(12.40 hodin)
(pokračuje Gongol)
Za páté: Má ministerstvo zpracovaný harmonogram zvyšování procentuálního podílu znovupoužitelných či vratných obalů z celkového množství po jednotlivých letech a s jakými sankcemi vůči výrobcům při nedodržení tohoto cíle počítá? Totiž to jsem nenašel v tomto zákoně nikde.
Nemohu se zbavit dojmu, že přes svou objemnost se tento zákon základnímu řešení, to je stanovení tvrdých ekonomických podmínek pro výrobce nevratných obalů, tak nějak vyhýbá. V tom tedy nesdílím optimismus pana ministra, že tento zákon nás v této podobě ochrání před růstem skládek.
Za šesté: Kdo bude provádět koordinaci mezi autorizovanými společnostmi? Jde zejména o to, aby tyto společnosti měly stanovené konkrétní podmínky, aby mezi nimi nedocházelo k tzv. nekalé konkurenci. Budou koneckonců hospodařit se všemi obaly, nebo jim to někdo rozdělí apod.?
To jsou otázky, na které si myslím, že bychom měli dostat odpověď. Současně s návrhem zákona jsme dostali návrh některých vyhlášek. Jak mám ale rozumět návrhu vyhlášky, která je přílohou tohoto zákona, kterou se stanoví způsob využití odpadů z obalů? Pro vaši informaci, pokud jste se důkladně neseznamovali s těmito přílohami, je zde v § 2 úmyslně stanoveno procento, které musí podnikající právnická či fyzická osoba zajistit, ale vůbec není stanoveno, v jaké výši to bude, a už vůbec ne, pod jakými sankcemi. Mohu se jen domnívat, že ministerstvo v tom vůbec zatím nemá jasno a čeká na projednávání v příslušných výborech. Než však pro tento zákon zvednu ruku, chtěl bych alespoň já jasno mít.
Doporučuji proto tento zákon propustit do druhého čtení a navíc jej projednat ještě ve výboru pro evropskou integraci, neboť si myslím, že bychom mohli využít zkušeností ze zemí EU. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Poslední přihlášený je pan kolega Zuna.
Poslanec Milan Zuna: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, ministerstvo mělo dostatek času k tomu, aby předložilo návrh zákona kvalitní. Jestliže předloží návrh zákona v té podobě, že se v něm nejméně desetkrát odvolává na prováděcí předpisy, které spolu se zákonem nepředloží, považuji to tak trochu za skandální. Pokud nebudeme mít všechny prováděcí předpisy k zákonu, mám pocit, že naše výbory nemají o čem jednat.
Původně jsem chtěl navrhnout zamítnutí zákona, ale protože jsem v dobrém rozmaru, připojuji se jen k tomu, aby zákon byl vrácen k dopracování. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Uvidíme, v jakém rozmaru se nachází Poslanecká sněmovna. Končím obecnou rozpravu. Dávám možnost vystoupit panu ministru jako navrhovateli.
Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Až na několik výjimek s vystoupeními všech předřečníků souhlasím. Byla velmi zajímavá a pokusím se odpovědět i na ty očíslované otázky, které zde vznesl pan poslanec Gongol. Vezmu to po řadě s tím, že je jasné, že to, co se tady bohužel likvidovalo zhruba deset let, to znamená systém vratných obalů, tak nebude možné spoléhat na to, že to napravíme přijetím jednoho zákona, to, že vyjde ve Sbírce zákonů a že okamžitě bude vybudována infrastruktura pro recyklaci a zpětné využívání. Bylo by omylem se domnívat, že bude okamžitě tady možné zrušit veškeré technologie, které jsou zaměřeny na výrobu nevratných obalů. Automatické srovnání např. se situací v Dánsku není úplně přesné, úplně spolehlivé.
Problém, který před námi stojí, je, jakým způsobem na situaci, která je v České republice v této oblasti ne úplně dobrá, reagovat. Znovu se vrátím k tomu, co tady máme naštěstí díky té dobrovolné dohodě od 1. dubna 1999. To, že bez finančních příspěvků z veřejných rozpočtů tady je budována i technická infrastruktura v obcích na recyklaci, na zpětné využití třeba kartonových obalů, kterým se ne úplně přesně říká tetrapakové, to je podle mého soudu velmi dobrý signál.
Za druhé, tak často zmiňovaná absence prováděcích předpisů, oněch vyhlášek. Ve sněmovním tisku č. 962, v přílohách, návrhy těch vyhlášek Ministerstva životního prostředí nebo Ministerstva průmyslu a obchodu pochopitelně jsou. To, že zde je žádost, aby v nich byly obsaženy již příslušné cifry, to je logická žádost, ale uvědomme si, že tady jsou často rozmezí daná platnou evropskou legislativou, která se liší, je to od 25 do 45 %, třeba k recyklaci nebo zpětnému využití podle té které konkrétní komodity.
Problém, který tady před námi je, bych shrnul zhruba do šesti odpovědí, protože ty otázky se často opakovaly. Jak bude stát zajišťovat kontrolu oné soukromé společnosti nebo přesněji autorizované obalové společnosti, zda vše plní tak, jak má? Pochopitelně stejně jako je to v dnešní situaci za existence zákona 125, který podle novely má č. 37/2001 Sb., tzn. Českou inspekcí životního prostředí. Tady si dovolím upřít vaši pozornost právě na § 42 - pokuty. Pokuty jsou až 50 mil. Kč, 50 mil. Kč za nedodržení povinností, které vyplývají z tohoto zákona o obalech. Je to odstupňováno. Například cituji z odst. 5 § 42: "Pokutu do výše 1 mil. Kč uloží Česká inspekce životního prostředí osobě, která poruší jinou povinnost stanovenou tímto zákonem nebo povinnost uloženou rozhodnutím na základě tohoto zákona." Nemám obavu, že by toto právo bylo nevymáhatelné. Praxe, kdy Česká inspekce životního prostředí provádí kontrolu už nyní na základě oné dobrovolné dohody, tady je.
Otázka, kterou vznesl pan poslanec Gongol, jak bude stát podporovat firmy, které se chtějí zabývat recyklací. Doufám, že moje odpověď je z těch dobrých zpráv, které tady dnes často zaznívají. Podpora již tady je z mimorozpočtového zdroje Státního fondu životního prostředí pro firmy, které se zabývají recyklací odpadů.
Vidím, že zde uvnitř klubu ODS probíhá předávání květin. Myslím, že i to je dobrá zpráva, každopádně si dovolím ještě pokračovat v odpovědích na další otázky.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Je to výrazně ekologický produkt, pane ministře, to, co se předává, takže můžete být potěšen.
Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Sleduji, že pan předseda Tlustý je předává v papíru, pokud dobře vidím, a mám z toho také radost, je to lepší než v nějakém celofánu. Ano, je tomu tak.
Ještě bych si dovolil odpovědět na další otázky pana poslance Gongola na zákaz PVC. Limit je tam 2007, posouvalo se to, ale je to, pokud si dobře vzpomínám, velice restriktivně určeno v té stávající legislativě. Jedná se o využití PVC např. na obaly některých produktů farmaceutických, čili to povolení, ta výjimka, tímto způsobem postupně vytlačuje PVC z našeho života. Omlouvám se, že tady nemohu citovat přesněji ze stávajících úprav, to znamená zákona o odpadech a z některých dalších právních úprav.
Otázka, kterou jsem už diskutoval s některými poslanci v předchozích dnech, zda bude organizace jedna nebo více. Evidentně jich bude více, ostatně vyplývá to i z dikce paragrafů, i z dikce důvodové zprávy. Důvod je celkem jednoduchý. Prostě zde zavedeme do existence autorizovaných společností určitý tržní faktor.
***