(16.00 hodin)

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové, pan poslanec Beneš se na mě tváří skepticky. Pravděpodobně tuší, že přednesu nějaké pozměňující návrhy, které částečně už byly řečeny v jeho výboru, ale nebyly přijaty, a některé další věci. Já si myslím, že volební zákon je věc skutečně důležitá, je potřeba mu věnovat pozornost a také určitý čas. To byl důvod, proč onen jeden nejmenovaný poslanecký klub na poslední schůzi, když to nebylo původně zařazeno do programu, si vynutil v souladu s jednacím řádem posunutí tohoto jednání.

Nyní přednesu své pozměňovací návrhy se stručným zdůvodněním. Navrhuji v § 1 odstavec 1 nové znění, a to následující: "(1) Tento zákon upravuje podmínky výkonu volebního práva, organizaci voleb do zastupitelstev obcí,1) a rozsah soudního přezkumu pro volby do zastupitelstev obcí." Zdůvodnění: Jde o zpřesnění a jazykovou úpravu textu. Původní text nedával gramatický smysl.

Další pozměňovací návrh se týká § 4 odst. 1, kde navrhuji slova "a jemuž právo volit přiznává mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána a která byla vyhlášena ve Sbírce mezinárodních smluv" vypustit a to promítnout do celého znění zákona. Zdůvodnění: Uznáváme-li právo občanů jiných států mluvit do místních záležitostí, pak by toto právo mělo být rovnoměrně poskytnuto všem takovým občanům nezávisle na tom, zda je založeno na mezinárodní smlouvě. Konkrétní občané obvykle nemají žádnou možnost takovou mezinárodní smlouvu ovlivnit a v ČR není nutné takové občany podle podobného kritéria dělit. Příslušné směrnice EU budou tímto způsobem naplněny a takovému pojetí nebrání.

Dále navrhuji v § 5 odst. 4 vypustit slovo "většinovou". Zdůvodnění: Při jakékoliv účasti obce v příslušných právnických osobách může docházet k nežádoucímu vzájemnému ovlivnění osobami, které by současně byly členy zastupitelstev a statutárními zástupci. Dokonce např. při menšinové účasti obce v právnické osobě, kde většinu má příslušná fyzická osoba, je konflikt zájmu ještě jasnější.

Dále navrhuji v § 7 odst. 2 písm. d) nové znění: "d) vydává povolení k přítomnosti osob ve volební místnosti od zahájení hlasování (§ 32 odst. 1) do podpisu zápisu o průběhu a výsledku hlasování (§ 42); povolení vydává voličům, kteří jsou členy občanských sdružení, součástí jejichž předmětu činnosti je problematika demokratických institucí, lidských práv nebo kontroly voleb do zastupitelských sborů".

Současně jako jeden pozměňovací návrh navrhuji v § 42 doplnit nový odstavec 4, který zní: "(4) Předají-li ti, kteří mají právo kontroly nebo dohledu podle tohoto zákona, osoby s povolením přítomnosti ve volební místnosti podle § 7 odst. 2 písm. d), nebo ti, kteří mají právo být přítomni v místnosti, kde okrsková komise sčítá hlasy (§ 40 odst. 1), k rukám předsedy nebo jiného člena okrskové volební komise písemné stanovisko k průběhu hlasování nebo zjišťování výsledku voleb, připojí ho okrsková volební komise se svým stanoviskem k zápisu o průběhu a výsledku hlasování." Dosavadní odstavec v § 42 č. 4 se označí jako odstavec 5.

Takové ustanovení zajistí právo občanů kontrolovat volební proces, jak je to obvyklé v celé řadě zemí. Působí preventivně proti nedodržování volebního zákonodárství. Při neschopnosti většiny volebních stran obsadit všechny volební komise zvyšuje důvěru volebních stran i veřejnosti obecně ve správnost volebního procesu. Navíc se řeší postup při upozorněních kontrolních orgánů, která nejsou banální, a závady mohou být odstraněny, a to povinností okrskové volební komise zaujmout stanovisko a přiložit k zápisu, což aspoň dokumentuje a zprůhledňuje celý proces.

O dvou částech tohoto návrhu je možné hlasovat odděleně.

Chtěl bych v té souvislosti učinit poznámku. Byl jsem jedním ze 715 pozorovatelů posledních voleb v Bělorusku o uplynulém víkendu. Musím říci, že i tam, kde Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě a další vyslovily některé pochybnosti o demokratickém průběhu těchto voleb ve všech souvislostech, byla taková podmínka pozorovatelů, a dokonce účasti volebních stran ve volebních komisích naplněna.

Dále navrhuji v § 8 odst. 2 písm. d) slova "s výjimkou" nahradit slovem "a". Důvodem je, že je třeba způsobilost na úseku voleb ověřit i pro zaměstnance Magistrátu hlavního města Prahy.

V § 9 odst. 1 navrhuji slovo "vyhotovuje" nahradit slovem "zajišťuje". Zde není nutné, aby programové vybavení systému zjišťování a vyhodnocování voleb bylo vyhotovováno výlučně Českým statistickým úřadem. Je však nutné, aby tato instituce toto programové vybavení zajistila.

V § 9 odst. 2 písm. f) je pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. V tomto písmenu jde o to, že Český statistický úřad má provádět školení členů okrskových volebních komisí v systému zjišťování a zpracování výsledků hlasování. Vláda navrhuje, aby to byli určení členové okrskových volebních komisí, avšak nestanoví, jakým způsobem se tito členové okrskových volebních komisí mají určovat. Výbor navrhuje ve svém pozměňovacím návrhu, aby členy okrskové volební komise, kteří jsou povinni absolvovat školení, určoval starosta. Domnívám se, že tady jde o nerovnoprávnost mezi jednotlivými členy okrskových volebních komisí, nerovnoprávnost, která je neoprávněná. Protože se navrhuje v návrhu výboru, aby takové školení bylo pro člena volebních komisí povinné, upozorňuji také na to, že kdybychom tento návrh přijali, tak zákon neobsahuje žádnou sankci, když příslušný člen okrskové volební komise se takového školení nezúčastní.

Proto přijetí tohoto pozměňovacího návrhu výboru nedoporučuji a navrhuji, aby v § 9 odst. 2 písm. f) bylo jenom vypuštěno slovo "určených". V tom případě by mohli být proškoleni v tomto směru všichni členové volební okrskové komise rovnoprávně. Není důvod, aby proškoleni byli jen určení členové okrskových volebních komisí, i když všichni kromě předsedy mají rovná práva.

Dále navrhuji v § 9 odst. 2 písm. h) slova "na pracovištích u okresních úřadů" nahradit slovy "na příslušných pracovištích podle písm. a)". Zde jde o to, že není důvod, aby k předávání souhrnných informací o výsledku voleb na úrovni obcí docházelo jen na pracovištích okresních úřadů, když jsou zřízena pracoviště se stejnými funkcemi u pověřených obecních úřadů. Není ani jednoznačně řešeno jejich předávání pro Prahu, Plzeň, Brno a Ostravu. Přijetím mého pozměňovacího návrhu by se tyto problémy řešily.

V § 15 písm. g) navrhuji nové znění: "g) Zveřejňuje informace o počtu a sídlech volebních okrsků zveřejněním na úřední desce obecního úřadu do 45 dnů přede dnem voleb. Ve stejném termínu informaci písemně poskytne i zmocněncům volebních stran a nezávislým kandidátům." Zde je důvodem to, že na úřední desce je sice informace poskytnuta všem, chceme-li volební strany a nezávislé kandidáty informovat víc, mají právo navrhnout člena a náhradníky volebních okrskových komisí, pak je třeba takovéto zpřesnění skutečně zajistit, aby byli příslušným způsobem informováni.

Dále navrhuji v § 18 odst. 1 nové znění: "(1) Doví-li se starosta o zániku členství člena okrskové volební komise podle § 17 odst. 5, povolá náhradníka téže volební strany; náhradník se stává členem okrskové volební komise složením slibu podle § 17 odst. 4. Nejsou-li náhradníci, postupuje starosta podle § 17 odst. 2. O novém členu je okrsková volební komise bezprostředně informována." Zdůvodnění: Údaje o náhradnících okrskové volební komise má starosta, který svolává první jednání komise a deleguje členy na volná místa. Je praktické, aby v případě potřeby zajišťoval i doplnění této komise. Jinak by stejně všechny úkony musel dělat kdokoliv jiný, např. předseda volební okrskové komise, jak je původně navrženo, jeho prostřednictvím, což je také navrženo, a k tomuto prostřednictví není důvod, když to může udělat přímo.

Dále navrhuji v § 21 odst. 4 slovo "místo" nahradit slovy "obec, a člení-li se obec na části, městské části nebo městské obvody, i část obce nebo městská část, nebo městský obvod".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP