(18.20 hodin)
(pokračuje Špidla)
Dovolte mi, abych se nyní zabýval problémem úmluvy a poté dalšími okolnostmi. Úmluva byla otevřena k podpisu v Madridu roce 1980, vstoupila v platnost 22. prosince 1981. Vláda České republiky projednala návrh na podpis úmluvy předložený ministrem pro místní rozvoj, místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí dne 27. května 1998, a to bez výhrad a bez doprovodných prohlášení. Zmocněním od vlády pak za Českou republiku úmluvu podepsal v sídle Rady Evropy ve Štrasburku dne 24. června 1998 ministr pro místní rozvoj. Na základě usnesení č. 414 ze dne 24. června 1999 Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a usnesení č. 136 ze dne 29. července 1999 Senátu Parlamentu České republiky prezident České republiky dne 11. října vyslovil souhlas s ratifikací.
Úmluva Rady Evropy č. 106 představuje první významnou vícestrannou mezinárodní úmluvu potvrzující závazek vlád členských států podporovat přeshraniční spolupráci místních společenství v Evropě. Jejím základním obsahem jsou následující body: úmluva usnadňuje přeshraniční spolupráci vzhledem k potřebám územních společenství; přeshraniční spolupráce nesmí být znevýhodňována oproti spolupráci samospráv uvnitř států; úmluva nerozšiřuje působnost či pravomoci územních společenství; úmluva neomezuje provádění státního dozoru; smluvní státy se zavazují k oboustranné informovanosti.
Dodatkový protokol č. 159 k úmluvě umožňuje místním společenstvím států, které jsou strany úmluvy, uzavírat smlouvy a vytvářet společné subjekty za stanovených upřesňujících podmínek.
Dodatkový protokol dosud podepsalo 14 evropských států včetně Slovenska, z toho 8 ho již ratifikovalo; ve smyslu čl. XI vstoupil dodatkový protokol v platnost dne 1. prosince 1998.
Dodatkový protokol představuje průlom ve smyslu výhrady států používat mezistátní dohody jako výlučnou právní formu úpravy otázek přeshraniční spolupráce. Dává rozhodnutím místních samospráv přijatým v rámci přeshraniční spolupráce právní závaznost, přičemž není narušena povinnost plně vyhovět právnímu řádu smluvního státu. V rámci smluv územních společenství o přeshraniční spolupráci je zároveň na základě prvního dodatkového protokolu umožněno vytvářet společný soukromoprávní nebo veřejnoprávní subjekt.
Přístup k prvnímu dodatkovému protokolu posune význam úmluvy směrem k současné praxi, dnes již uplatňované členskými státy Evropské unie v oblasti přeshraniční spolupráce, a významně posílí smluvní zapojenost České republiky v Radě Evropy. Je v souladu se zahraničněpolitickými zájmy České republiky.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím zastupujícího zpravodaje zahraničního výboru pana kolegu Karla Kühnla, alias Jiřího Vlacha, aby návrh výboru odůvodnil.
Poslanec Karel Kühnl: Vážený pane předsedající, oč rozsáhlejší byl pan místopředseda, o to stručnější se pokusím být já.
Zahraniční výbor projednal předložený návrh, sněmovní tisk 882, na své 46. schůzi dne 6. června tohoto roku. Po odůvodnění zástupcem Ministerstva pro místní rozvoj a po zpravodajské zprávě přijal usnesení, v němž doporučil Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení:
Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s přístupem České republiky k I. Dodatkovému protokolu k Evropské rámcové úmluvě o přeshraniční spolupráci mezi územními společenstvími nebo úřady.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám. Otevírám rozpravu, do které se hlásí pan kolega Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji vám, pane předsedající. Chtěl bych se něco zeptat zastupujícího zpravodaje zahraničního výboru. Bylo tam jednáno o té výhradě, kterou navrhlo Ministerstvo pro místní rozvoj v čl. V. Chtěl bych vědět, jaké to hlasování bude. Pokud to je s tou výhradou, jak to schválil zahraniční výbor, tak samozřejmě budu pro tuto smlouvu.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan zastupující zpravodaj.
Poslanec Karel Kühnl: Zastupující zpravodaj chce postupovat korektně, vážený pane místopředsedo, a proto může pouze citovat písemné a ověřené usnesení zahraničního výboru.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Poté prosím, aby vystoupil někdo ze zahraničního výboru a zodpověděl otázku pana kolegy Filipa. Prosím pana předsedu zahraničního výboru Zaorálka. Pan kolega Zaorálek se nehlásí. Mohu tedy rozpravu ukončit.
Eventuálně doporučuji možnost dát návrh na přerušení projednávání a odročení do příchodu zpravodaje.
Prosím pana předsedu zahraničního výboru, aby mi pomohl rozřešit tuto situaci.
Poslanec Lubomír Zaorálek: Navrhuji přerušit projednávání a odročit do zítřka.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, můžeme to zařadit za odpovědi na písemné interpelace. Znamená to, že by to byl zítra bod třetí.
Je to procedurální návrh, o kterém rozhodneme bez rozpravy hlasováním.
Zahájil jsem hlasování číslo 75 a ptám se, kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem. Kdo je proti?
Z přítomných 120 pro hlasovalo 94, proti 8. Návrh byl přijat.
Musím konstatovat a prosím, aby mi pozornost věnoval jak předseda zahraničního výboru, tak předseda poslaneckého klubu Unie svobody, že pan kolega Jiří Vlach není omluven na toto jednání Poslanecké sněmovny. Bylo by dobré, aby příště jeho nepřítomnost nekomplikovala jednání Poslanecké sněmovny. Není omluven.
Dalším bodem, posledním bodem dnešního jednání, je bod
14.
Vládní návrh zákona o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 814/ - druhé čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr vnitra Stanislav Gross a zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu poslanec Vladimír Cisár.
Tento návrh jsme ve druhém čtení projednávali na 36. schůzi. Po obecné rozpravě jsme návrh vrátili výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu k novému projednání. Tento výbor návrh zákona znovu projednal, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 814/2. Z připravenosti pana ministra vnitra Stanislav Grosse soudím, že chce v úvodu tohoto druhého čtení vystoupit, a proto mu uděluji slovo.
***