(10.20 hodin)
(pokračuje Klaus)
Dostáváme se k dalšímu bodu
93.
Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2000
/sněmovní tisk 917/
Byla ukončena podrobná rozprava. Prosím pana místopředsedu Langera.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, v rozpravě zazněl pouze jeden návrh, a to totožný jak kulturního výboru, tak stálé komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací prostředky, který doporučuje Poslanecké sněmovně vzít na vědomí Výroční zprávu o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2000.
Předseda PSP Václav Klaus: Doufám, že je to srozumitelné. Můžeme ihned začít hlasovat.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 385 z přítomných 139 poslanců bylo 129 pro, jeden proti. Návrh byl přijat. Děkuji.
Dostáváme se k bodu
84.
Roční účetní závěrka Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2000
a Výroční zpráva o činnosti Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2000
/sněmovní tisk 893/
Prosím pana ministra dopravy a spojů, experta na rozvoj bydlení, Schlinga, aby se ujal slova.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych nikoliv jako expert na otázky bydlení, ale v zastoupení kolegy Petra Lachnita přednesl úvodní slovo k tomuto bodu.
Zadáním Státního fondu rozvoje bydlení je vytvářet, kumulovat a rozšiřovat dlouhodobé finanční zdroje určené pro podporu bydlení a používat je v souladu se zákonem na podporu v rozhodující míře v oblasti podpory výstavby bytů s prioritou bytů nájemních, dále podpory oprav, modernizací a rekonstrukcí bytových domů a také na podpory výstavby technické infrastruktury v obcích.
Oproti rozpočtovým předpokladům byla ve skutečnosti poukázána ve prospěch Státního fondu rozvoje bydlení od Fondu národního majetku částka v objemu jedné miliardy korun v závěru minulého roku s tím, že na zbývající částku v objemu 6 miliard korun Státní fond rozvoje bydlení obdržel od FNM písemné uznání dluhu. Vzhledem k převodu finančních prostředků až v závěru roku vznikl velmi krátký časový prostor k zajištění úkolů roku 2000. Přesto se podařilo v mimořádně krátkém čase zpracovat podklady a provést výběr bezmála 50 projektů obcí na výstavbu nájemních bytů.
V souladu s příslušnými pravidly Státní fond rozvoje bydlení rozhodl o poskytnutí dotace 45 obcím v celkovém objemu asi 761 milionů korun. Lze tedy konstatovat, že Státní fond rozvoje bydlení splnil svůj úkol vyplývající ze schváleného rozpočtu na rok 2000.
Ve smyslu § 5 odstavec 2 zákona 211/2000 byla Státním fondem rozvoje bydlení zpracována roční účetní závěrka za rok 2000, a to včetně výroční zprávy o činnosti fondu, kterou tímto předkládám ke schválení Poslanecké sněmovně.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Obdrželi jsme usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Prosím pana poslance Beneše, aby se k tomu jako zpravodaj výboru eventuálně vyjádřil.
Poslanec Miroslav Beneš: Vážený pane předsedo, vážení ministři, dámy a pánové, zpráva, kterou máme před sebou, o roční účetní závěrce Státního fondu rozvoje bydlení za minulý rok je více než výmluvná. Nelze než konstatovat, že sliby, které byly učiněny o šesti miliardách z Fondu národního majetku, naplněny nebyly. Myslím si, že o tomtéž budeme hovořit ještě dále. Nicméně finanční prostředky byly vyčerpány tak, jak byly, a proto doporučuji Poslanecké sněmovně vzít na vědomí. Děkuji.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Vávra.
Poslanec Eduard Vávra: Vážený pane předsedo, vážení ministři, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl krátkou situační zprávu dvou členů dozorčí rady Státního fondu rozvoje bydlení, tj. mě a kolegy Patočky.
Za prvé. K roční účetní závěrce fondu za rok 2000 a výroční zprávě o činnosti fondu nemáme připomínek, což už bylo sděleno kolegou zpravodajem, jelikož činnost byla spíše o budování orgánů a sídla fondu.
Za druhé několik poznámek k různým podkladům, které nám byly předány. Dne 12. 3. 2001 byla zpracována kritéria hodnocení žádostí o dotaci na výstavbu domů s pečovatelskou službou a pro hodnocení žádosti o dotaci na výstavbu nájemních bytů. S těmi jsme vyslovili souhlas. Předpokládali jsme, že podle těchto kritérií budou přiděleny body a podle toho budou seřazeny žádosti. Kritéria byla navržena tak, že např. pro nájemní byty mohly být přiděleny body od nuly do 84, což bylo maximum. Co se ale nestalo? V předaném seznamu byly zařazeny obce s přidělenými body od hodnoty minus 2000 bodů až po hodnotu plus 500 bodů a více. Na otázku "jak je to možné" nám bylo sděleno, že byla vypracována nová kritéria, která byla odsouhlasena výkonným výborem. Dozorčí rada fondu nebyla s novými kritérii seznámena, tím pádem nemohla s nimi souhlasit ani nesouhlasit, a to je neseriózní. Nová kritéria nám byla předána 25. 5. 2001, a to až po schválení seznamu na celý rok 2001. Podotýkám, že ani u nových kritérií není možno přidělovat minusové body.
Z výše uvedených důvodů a přístupu dvou orgánů, to znamená ředitelství a výkonného výboru, vůči dozorčí radě jsme zaslali předsedovi - to znamená já a kolega Patočka - výkonného výboru fondu a ministrovi místního rozvoje panu Lachnitovi dopis, který později ocituji, a žádáme o vysvětlení. Dopis byl poslán 17. 5. 2001 a schválení seznamu bylo výkonným výborem odsouhlaseno 16. 5. Nyní bych si dovolil přečíst tento dopis:
"Vážený pane předsedo, na základě jednání neúplné (a do dnešního dne nedoplněné) dozorčí rady Státního fondu rozvoje bydlení dne 14. 5. 2001 v 16.00 hodin přijali členové následující usnesení:
1. Souhlasíme jen s odsouhlasením akcí DPS a NB výkonným výborem Státního fondu rozvoje bydlení při jednání 16. 5. 2001, a to jen na první pololetí roku 2001. Důvodem je blízký konec prvního pololetí roku 2001. Seznamy DPS a NB jsou s datem 3. 5. 2001.
2. Nesouhlasíme s použitím metodiky upravených kritérií na DPS a NB, která byla použita pro uvedené seznamy ze dne 3. 5. 2001. Upravená kritéria nebyla předána, a tedy ani odsouhlasena dozorčí radou Státního fondu rozvoje bydlení, takže nevíme, jak byly seznamy sestaveny. Z původního návrhu kritérií tedy ani nevyplývá, že jednotlivé zařazené akce mohou mít minusové hodnocení, které může již v předstihu jejich zařazení odsunout (diskriminovat).
3. Nesouhlasíme s předáním těchto seznamů dozorčí radě Státního fondu rozvoje bydlení jen týden před jednáním výkonného výboru Státního fondu rozvoje bydlení. Na druhé pololetí 2001 požadujeme, aby navržené seznamy byly předány dozorčí radě nejpozději jeden měsíc před jednáním výkonného výboru Státního fondu rozvoje bydlení.
***