(12.00 hodin)
(pokračuje Plachý)

Na straně pasiv se vkládají především závazky z výstavby železničních koridorů, dosahující jen za první a druhý koridor celkem 72 mld. Kč. Je pro mne překvapením, že Ministerstvo financí se nezajímá o to, kolik z těchto závazků bude schopna uhradit státní organizace Správa železniční dopravní cesty a kolik bude muset hradit stát. Mimochodem - zakládaná státní organizace Správa železniční dopravní cesty je se vší pravděpodobností předlužena. Kdyby stát neručil se zákona za všechny její závazky, musela by podat návrh na prohlášení konkursu sama na sebe ihned po svém vzniku.

Dámy a pánové, další velmi závažnou vadu zákona vidím v tom, že umožňuje ničím neomezené a nikým - ani vládou, ani parlamentem - nekontrolované zadlužování státu. Ze zákona za závazky státní organizace Správa železniční dopravní cesty ručí stát. Je to v § 19 odst. 2., a to za závazky nejen minulé, ale i budoucí. Nové úvěry, např. na výstavbu koridorů, může do limitu stanoveného správní radou státní organizace Správa železniční dopravní cesty podepisovat generální ředitel, tedy jeden člověk, a nad zmíněným limitem je schvaluje pětičlenná správní rada, čili tři lidé tvořící její nadpoloviční většinu. Kromě již zmíněných 72 mld. Kč vložených do závazků Správy zákonem může tedy jeden člověk v případě generálního ředitele, nebo tři lidé, jedná-li se o správní radu, neomezeně a prakticky nekontrolovaně zadlužovat stát. Správa železniční dopravní cesty tak vládě sociální demokracie posloužila jako černá díra na uklízení dluhů za investiční akce srovnatelné svým rozsahem s Temelínem.

Aby tomu byl dán vrchol, bude o čerpání těchto úvěrů na jednotlivé stavby koridorů rozhodovat ze zákona nikoli státní organizace Správa železniční dopravní cesty, ale akciová společnost České dráhy, která se bude při utrácení těchto peněz nepochybně řídit příslovím "z cizího krev neteče".

Dámy a pánové, věřím, i když asi poněkud naivně, že v souladu s poslaneckým slibem tento tunel do státní kasy nepodpoří nikdo z nás, protože zcela určitě není v zájmu všeho lidu. Všechen lid bude dluhy Správy železniční dopravní cesty pouze splácet.

Další hrubou chybou, které se vláda sociální demokracie dopustila, je způsob rozdělení majetku mezi státní organizaci a akciovou společnost, nerespektující majetek související s funkčností dopravní cesty. Budovy stanic, pozemky v obvodu stanic a informační systém jsou vkládány do základního kapitálu a. s. České dráhy. Tento vklad je, jak známo, nevratný. Akciová společnost může s tímto majetkem volně disponovat, nemovitosti mohou být zadlužovány a mohou se stát součástí konkursní podstaty nebo předmětem nedobrovolné dražby. Dojde-li v důsledku toho k rozbití jednotného vlastnictví nemovitostí tvořících dopravní cestu, bude funkčnost dopravní cesty nepochybně vážně ohrožena. Že tato hrozba je reálná, je zřejmé ze zadlužené železnice na Slovensku.

Dámy a pánové, budovy stanic, pozemky v obvodu stanic a informační systém jsou strategicky významným majetkem. Bude-li tento majetek někdo vlastnit, stane se skutečným pánem naší železnice. Nevidím jediný důvod pro to, aby jeden jediný provozovatel drážní dopravy, byť dominantní, byl takto zvýhodněn. Navíc vkladem klíčového majetku dopravní cesty do akciové společnosti definitivně znemožníme jakoukoli pozdější privatizaci a. s. České dráhy, pokud nebudeme ochotni připustit, aby uzly vlastnil a ovládal privátní vlastník, a nezajímavý zbytek dopravní cesty, tvořený úseky mezi nimi, náročný na nákladnou údržbu, vlastnil stát. Rozbití jednotného vlastnictví dopravní cesty je dle mého názoru nejtěžší zločin proti železniční dopravě za celou 160letou existenci drážní dopravy u nás.

Architekti zákona, jimiž je vedení Českých drah pod dohledem odborů, by si měli uvědomit řadu nebezpečí, do kterých mohou železniční dopravu v ČR uvrhnout. Zdá se však, že je jim to jedno. Stačí jim, že zákon je napsán ve prospěch "jejich" akciové společnosti. O Správě železniční dopravní cesty se zmínil velmi výstižně na dopravním podvýboru jeden z náměstků ministra dopravy jako o tzv. "zbytkovém podniku". Ano, to je přesné označení Správy železniční dopravní cesty. Její postavení vůči akciové společnosti je totiž značně nerovné. Ze zákona je Správa povinna uzavřít smlouvu s akciovou společností na dobu 5 let o zajištění provozování železniční dopravní cesty, o její provozuschopnosti, modernizaci a rozvoji, a ze zákona musí být tato smlouva opakovaně prodlužována na dobu dalších 5 let, tzn. prakticky do nekonečna. Výši úhrad, pokud se smluvní strany nedohodnou, stanoví ministerstvo. Nicméně už nyní zákon předjímá, že tyto úhrady budou vyšší než úhrady za užívání železniční dopravní cesty, které by měla hradit a. s. České dráhy.

Pokud dojde k naznačenému tunelování Správy železniční dopravní cesty akciovou společností, budou koleje za deset, dvacet let provozu bez dostatečné údržby zdevastovány natolik, že můžeme zahájit novou výstavbu koridorů za další desítky miliard korun.

Dámy a pánové, zákon obsahuje celou řadu dalších nedostatků, o kterých asi nemá smysl detailně mluvit. Shrnu pouze jedinou větou, že zákon nezřizuje plnohodnotného tzv. manažera infrastruktury, kterého od nás žádá EU, že generální inspekce není nezávislá, přičemž generální inspektor je dokonce zčásti podřízen generálnímu řediteli akciové společnosti. Možné budoucí tzv. "oživení" dopravní cesty je díky vkladu budov a stanic do akciové společnosti nemožné, a zákonem ukládané úplné oddělení účetních okruhů uvnitř jediné právnické osoby je zejména ve vazbě na daňové zákony přinejmenším velmi diskutabilní a nejasné.

Dámy a pánové, pro celkové zhodnocení kvality vládou předloženého zákona je snad nejsignifikantnější skutečnost, že nejvýznamnější zákon za celou dlouhou dobu existence dráhy u nás nebyl ve znění předloženém do vlády a do Parlamentu projednán s nejvyšším orgánem státní organizace České dráhy, se správní radou Českých drah. Neexistuje tedy žádné, ani souhlasné, ani nesouhlasné usnesení správní rady k tomuto zákonu, což já osobně považuji za skandál.

Mohu-li srovnat kvalitu zákona o transformaci státní organizace České dráhy, předloženého ministrem Peltrámem s projednávaným zákonem, musím smutně konstatovat, že předložený zákon je podstatně horší, protože obsahuje řadu hrubých systémových chyb. Asi nejvýstižněji by bylo možné shrnout "kvality" projednávaného zákona změnou jeho názvu na "zákon o železničním tunelu do státní kasy a o likvidaci železniční dopravní cesty".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP