(10.40 hodin)
(pokračuje Schling)

K hlavním příjemcům dotací patří zejména Ředitelství silnic a dálnic - 83 % z vyplacených prostředků, dále pak Správy a údržby silnic - 79 % a České dráhy - 75 %. (?)

V časovém sledu uvolňování finančních prostředků se projevilo prodlení při převedení dotací z Fondu národního majetku do rozpočtu fondu. Poslední tranši ve výši 3,5 mld. Kč Fond národního majetku poukázal 22. 12. 2000. I přes tento vývoj se podařilo uvolnit převážnou část finančních prostředků na účty konečných příjemců dotací ještě do konce roku 2000. Nevyčerpané finanční prostředky a vratky nedočerpaných prostředků fond převádí do rozpočtu 2001 v souladu se zákonem.

Rovněž v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny č. 1203 mohl výbor SFDI v roce 2000 po projednání v dozorčí radě fondu upravovat v odůvodněných případech objem schválených dotací, a to až do výše 5 % schváleného rozpočtu. Po zúčtovacím procesu po ukončení rozpočtového roku se ukázalo, že tento limit byl mírně překročen a dosáhl výše 5,3 %. Hlavním důvodem tohoto překročení byla změna metodiky uvolňování finančních prostředků, kdy fond zavedl praxi uvolňování dotací na konkrétní akce oproti minulému uvolňování dotací v globálních částkách na programy.

Dozorčí rada, jak vyplývá z jejích zápisů, se tímto problémem zabývala a toto mírné překročení s tímto odůvodněním akceptovala.

Z výroční zprávy je patrné, že činnost fondu se postupně stabilizuje, a přestože má nízký počet zaměstnanců, své úkoly zvládá. Mohu proto konstatovat, že fond v roce 2000 splnil úkoly, ke kterým byl zřízen.

Využívám této příležitosti a upozorňuji, že v letošním roce již vláda projednala, schválila a postoupí Poslanecké sněmovně návrh na zvýšení rozpočtu SFDI pro rok 2001 o 3,6 mld. Kč v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny, kterým k tomu byla vyzvána.

Na závěr doporučuji Poslanecké sněmovně přijmout usnesení, kterým předloženou výroční zprávu SFDI za rok 2000 schválí. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. (Hluk v jednací síni.) Prosím pány kolegy, aby se zklidnili.

Prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Vnoučka, aby nás informoval o jednání výboru.

 

Poslanec František Vnouček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Předložená výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2000, sněmovní tisk č. 913, podává přehled o činnosti a hospodaření SFDI za období od 1. 7. 2000, kdy fond zahájil svou činnost personálními a organizačně-technickými opatřeními, která umožnila zahájit od 1. 10. 2000 vlastní činnost SFDI, tzn. používat svých příjmů ve prospěch rozvoje, výstavy, údržby a modernizace silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest v rozsahu stanoveném v § 2 zákona č. 104/2000 Sb.

Zpráva obsahuje základní charakteristiku SFDI, popisuje a hodnotí rozpočet a rozpočtová opatření schválená za rok 2000, včetně charakteristiky příjmů a výdajů rozpočtu fondu.

Rozpočet SFDI na rok 2000 byl schválen na 27. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR dne 21. září 2000 usnesením č. 1203 v celkové výši příjmů a výdajů 9 881 529 tis. Kč - pro období od 1. 7. 2000 do 31. 12. 2000.

Příjmy SFDI pro rok 2000 byly tvořeny v souladu s přechodným ustanovením zákona č. 104/2000 Sb., částí kapitoly č. 327 - Ministerstva dopravy a spojů a prostředky převedenými z Fondu národního majetku. V roce 2000 byla uplatňována zásada vyrovnaného rozpočtového hospodaření, přičemž se zůstatky příjmů na konci kalendářního roku převádějí do roku následujícího.

Finanční prostředky SFDI byly v souladu se zákonem č. 104/2000 Sb. určeny na výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu dálnic, rychlostních silnic a silnic I.-III. třídy, železničních tratí, vnitrozemských vodních cest a na úhradu nákladů na činnost SFDI.

Celkové příjmy SFDI v roce 2000 činily 9 141 898 tis. Kč. Převážnou část celkových příjmů fondu představuje převod finančních prostředků z Fondu národního majetku ve výši 6 mld. Kč, což činí 65,63 %. Tyto finanční prostředky byly na účet SFDI převedeny ve dvou tranších. Částka 2,5 mld. Kč byla na účet SFDI převedena dne 25. září 2000 a zbytek ve výši 3,5 mld. Kč až 22. prosince 2000, což mělo za následek poukázání finančních prostředků dle smluv na účty jednotlivých příjemců až v závěru loňského roku.

Z Ministerstva financí byly převedeny finanční prostředky ve výši 3 138 536 tis. Kč, a to silniční daň 2 768 536 tis. Kč a poplatky za použití vybraných druhů dálnic a rychlostních silnic 370 mil. Kč.

Do rozpočtu SFDI nebyla však v roce 2000 převedena dotace z Ministerstva financí ČR na úhradu výdajů spojených s odstraňováním povodňových škod ve výši 601 529 tis. Kč. Tato záležitost je stále nedořešena a úhrada těchto výdajů zůstává tudíž i problémem roku 2001. SFDI i přesto, že neměl tyto výdaje finančně kryty, uhradil v závěru roku na akce související s odstraňováním povodňových škod téměř 180 mil. Kč.

Úhrady výdajů SFDI prováděl v zásadě na základě uzavřených smluvních vztahů s jednotlivými příjemci dotací. Za sledované období byly celkem vyčerpány rozpočtové prostředky zhruba z 80 %. K hlavním příjemcům dotací patří zejména Ředitelství silnic a dálnic, dále pak Správy a údržby silnic a České dráhy.

V časovém uvolňování finančních prostředků se projevilo prodlení při převedení dotací z Fondu národního majetku do rozpočtu SFDI. I přes tento nepříznivý vývoj se podařilo uvolnit převážnou část finačních prostředků na účty konečných příjemců dotací ještě do konce roku 2000.

Nevyčerpané finanční prostředky z rozpočtu roku 2000 včetně vrácených prostředků na základě ročního zúčtování s konečnými příjemci dotací fond převádí do rozpočtu roku 2001 v souladu se zákonem č. 104/2000 Sb., a využívá tak výhodu fondového hospodaření.

V souladu s usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 1203 mohl výbor SFDI v roce 2000 po projednání v dozorčí radě SFDI upravovat v odůvodněných případech objem schválených dotací, a to až do výše 5 % schváleného rozpočtu. Po promítnutí zúčtovacího procesu do rozpočtu za rok 2000 byl tento limit mírně překročen a dosáhl výše 5,4 %. Hlavním důvodem tohoto mírného překročení byla především změna metodiky uvolňování finančních prostředků, kdy SFDI zavedl praxi uvolňování dotací na konkrétní akce oproti minulému uvolňování dotací v globálních částkách na programy.

K činnosti fondu lze též uvést, že v důsledků pozdního a nepravidelného naplňování příjmové stránky rozpočtu SFDI v roce 2000, především z Fondu národního majetku, docházelo následně i k řadě problémů s financováním investičních akcí v dopravní infrastruktuře v průběhu roku.

Závěrem své zprávy bych uvedl, že v předložené zprávě je i kladné vyjádření provedeného auditu a rovněž i ze zápisů z jednání dozorčí rady SFDI vyplývá kladné hodnocení činnosti fondu.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR projednal předloženou výroční zprávu o hospodaření SFDI za rok 2000, sněmovní tisk č. 913, na své 55. schůzi dne 3. 5. 2001 a ve svém usnesení č. 312 ji doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR ke schválení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní hlásí. Pan poslanec Hojda, prosím.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové. Máme předloženou výroční zprávu o činnosti a účetní závěrku Státního fondu dopravní infrastruktury. Chtěl bych říci následující.

Zpráva jako taková je zřejmě bez připomínek, ovšem odhalila poměrně velké nedostatky při plnění úkolů, které byly  tomuto fondu do vínku dány.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP