(18.10 hodin)

Poslanec Jiří Hofman: Dobrý den. Vážené dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vážený předsedající, zanedlouho bude mít zde…(Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP František Brožík: Vážené kolegyně, vážení kolegové, přestože znám pana poslance Hofmana, že umí hřímat do mikrofonu, poprosil bych vás, abyste se utišili. Prosím pravou stranu.

 

Poslanec Jiří Hofman: Chtěl bych připomenout jednu maličkost. Zanedlouho zde budeme mít v parlamentu na projednávání zákon o spořitelních úvěrových družstvech. To, co se ve spořitelních úvěrových družstvech dělo, víme všichni z mnoha seminářů, různých novinových článků atd. Pokud nebude mít orgán činný v trestním řízení možnost prověřit majetkové poměry těchto představitelů úvěrových družstev, bude mít obrovský problém. Apeluji zejména na poslance z pravicové části politického spektra, aby se zamysleli nad tím, že to není žádný bič na lidi, kteří poctivě přijdou k majetku, ale je to bič na lidi, kteří k majetku přijdou všelijakým a jiným způsobem. Velmi nerad bych ho tu jmenoval. Požádal bych vás, abyste zvážili svůj návrh na zamítnutí tohoto zákona ve druhém čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

V obecné rozpravě zazněl návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona ve druhém čtení.

Na základě žádosti z pléna vás všechny odhlašuji. Prosím vás o novou registraci.

 

Budeme hlasovat o zamítnutí tohoto návrhu.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 43 z přítomných 171 poslanců bylo 87 pro, 83 proti. Návrh byl většinou dvou hlasů přijat.

 

Počkáme krátký okamžik na kontrolu hlasovacích výsledků. Není námitek proti tomuto hlasování. Musím konstatovat, že návrh tohoto zákona jsme ve druhém čtení po obecné rozpravě zamítli. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů
některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům
(zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění zákona č. 492/2000 Sb.,
a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 974/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede opět ministr financí Jiří Rusnok. Všechny opět žádám, aby zachovávali v Poslanecké sněmovně klid.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji vám, pane předsedající. Omlouvám se vám i dámám poslankyním a pánům poslancům, ale opět musím uvést tento vládní návrh.

Dne 14. června tohoto roku vláda předložila sněmovně návrh, jak změnit rozdělování daní v souladu se schválenými reformními zákony, pokud jde o reformu veřejné správy. Proto zde projednáváme dnes jeden z klíčových návrhů zákonů reformy veřejné správy z pohledu finančních toků, a tudíž i z pohledu ministerstva, které reprezentuji, a myslím i celé vlády.

Rozdělování výnosů daní je oblastí, kde - jak všichni víme - dochází ke střetu nejrůznějších zájmů a názorů. A s tímto vědomím můžeme konstatovat, že nikde neexistuje žádné zcela optimální či ideální řešení. Myslím, že dokladem toho jsou i výsledky projednávání návrhu ve výborech Poslanecké sněmovny. Oceňuji, velice oceňuji zodpovědný a rozumný přístup výborů, zejména výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Tento výbor doporučuje projednat a schválit komplexní pozměňovací návrh, se kterým souhlasím. V podstatě v něm jde o navýšení příjmů krajů o 250 milionů na zemědělské školství v souladu s rozhodnutím vlády o jeho delimitaci.

V souvislosti s vládním návrhem zákona podotýkám, že se zánikem okresních úřadů na konci příštího roku se očekávají nové převody jejich zřizovatelských funkcí, a to jak na kraje, tak na obce, tak i na některé resorty. V návaznosti na to pak bude potřeba provést další novelizaci dnes projednávaného zákona.

Jsem velmi rád, že se nám podařilo najít s kraji společnou řeč, co se týká systému a některých společných principů financování obcí a krajů. Mám na mysli zejména shodné spektrum sdílených daní a zohlednění možnosti racionalizace daňové správy.

Naopak mě velice mrzí neustálé neuspokojený postoj Svazu měst a obcí. Svaz měst a obcí chce, ale zároveň i nechce rozdíly mezi obcemi. Prosazuje na jedné straně změnu, na druhé straně volá po stabilitě na deset let. Takto protichůdným přáním, jak jistě pochopíte, bohužel neumím vyhovět.

Přesto je navržen zcela nový nástroj skutečné motivace obcí k podpoře podnikání vázaný na místo, kde lidé skutečně pracují. Princip tzv. sídla provozovny. Upouštíme tímto od nepříliš osvědčené motivace založené pouze na bydlišti podnikatele nebo dokonce pouze sídle tzv. plátcovy pokladny, jak tomu bylo v minulosti. Jde o nový nástroj, a proto chceme nejprve ověřit jeho praktické fungování. Rozpočty obcí jsou proto navýšeny o 850 milionů korun na úkor státního rozpočtu, vycházím-li z dat roku 2001. Obce tak budou finančně motivovány usilovat o tvorbu nových pracovních míst na svém území. A na tom nám jistě všem společně záleží.

Pakliže se tento nástroj motivace osvědčí v praxi, jsme připraveni jej postupně posilovat, ovšem samozřejmě již na úkor sdílených daní obcí. Myslím si, že tento přístup jenom dokládá zodpovědný postoj vlády k rozpočtům obcí a dokládá to i rozpočtová situace drtivé většiny obcí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP