(17.10 hodin)
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Táži se pana poslance Exnera, zda chce využít svého práva na doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Děkuji aspoň za část pozitivních odpovědí. Doufám, že vláda se bude podzákonnými předpisy zabývat ještě do svých prázdnin, protože jsou to věci, které by opravdu měly brzy sektor ovlivnit.
Nemohu ale souhlasit s tím, že ministerstvo nemá dostatečné pravomoci. Mohlo by je možná mít lepší, snad je navrhne v novém zákoně. Ale sám jste vyjmenoval: jste odvolacím místem, máte výroční zprávu, děláte podzákonné předpisy, máte personální možnost a víte, jak úřad funguje, podle vašeho tvrzení, a přitom říkáte, že nemáte možnost, jak to posoudit. V této věci nemohu být s odpovědí spokojen.
Chtěl bych také říci, že neustále jsou stížnosti na průběh nucených správ, s tím, že se snižuje stav aktiv kampeliček. Členové kampeliček mohou tento proces jenom velmi málo ovlivnit a často nucení správci používají takovou věc, že nemají odpovědnost směrem ke členům a otevřenost činností. Často neinformují ani o stavu majetku a vůbec ne, komu a za co majetek prodali.
Myslím si, že i tato oblast by měla být upravena podzákonným předpisem.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr bude také reagovat.
Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Pane předsedající, děkuji za slovo.
Souhlasím s panem poslancem, že průběh nucených správ není asi ideální. Souhlasím s tím, že není ideální ani možnost, jak mohou členové družstev toto ovlivnit. Nicméně nezlobte se na mě, vím, že nebudu za to populární. Je škoda, že členové družstev neovlivňovali chod kampeliček v dobách, kdy byli jejich aktivními členy, v dobách, kdy byli družstevníky, a kdy tedy měli výrazné právo rozhodnout o tom, co se s jejich majetkem děje.
Dnes, kdy tedy peníze žádáme po daňových poplatnících, tak aktivita prostřednictvím zástupců politických stran je velmi výrazná. To bych prosil, abychom to do budoucna vzali jaksi na vědomí.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře.
Nyní vyzývám ke slovu pana poslance Pavla Severu, který byl vylosován na 19. místě, k přednesení ústní interpelace na ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga.
Připraví se pan poslanec Jaromír Kohlíček, který ale všem sděluje, že se dohodl s panem ministrem Eduardem Zemanem, kdy na něj podal dvě ústní interpelace, že mu bude zodpovězeno písemně. Z tohoto důvodu tedy vyplývá, že uslyšíme již pouze tři interpelace, a tudíž se nám zrychlí i program projednávání mediálních zpráv.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Severa: Vážený pane ministře dopravy, obracím se na vás nejenom jako poslanec, ale i jako sportovec a vzhlížím k vám, a možná většina občanů, kteří jsou nekuřáci, s velkou nadějí, protože vím, že jste sportovec také.
Dovoluji si vás interpelovat ve věci dodržování zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, kde v § 4 odst. 1 písm. f) se říká, že se zakazuje kouřit v prostředcích osobní železniční dopravy, s výjimkou vyhrazených vozů. Toto ustanovení je dle mé osobní zkušenosti, protože cestuji vlakem často, i dle připomínek cestujících, kteří mi o tom říkají, soustavně porušováno a ochrana osob, které cestují a nejsou kuřáci, není dostatečně zajištěna. Téměř ve všech mezistátních vlacích a dokonce i v některých vnitrostátních nejsou řazeny vozy kuřácké a nekuřácké, ale většinou jsou pouze děleny na kuřáckou a nekuřáckou část.
Podotýkám, že technický stav vozů nezabraňuje pronikání kouře po celém vagonu, a generální ředitelství Českých drah říká, že ve smyslu vázanosti na mezinárodní předpisy je vše v pořádku, pokud jde o toto dělení vagonů. Ale kouř jaksi nerespektuje tuto zákonnou skutečnost, a já se domnívám, že by nebylo vůbec na škodu, kdybychom se tímto problémem zabývali ve prospěch nekuřáků a aby komfort cestujících byl vyšší.
Znovu podotýkám, že vzhlížím k vám, pane ministře, s velkou nadějí, protože jako sportovec určitě mě chápete, a tak se vás ptám, zda o této praxi víte, že sice je z mezinárodních důvodů dodržován zákon, ale že je to v rozporu s komfortem cestujících, a jestli jste ochoten v této oblasti činit nějaké kroky, které by zvýšily komfort a spokojenost cestujících sportovců a řekl bych i potenciálních zákazníků Českých drah.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové. Poklony, které mi tady skládal pan kolega Severa, mi brání, abych ve svém vystoupení velmi rezolutně odmítl jeho interpelaci, takže budu smířlivý a sděluji, že mi samozřejmě také vadí cigaretový kouř a že bych naše spoluobčany, které teď označím slovem "závisláci", také raději ve vlacích a v prostorách nádraží neviděl. Ale bohužel toto není v moci ani ministra dopravy a spojů, byť si mnozí myslí, že je.
Chtěl bych říci, že řazení vozů a podíl nekuřáckých a kuřáckých prostor v jednotlivých vozech je upraven jak předpisy Českých drah, tak mezinárodními předpisy. Vychází především z úmluvy o vzájemném používání osobních a zavazadlových vozů v mezinárodní přepravě RIC a dále z mezinárodní úmluvy o železniční přepravě COTIV, kterou je Česká republika vázána. Myslím si, že tyto mezinárodní dohody dodržujeme.
Je samozřejmě pravda, že vozy ani naše, tedy vozy Českých drah, ani vozy zahraničních železničních společností nejsou vybaveny takovou vzduchotechnikou, která by spolehlivě zabránila pronikání kouře do nekuřáckých částí vozů. S tím asi těžko co uděláme.
Nemohu tedy než souhlasit s panem poslancem Severou, že kouřit by se ve vlacích nemělo, a nejen ve vlacích, ale i v prostorách nádraží, že by nekuřáci měli být pokud možno co nejlépe chráněni před kuřáky a před vlivem cigaretového kouře. Ale nedomnívám se, že bychom byli schopni bez enormních nákladů něco na současné situaci změnit, alespoň technicky.
Co samozřejmě lze vždy zlepšovat, je dozor a vymáhání toho, aby byly současné předpisy dodržovány, to znamená postih těch, kteří porušují pravidla a kouří v prostorách, které jsou vyhrazeny pro nekuřáky. Postih může být uložen, pokud jde o kouření v prostorách, kde to není dovoleno, tak podle zákona o dráhách může přirážka k jízdnému činit až 1000 Kč. Jde tedy o to, jestli zaměstnanci Českých drah, případně jiných dopravců, protože tady nejsou jenom České dráhy, ale i jiní dopravci, opravdu provádějí kontrolu a jestli při zjištění nedostatků ukládají přirážky a pokuty, které ukládat mohou. V tomto směru samozřejmě budu jednat s vedením Českých drah, aby zpřísnily anebo zvýšily důraz při uplatňování těchto opatření.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Táži se pana poslance Severy, zda využije své doplňující otázky. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Severa: Děkuji panu ministrovi, velice mu děkuji za to, že je vnímavý k tomuto problému. I přestože zákony nejsou porušovány z hlediska toho, že by nebyly České dráhy ochotny dělit vozy apod., ale o to tu přesně nešlo. Myslím, že se s panem ministrem dobře chápeme v tom, že technické řešení je možné jediné. Pokud to neumožňuje technický stav, tak využít té možnosti, aby České dráhy zvážily, jestli vůbec vozy dělit, ale jestli je nedělit náhodou na jednotlivé vagony, a nikoliv na oddělení. To je jedna věc.
Myslím si, že tady nejde o to, nějakým způsobem selektovat z dopravy osoby, které chtějí kouřit, ale najít způsob, aby si navzájem ti, kteří kouřit chtějí a kouřit nechtějí, nevadili.
***