(13.50 hodin)
(pokračuje Šojdrová)

Znamená to tedy značné zvýšení možnosti individuální péče v těchto zařízeních.

Komplexní pozměňovací návrh, který náš výbor pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež přijal, dále vychází vstříc požadavku terénu zohlednit dosavadní zkušenosti středisek výchovné péče. Těmto střediskům je věnován celý nový § 17, který činnost středisek výchovné péče zákonem upravuje. Tato střediska se tedy stávají důležitou součástí práce v terénu v rámci protidrogové prevence a mají pomáhat řešit výchovné problémy zejména ve větších městech.

Za důležitou změnu a vylepšení návrhu zákona považuji ustanovení o pracovnících v zařízeních a ve střediscích. K požadavku na odbornou a pedagogickou způsobilost, která již v zákonu byla, se přidává ustanovení o požadavku na psychickou způsobilost, která bude zjišťována psychologickým vyšetřením. O tomto požadavku jsme vedli dlouhé diskuse a nakonec se toto ustanovení do zákona promítá. Čili požadavek na psychickou způsobilost, která je zajišťována psychologickým vyšetřením pracovníků, kteří v těchto zařízeních s dětmi pracují.

Na základě připomínek byl změněn původní § 19, v novém znění § 22, který se týká umístění dítěte v oddělené místnosti. Změna spočívá v tom, že se bude toto oddělení vztahovat pouze na děti starší 12 let. Doba se zkracuje z původních 72 hodin na 48 hodin během jednoho měsíce, a to nejvýše na 12 hodin nepřetržitě proti původnímu trojnásobku 36 hodin.

Výbor dále zapracoval některé legislativně technické změny a já bych se nyní chtěla věnovat okruhu problémů, které jsme do zákona nezapracovali a které zřejmě ještě budou předmětem diskuse. Výbor nakonec nezměnil zřizovatelskou kompetenci krajů vůči dětským domovům. Byl to dosti diskutovaný problém, ale protože postup převodu na kraje již začal a byl možná v průběhu tohoto období dokončen, výbor se nerozhodl tuto kompetenci vrátit a změnit.

Dále zde byla velmi diskutována otázka diferencovat výchovné ústavy a dětské domovy podle potřebnosti a nároků na výchovu dětí. Zejména u ochranné výchovy by bylo žádoucí vytvořit typ velmi přísného režimu a tomu odpovídající výchovný ústav, aby tyto děti neohrožovaly zdravý vývoj a výchovu dětí, které jsou řekněme méně náchylné k páchání trestné činnosti a neohrožují tolik ani sebe, ani své okolí. Proto je právem kritizován jednotný režim práv a povinností všech typů dětských domovů a ústavů včetně výchovných opatření, kromě umístění do oddělené místnosti, které se nevztahuje na děti v dětském domově. Tady musím přiznat, že jsme neuměli legislativně vyjádřit to, s čím ani praxe se dosud nedokázala zcela jednoznačně vyrovnat. Považuji to za úkol pro nejbližší období. Zejména jsem přesvědčena, že takový systém diferencovaných ústavů se nedá vymyslet teoreticky u zeleného stolu, ale musí vycházet z praxe, eventuálně z vyzkoušených pilotních projektů.

A konečně je to třetí okruh problémů, který zahrnuje požadavky na alternativní možnosti výkonu ústavní výchovy. K tomuto problému přednesu v rozpravě pozměňovací návrh, který zavádí pojem náhradní rodiny, která by byla, jak se domnívám já i někteří moji další kolegové, vlastně alternativou vůči zařízením ústavní výchovy. Druhým návrhem bude návrh na institut tzv. smluvní rodiny, která by byla rovněž - (přerušena předsedajícím)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Paní poslankyně, dovolte mi, mohu vás poprosit o ujasnění si jedné věci: jestli pronášíte vystoupení zpravodajky výboru, nebo jestli pronášíte svůj návrh, co by v tomto zákoně mělo či nemělo být. Jenom bych si to rád ujasnil. Není obecná rozprava.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Pane předsedo, já naprosto rozumím této vaší výhradě, ale poslanci přítomní na školském výboru vědí, že tato diskuse se vedla a že byl zájem na tom, aby tyto návrhy byly předloženy. Souhlasím s vámi a k tomuto bodu alternativní výchovy vystoupím ještě v podrobné rozpravě.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Já myslím, že by to bylo fér. Nechci vás nějak nadměrně omezovat.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Souhlasím. Já tedy končím svou zpravodajskou zprávu tím, že doporučím na začátku podrobné rozpravy, aby sněmovna přijala usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež a tělovýchovu jako podklad pro podrobnou rozpravu. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP