítnutí, a to od pana poslance Krásy a pana poslance Doležala, a myslím, že je nyní načase, abych vás, vážený pane místopředsedo, poprosila, abyste o těchto návrzích dal hlasovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Ano, děkuji, paní zpravodajko. Jen doplním, že zazněl ještě jeden návrh - pokud by nedošlo k zamítnutí, vrátit předložený návrh navrhovateli k dopracování.

Nejprve se ale budeme zabývat návrhem na zamítnutí této předlohy zákona. Pokusím se ještě několikrát zazvonit, abych dal každému možnost vrátit se do jednacího sálu. Na základě žádosti z pléna vás všechny odhlašuji a žádám vás o novou registraci.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 111 a ptám se, kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 111 z přítomných 170 poslanců pro bylo 87, proti 83. Návrh byl přijat.

 

Dovolím si dát ještě několik vteřin k tomu, aby mohla být provedena kontrola hlasování. - Jak patrno, je všechno v pořádku.

Námitky proti hlasování tedy nejsou, takže můžeme přistoupit k poděkování panu ministrovi i paní zpravodajce.

 

Přikročíme k dalšímu bodu, kterým je bod

 

43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb.,
o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících
a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 100/2000 Sb.
/sněmovní tisk 1088/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády uvede tento návrh ministr financí Jiří Rusnok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP