(16.20 hodin)
(pokračuje Exner)

Navrhuje však tímto způsobem doplnit § 25 odst. 7. V tomto paragrafu však je toto doplnění nesystematické, a proto navrhuji, aby byl tímto textem doplněn § 31 odst. 6, kde se hovoří o volební místnosti, jejím vybavení a podobných záležitostech.

V § 33 odst. 3 navrhuji slova "za chybějící nebo jinak označený hlasovací lístek jiný" nahradit slovy "hlasovací lístek". Zde jde o to, že okrsková volební komise má voliči na jeho žádost vydat nový hlasovací lístek. To, že to má být za lístek chybějící nebo jinak označený, však není žádným způsobem kontrolováno, a domnívám se, že není úmyslem nás zákonodárců ani předkladatele, aby tam nějaká kontrola probíhala. Proto by volič měl mít právo žádat nový hlasovací lístek, aniž by bylo třeba zkoumat důvod a aniž by tento důvod byl v zákoně výslovně uveden.

V § 33 odst. 6 navrhuji slova "a to ani člen okrskové volební komise" vypustit. V daném případě jde o slova nadbytečná, neboť zákaz vstupu do prostoru, kde se vyplňuje hlasovací lístek, se týká všech občanů s výjimkou, která je v návrhu uvedena.

V § 37 navrhuji doplnit nový odstavec 3, který zní: (3) Jsou-li při opětovném zahájení hlasování zjištěny porušené pečeti, v hlasování se nepokračuje.

Současně navrhuji v § 54 odst. 1 písm. c) na konec doplnit slova "nebo odevzdala zápis, ve kterém se konstatuje, že hlasování nebylo možné dokončit, i když současně nedošlo ke zpracování výsledků voleb bez tohoto volebního okrsku podle § 43 odst. 2".

V tomto svém návrhu se domnívám, že je třeba ošetřit případy, kdy hlasování není možné dokončit. Návrh sice konstatuje, že okrsková volební komise při obnoveném hlasování má zkontrolovat pečeti, ale zatím nijak neřeší, co se má stát v případě, že věci nejsou v pořádku.

V § 39 odst. 2 navrhuji na začátek druhé věty doplnit slova "v takovém případě". Jde o zlepšení textu.

V § 41 odst. 2 písm. c) navrhuji slova "bez ohledu na to, že kandidát se své kandidatury vzdal nebo byla jeho kandidatura odvolána" nahradit slovy "; přitom se nepočítají kandidáti, kteří se vzdali kandidatury nebo byli odvoláni (§ 24 odst. 5)". Také v tomto případě jde o jasnější text, aniž by byl úmysl změnit význam.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí navrhuje ve svém pozměňovacím návrhu číslo 16 ve sněmovním tisku 968/1 nové znění poslední věty v § 43 odst. 2. Já chci nejdříve přednést pozměňovací návrh k tomuto pozměňovacímu návrhu. Navrhuji, aby tato poslední věta zněla: Nesplnění povinností okrskové volební komise odevzdat na výzvu Českého statistického úřadu zápis o průběhu a výsledku hlasování podle odst. 1 do 24 hodin po ukončení hlasování podle § 39, popřípadě ve stanovené lhůtě, nebo nebylo-li hlasování v okrsku řádně dokončeno, jsou důvody pro vyhlášení opakovaného hlasování (§ 54) v příslušném volebním okrsku.

Pokud by tento návrh ani původní návrh výboru nebyl přijat, navrhuji, aby v § 43 odst. 2 se na konec textu za slova "volebního okrsku" doplnila slova ", avšak jen v případě, že takové okrsky mají v seznamech voličů zapsáno nejvýše 1 % všech voličů pro volby do příslušného zastupitelstva". Variantně je zde možné také hlasovat - a to navrhuji - o 2 %, pokud by předchozí návrhy nebyly přijaty.

V těchto mých návrzích se jedná o to, že v některých případech nemusí vůbec dojít k tomu, že příslušná okrsková volební komise nepředá zápis. Ona předá zápis, ale v tomto zápise se konstatuje, že hlasování nemohlo být z nějakého důvodu dokončeno nebo uskutečněno. Tuto situaci je třeba ošetřit. V případě, že by se připustilo, že ve velkých městech je možné výsledky z takového volebního okrsku, kde hlasování řádně neproběhlo, pominout, potom se domnívám, že je naprosto nezbytné, aby bylo omezeno množství voličů, kterých by se takové omezení mohlo týkat.

Dále navrhuji, aby § 45 odst. 1 zněl: (1) Český statistický úřad ze zápisů o průběhu a výsledku hlasování, předaných podle § 43 okrskovými volebními komisemi, zjistí, kolik hlasů bylo odevzdáno pro každého kandidáta na kandidátní listině a kolik pro každou kandidátní listinu. Poté dělí celkový počet platných hlasů, který obdržela každá kandidátní listina, postupně čísly 1, 2, 3 a dále vždy číslem o jedno vyšším tak, aby počet dělicích operací odpovídal počtu kandidátů, kteří jsou na kandidátní listině. Návrh nebudu zdůvodňovat.

V § 53 se slova "o zvolení kandidátovi" nahrazuji slovy "o zvolení dalšímu kandidátovi". Také v tomto návrhu jde o jasnější text.

V § 55 odst. 1 na konci navrhuji doplnit větu, která zní: Konají-li se volby do obecních zastupitelstev na základě vyhlášení prezidentem republiky podle § 3 odst. 1, vzniká mandát zvolených členů zastupitelstva dnem následujícím po uplynutí funkčního období předchozího zastupitelstva. Současně v § 55 odst. 2 písm. d) zní: d) Uplynutím funkčního období zastupitelstev obcí zvolených ve volbách vyhlášených prezidentem republiky podle § 3 odst.1.

Zdůvodnění: Funkční období je podle ústavy, článku 102 odst. 2, i podle § 1 odst. 2 navrženého zákona čtyřleté. Při konání voleb podle § 3 a vzniku a skončení mandátu podle § 55 by se termín voleb neustále posunoval a funkční období by se zkracovalo. Obojí je nežádoucí. Návrh řeší tento problém. Přitom pro volby konané podle § 3 odst. 4 nově zvoleným členům vzniká mandát přímo zvolením.

Další a poslední pozměňovací návrh se týká § 64, kde na konec první věty navrhuji doplnit slova "nebo která poruší ustanovení § 31 odst. 6". Pokud by můj pozměňovací návrh v tomto smyslu nebyl přijat a zůstal původní pozměňovací návrh výboru č. 13, tak potom by tam bylo ustanovení § 25 odst. 7. Navrhuji totiž považovat za přestupek i agitaci nebo propagaci v objektu, v němž je umístěna volební místnost, a  v jeho bezprostředním okolí.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, děkujeme, že už jste skončil. Škoda, že jste nemohl dát dílčí připomínky písemně. Jestliže říká pan zpravodaj, že má všechny tyto připomínky už dva měsíce, tak si myslím, že se to mohlo projednávat jiným způsobem. Nevím, pro koho je to předváděno.

Slovo má pan poslanec Kvapil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP