(10.10 hodin)
(pokračuje Talíř)

V tomto smyslu bych předložil pozměňovací návrh, který by v tomto bodu rozšířil možnosti zřizovat instituce, které jsou v souladu se základním dokumentem registrované církve. Uvedu to na příkladu, kdy může existovat církev, jejímž projevem vnějším bude péče o nemocné lidi nebo péče v nějakém tomto smyslu a bude to zároveň projev jejího obřadu atd. My bychom jí tímto způsobem neumožnily založit nějakou institucionální formu této péče či starosti.

Ve smyslu těchto církevních právnických osob existují také tzv. historické právnické osoby. Je to poměrně komplikovaná právní záležitost, ale je pravda, že už stovky let existují tzv. obročí, záduší a podobně, která jsou právnickými osobami a která mají své statuty. V rámci návrhu tohoto zákona se navrhuje, aby byl - a tomu rozumím - udělán v evidenci těchto církevních právnických osob určitý pořádek, nicméně se domnívám, že není správné v této situaci, kdy zatím tento zákon neřeší nový způsob ekonomického zabezpečení či financování církví, tyto historické právnické osoby jednoduše zrušit. Domnívám se, že by bylo dobré je ponechat v evidenci na Ministerstvu kultury, a v tomto smyslu podám druhý pozměňovací návrh.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

V obecné rozpravě zazněl návrh pana poslance Dalibora Matulky na zamítnutí této novely, ale v první fázi na vrácení k přepracování ve výboru. Budeme tedy hlasovat o těchto návrzích. Podle jednacího řádu budeme nejprve hlasovat o vrácení výboru k prvnímu projednání, a pokud by tento návrh nebyl schválen, budeme hlasovat o zamítnutí.

Žádám vás všechny, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, neboť jsem vás všechny odhlásil. Věřím, že všichni příchozí vědí, o čem budeme hlasovat - jde o návrh na vrácení této předlohy výboru k novému projednání.

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 30 z přítomných 161 poslanců bylo pro 42 a proti 109. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o druhém návrhu pana poslance Matulky - jde o návrh na zamítnutí této předlohy.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 162 poslanců bylo pro 23, proti 124. Ani tento druhý návrh nebyl přijat.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které mám písemné přihlášky od poslanců Dalibora Matulky, Jiřího Payna, Jaromíra Talíře, Miloslava Kučery st., Petra Plevy a Jana Zahradila.

Prosím pana poslance Dalibora Matulku, aby se ujal slova.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, protože výsledek tohoto hlasování jsem očekával, tak jsem se připravil i na podrobnou rozpravu, ve které si ovšem nedělám ambici s pozměňovacími návrhy změnit všechno to, co je ve vládním návrhu špatně. Například celá kapitola hospodaření církví by podle mého názoru měla být vypuštěna a počkat na novou právní úpravu vztahu církví a státu z hlediska jejich financování, která dosud hotová není. Spíš si myslím, že kapitola současné předlohy by organicky patřila tam.

Chci se zaměřit jen na to podstatné, o čem jsem hovořil v obecné rozpravě, případně chci upozornit na některé drobnosti - pokusím se například přesněji vymezit některé základní pojmy a zmíním se i o zpovědním tajemství.

Pozměňovacích návrhů je více, nebudu každý zvlášť zdůvodňovat, protože jsem zásadní zdůvodnění přednesl v obecné rozpravě, možná se jen krátce u některých pozměňovacích návrhů pozastavím.

Můj první pozměňovací návrh směřuje k § 1 a navrhuji, aby tento paragraf včetně nadpisu zněl takto:

§ 1 - Předmět úpravy

Tento zákon upravuje

a) právní vztahy vyplývající z projevů svobody náboženské víry a přesvědčení,

b) práva a povinnosti církví a náboženských společností a církevních právnických osob,

c) působnost Ministerstva kultury (dále jen ministerstvo) ve věcech církví a náboženských společností,

d) některé další právní vztahy mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi.

Druhý pozměňovací návrh - § 2 odst. 1: (1) Každý má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání; toto právo zahrnuje svobodu změnit své náboženské vyznání nebo přesvědčení, jakož i svobodu projevovat své náboženské vyznání nebo přesvědčení buď sám, nebo společně s jinými, ať veřejně nebo soukromě, bohoslužbou, vyučováním, prováděním náboženských úkonů a zachováváním obřadů, stejně jako právo být bez vyznání.

Třetí pozměňovací návrh. V § 2 se za odst. 1 vkládá nový odst. 2, který zní:

(2) Svoboda projevovat náboženské vyznání a přesvědčení může podléhat jen zákonem stanoveným omezením, která jsou nezbytná v demokratické společnosti v zájmu veřejné bezpečnosti, ochrany veřejného pořádku, zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných.

Dosavadní odst. 2 až 5 se označují jako odst. 3 až 6.

Čtvrtý pozměňovací návrh. V § 4 se za slova "pro účely tohoto zákona se rozumí" doplňují písmena a) a b), která znějí:

a) Církví nebo náboženskou společností je dobrovolné společenství osob, sdružené za účelem vyznávání určité náboženské víry a s tím spojeného shromažďování k provádění náboženských obřadů, bohoslužeb, popřípadě vyučování a poskytování duchovních služeb.

b) Registrovanou církví nebo náboženskou společností se rozumí taková církev nebo náboženská společnost, která využila svého práva, daného jim zákonem, a splnila zákonné podmínky k získání právní subjektivity rozhodnutím orgánů státní správy o registraci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP