(14.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím všechny přítomné, aby se zaregistrovali svými hlasovacími kartami. Nejprve tedy rozhodneme o návrhu usnesení, které je uvedeno pod číslem II.1. usnesení zahraničního výboru, a to, že Poslanecká sněmovna konstatuje, že Opční protokol k Úmluvě o právech dítěte o zapojování dětí do ozbrojených konfliktů je mezinárodní smlouvou o lidských právech a základních svobodách podle čl. 10 ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb. a ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 367 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 367 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 145 vyslovilo 145 a nikdo nebyl proti.

 

Nyní budeme hlasovat o části II.2. usnesení zahraničního výboru. Prosím o nastavení kvora na 120. Kolegyně a kolegové, nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení, kterým se vyslovuje souhlas s tímto Opčním protokolem. K tomuto návrhu se vyslovujeme ústavní většinou.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 368 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 368 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 148 vyslovilo 147 a nikdo nebyl proti. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Dalším bodem je bod číslo 24 schváleného pořadu schůze, kterým je

 

24.
Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek a o výkonu dohledu
nad zadáváním veřejných zakázek (zákon o zadávání veřejných zakázek)
a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 821/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit, kterého prosím, aby se ujal slova. Současně prosím všechny kolegyně a kolegy o klid v jednacím sále.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy poslankyně, páni poslanci, přijetí nového zákona o zadávání veřejných zakázek je jednou z podmínek vstupu České republiky do Evropské unie. To současně znamená, že je předpokladem pro čerpání finančních prostředků z fondu Evropské unie. Kromě toho přijetím nového zákona dojde k odstranění odlišností v zadávacích postupech proti praxi obvyklé v zemích Evropské unie.

Sjednocení zadávacích procedur s postupy v těchto zemích přispěje k odstranění dosavadních nedostatků vyplývajících ze současně platného zákona o zadávání veřejných zakázek, a to především v oblastech odstranění diskriminace uchazečů o veřejné zakázky, ke zprůhlednění zadávacích řízení, jejich zjednodušení a především ke zvýšení hospodárnosti vynakládání prostředků daňových poplatníků.

Návrh nového zákona o zadávání veřejných zakázek se svým koncepčním pojetím zcela odlišuje od dosavadního zákona 199/1994 Sb., který vycházel z modelového zákona Komise OSN pro obchodní právo se zajímavou zkratkou UNCITRAL. Novému pojetí zákona, založenému na evropských směrnicích, odpovídají nejen druhy zadávacích řízení, ale i nová terminologie. Upouští se zejména od zcela nevyhovujících pojmů nemovitost, soubory strojů a zařízení, a jsou nahrazovány pojmy jako stavební práce, zboží a služby. Tyto pojmy jsou v zákoně rovněž vymezeny, čímž se na rozdíl od současné úpravy jednoznačně definuje předmět veřejné zakázky, který bude podrobně vymezen prováděcím předpisem.

Na druhé straně zůstaly zachovány i specificky české a v praxi zažité pojmy, to je zadávání a veřejná zakázka, vymezují se však v duchu evropských směrnic.

Do zadávacích procedur byl v návrhu nového zákona důsledně promítnut soutěžní princip. Nově se uplatňuje rovněž užší soutěž, upouští se od nevyhovujícího pojetí výzvy více zájemcům podle § 49 a zjednodušeného zadání podle § 49 písm. a).

Podrobnosti nezbytné pro správnou aplikaci zákona nejsou v zákoně zahrnuty. Zákon předpokládá k některým ustanovením vydání prováděcí vyhlášky, která může pružněji reagovat i na nezbytné změny v méně složitém legislativním procesu, aniž by docházelo ke změnám v zákoně. Například bude tedy podrobněji vymezen obsah zadávací dokumentace, postup při hodnocení nabídek, vzory vyhlašovaných zadávacích řízení apod.

Zákon obsahuje kromě úpravy zadávacích procedur též postupy při zadávání stavebních koncesí. Tuto úpravu tuzemský právní řád postrádá, jak jste si jistě všimli. Přitom využití soukromého kapitálu při pořizování veřejných investic, v zemích Evropské unie velmi rozšířené, se již nabízí v poslední době i tuzemským investorům.

Ke zkvalitnění zadávacího procesu má přispět i zavedení ověřování odborné způsobilosti osob vykonávajících zadavatelskou činnost, včetně tzv. pověřených osob, které pro zadavatele zadavatelskou činnost obstarávají. V této souvislosti potom obsahuje nový zákon o zadávání veřejných zakázek též příslušnou novelu živnostenského zákona.

K zjednodušení zadávacího řízení značně přispěje - a to jak na straně uchazečů, tak na straně zadavatelů - i prokazování základních kvalifikačních předpokladů prostřednictvím seznamu kvalifikovaných podnikatelů, který povede Ministerstvo pro místní rozvoj. Postup při zapisování podnikatelů do těchto seznamů je rovněž obsažen v návrhu zákona.

Součástí nového zákona je též nová úprava dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, který i nadále bude vykonávat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Závěrem bych chtěl podotknout, že návrh zákona byl projednán v nejširším připomínkovém řízení s některými zadavateli a svazy a sdruženími podnikatelských subjektů, u nichž získal jednoznačnou podporu. Přijetím nového zákona se Česká republika zařadí k ostatním přidruženým zemím Evropské unie, které v oblasti zadávání veřejných zakázek jsou v určitém předstihu.

Věřím, že návrh nového zákona bude přijat k projednávání ve druhém čtení a že případné nejasnosti budou v průběhu těchto jednání odstraněny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP