(10.40 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Vážené dámy, vážení pánové, při posuzování tohoto návrhu doporučuji, abyste vzali v úvahu zároveň dvě skutečnosti. A to právo občanů užívat své finanční prostředky dle vlastního uvážení bez zásahu státu a zároveň i možnost, že v případě ponechání tohoto zákazu v našem právním řádu nemůžeme vyloučit opětovné otevření kapitoly "Volný pohyb kapitálu a plateb" ze strany Evropské unie. Obávám se, že Česká republika by musela začít vyjednávat o dalším přechodném období na tento zákaz, a jak jsem už uvedl, tento zákaz je přitom pouze formální. V žádném případě neumožní podnikat zahraničním subjektům v České republice bez příslušné licence.

Dovolím si tedy připomenout, že předložený vládní návrh má především harmonizační charakter, jeho cílem je naplnit mezinárodní závazky České republiky. Jeho přijetí by mělo znamenat další krok na naší cestě k dosažení úplné harmonizace s právem Evropských společenství. Prosím proto, abyste postupovali uvážlivě při projednávání tohoto zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Rusnokovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Patočka.

 

Poslanec Jiří Patočka: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Pro formální pořádek upozorňuji, paní předsedající, že mám náhradní kartu č. 6.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Patočka má náhradní kartu č. 6.

 

Poslanec Jiří Patočka: Pan ministr velmi obšírně zdůvodnil vládní návrh zákona, zdůraznil zejména to místo, které se nepodařilo vládě plně zvládnout a vypořádat se s ním, protože připomínky zejména v oblasti rušení sázek do zahraničí byly předneseny Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Já bych velmi stručně zhodnotil tuto novelu, která skutečně plní závazky vyplývající pro Českou republiku z tzv. Evropské dohody a další harmonizace českého devizového práva s právem Evropské unie.

Česká republika se zavázala do konce roku 2001 umožnit nabývání tuzemských nemovitostí odbočkám a zastoupením společností z Evropské unie podnikajícím v ČR. Dochází ke zrušení všech regulačních ustanovení týkajících se volného pohybu kapitálu. To bylo dosud zajišťováno systémem devizových povolení od Ministerstva financí nebo od České národní banky. Je to již zrušeno nařízeními vlády, o kterých zde hovořil pan ministr, není třeba to opakovat.

Nově je upravena depozitní povinnost v § 29 jako výjimečné opatření při vážných hospodářských a finančních poruchách, před možným případným vyhlášením nouzového stavu v devizovém hospodářství.

Návrh obsahuje některé menší úpravy týkající se obchodu s devizovými hodnotami, poskytování peněžních služeb, oznamovací povinnosti a dalších méně významných technických věcí.

Jaké jsou problémy v této novele obsažené? Myslím si, že by asi bylo zbytečné podrobněji se zabývat problematikou kauzy odstranění zákazu účasti na sázkách v zahraničí. Navrhovaná úprava v § 4 odst. 1 zákona o loteriích se týká volného pohybu kapitálu a plateb. Netýká se regulace podnikání v oblasti sázkových her a ruší omezení platné pro jejich potenciálního spotřebitele. Zrušení zákona - placení sázek do zahraničí - podle mého soudu není v rozporu s procesem harmonizace českého práva s právem ES a je i důsledkem dodržování přijatých mezinárodních závazků České republiky.

Druhým zásadním bodem vládního návrhu zákona je oblast liberalizace nabývání tuzemských nemovitostí cizozemci. Toto ustanovení uvedené v bodu 24 zvláštní části týkající se zejména § 17 splňuje závazek České republiky z Evropské dohody umožnit nabývání tuzemských nemovitostí všem organickým částem zahraničních právnických osob zapsaných dle obchodního zákona do obchodního rejstříku. Toto ustanovení je již prakticky naplněno.

Dle rozhodnutí vlády České republiky po vstupu do EU bude v oblasti nabývání tuzemských nemovitostí platit stejný režim pro všechny osoby bez rozdílu, nyní s výjimkou - a to tady potvrdil pan ministr - nabývání zemědělské půdy, lesů a objektů tzv. vedlejšího bydlení. Tato výjimka obsažená ve vládním návrhu zákona byla předmětem vyjednávání s Evropskou unií a možná předurčovala přechodové období uplatňované českou vládou. Mohla možná předurčovat i opačný směr přechodového období ve volném pohybu pracovních sil. Tento moment nelze vyloučit a bude asi předmětem dalšího posouzení.

Dovolte, abych vás seznámil s příslušnou částí pozičního jednání s Evropskou unií ze dne 31. 5. 2001. Jedná se o mnou připravený nebo zajištěný neoficiální překlad, z jehož obsahu dostatečně přesně vyplývá a definuje se předmět dohody neboli tzv. společná pozice. Na základě těchto úvah může Evropská unie souhlasit s přechodným obdobím pěti let, během nichž si může Česká republika ponechat národní úpravu nabývání vedlejšího bydlení občany EU, kteří nejsou rezidenti, tzn. nemají trvalý pobyt v České republice, a společnostmi Evropské unie. Avšak Evropská unie zdůrazňuje, že takové přechodné období by nemělo mít jakékoli dopady na práva jiných svobod. Evropská unie zdůrazňuje, že dokončení vnitřního trhu je klíčový prvek acquis a že plný soulad s acquis v této oblasti do co nejbližšího možného data je proto velmi žádoucí.

Avšak s ohledem na uvedené úvahy Evropská unie by mohla souhlasit s přechodným obdobím sedmi let, během nichž Česká republika může uplatňovat své národní zákonodárství s ohledem na získávání zemědělské půdy a lesů občany Evropské unie a společnostmi Evropské unie. Evropská unie poznamenává, že bude nezbytné dále se zabývat tímto problémem, a pokud to bude nezbytné, vrátit se k této kapitole v příslušném momentu a posoudit jakýkoli nedořešený problém ve světle jednání o kapitole sedm "Zemědělství". Toto tady jenom reflektuji, o tom se zmínil pan ministr Rusnok.

Evropská unie poznamenává, že společnosti založené nebo registrované v České republice, i když částečně nebo plně vlastněné akcionáři z Evropské unie, místní pobočky a zastoupení společností z Evropské unie v České republice nejsou považovány Českou republikou za společnosti Evropské unie a tyto nebudou kryty přechodným obdobím.

V žádném případě nemůže občan Evropské unie s ohledem na nabytí zemědělské půdy a lesů obdržet méně příznivé zacházení než v době podpisu smlouvy o přístupu, ani nemůže s ním být zacházeno omezujícím způsobem v porovnání s příslušníky, resp. občany třetích zemí.

Komplexní obecné posouzení přechodného období se bude konat v třetím roce přechodného období. Za tímto účelem Komise podá zprávu v příslušnou dobu Radě. Rada může - když bude jednat jednomyslně o návrhu Komise - rozhodnout o zkrácení nebo odstranění přechodného období.

Poslední věta. Samostatně hospodařící farmáři, kteří si přejí podnikat a usadit se v České republice, budou vyňati z rozsahu přechodného období a nebudou podléhat žádným jiným postupům nebo režimům než občané České republiky.

Toto je myslím rozhodující obsah tohoto konkrétního předmětného ujednání o společné pozici, která by měla mít s touto věcí nejtěsnější vztah.

Dovolím si nyní závěrečné shrnutí. Tento vládní návrh zákona obsahuje věcné technické změny, které vyplývají ze závazků České republiky a z Evropské dohody. Obsahuje další harmonizaci českého devizového práva k právu Evropské unie.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP