(17.50 hodin)

(pokračuje Bureš)

Je zde návrh na to, aby trestním opatřením, která se převážně dnes soustřeďují k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, byla předřazena celá škála dalších opatření. Tento návrh počítá celkem s devíti možnostmi, přičemž trest odnětí svobody je uveden až na posledním místě.

Při vzetí do vazby tento návrh zdůrazňuje, že i při existenci vazebních důvodů smí být mladistvý vzat do vazby jedině tehdy, jestliže vazby nelze dosáhnout jinak a není tu jiná možnost. Navrhuji myslím poměrně razantní opatření, totiž nahradit vazbu umístěním v péči důvěryhodné osoby, což je instituce, která není cizí řadě zahraničních úprav.

Chci zdůraznit, co jsem řekl uprostřed, že rozhodně nesleduji trend zvyšování počtu věznic, ale vedle stávajících legislativních opatření především se vydat cestou dekriminalizace těch trestných činů, které z hlediska statistického výrazně přispívají k naplněnosti českých věznic, a to, jak známo, jsou trestné činy, za které jsou v praxi ukládány tresty odnětí svobody do dvou let.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Paní kolegyně Dundáčková ještě hodlá reagovat na vaši odpověď, prosím.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Pane ministře, ráda bych zopakovala otázku týkající se opatření organizační povahy, která mohou vést k určitým změnám v rámci výkonu trestu odnětí svobody. A ráda bych se také zeptala na výsledky kontrol, které byly nařízeny v nedávné době v souvislosti s útěkem některých vězňů a se zjištěním celé řady dalších nedostatků v českých věznicích.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Ještě pan ministr spravedlnosti.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jaroslav Bureš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Konkrétní kontrola se týkala především stavu věznice v Rýnovicích. Tam se ukázalo, že ačkoliv zabezpečovací zařízení bylo umístěno v době relativně nedávné před zmíněným útěkem, který měla paní poslankyně jistě na mysli, tak bylo převzato nedbale. Vyvodil jsem zcela zásadní opatření. Paní generální ředitelka Vězeňské služby Meclová odvolala ředitele věznice, je vypsáno konkursní řízení na obsazení nového místa. Následovala i celá řada dalších personálních opatření. To jsou opatření druhotná především na místě.

Toto zjištění bylo provedeno k tomu, že postupně jsou kontrolovány systémy zabezpečení všech věznic. Nicméně nemohu nikterak zamlčet, že finanční deficit tohoto zabezpečení je výrazný. Já sám jsem v návrhu rozpočtu na příští rok konstatoval, že je třeba mít k dispozici nejméně částku 400 mil. Kč, která bude potřebná alespoň k tomu, aby základní zabezpečení bylo uvedeno k odpovídajícími standardu.

Ale uvědomil jsem si, že vedle tohoto zjištění jsem se nevyjádřil ještě k pracovním příležitostem ve věznicích.

Mohl bych přinést celou řadu čísel, nemám je přirozeně umístěna v hlavě, ale je to záležitost lokální. Jsou věznice, ve kterých především díky osobám ředitelů věznic se daří dosahovat evropského standardu, a znalci vědí, že za standard, za vysoký standard zaměstnanosti vězňů jsou považovány hodnoty přes 80 %. Například mé inspekční cesty po českých věznicích ukázaly, že jsou ředitelé věznic, třeba Stráž pod Ralskem, kteří jsou schopni zajistit zaměstnanost ještě pro vyšší počet vězňů, ve Stráži pod Ralskem je to 86 %.

Je zde velmi úzká vazba na ekonomickou situaci v dané lokalitě, na pracovní příležitosti vůbec atp. Rozhodně je to záležitost, které věnuje ředitelství Vězeňské služby mimořádnou pozornost, a snažíme se i finančními pobídkami motivovat ředitele věznic k tomu, aby zaměstnanosti vězňů, což je fenomén, který výrazně přispívá k atmosféře ve věznicích, se vůbec zlepšoval.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře.

Další vylosovanou v pořadí je paní kolegyně Michaela Šojdrová, interpelovaným ministrem ministr financí Pavel Mertlík, a to ve věci dorovnávacího příspěvku obcím na jednoho žáka.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové. Rozpočet na rok 2001 snížil dotaci obcím na jednoho žáka základní školy z loňské výše 1221 Kč na 990 Kč. V doprovodném usnesení k zákonu o státním rozpočtu na rok 2001 požádala Poslanecká sněmovna vládu, aby dotace na jednoho žáka byla v průběhu roku obcím dorovnána do loňské výše. Na veřejnost se dostávají dílčí zprávy o tom, že Ministerstvo financí již provedlo rozpočtové opatření potřebné k zajištění tohoto usnesení.

Jedná se o velmi důležitou položku v rozpočtu obcí. Obce by měly vědět, zda a jak budou schopny zajistit provoz svých škol, a proto je třeba jim dát jasnou informaci, s čím mohou v letošním roce počítat. Obracím se tedy na vás, pane ministře, zda byste mohl sdělit, jak Ministerstvo financí připravuje plnění tohoto usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Slovo má ministr financí Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážená paní poslankyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, především bych řekl, že Ministerstvo financí nemůže připravovat plnění tohoto usnesení ze dvou důvodů. Jednak toto usnesení je doporučující, čili Ministerstvo financí na to samozřejmě reaguje, ale není to tak, že by plnilo, co Poslanecká sněmovna v tomto smyslu usnesla. Druhou věcí, a to podstatnou, je to, že jde o poměrně rozsáhlý zásah do rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, vládní rozpočtová rezerva, který je nad rámec kompetencí ministra financí. Čili ten, kdo o tom může rozhodnout, je vláda.

Na základě tohoto usnesení tedy Ministerstvo financí ve spolupráci s některými dalšími resorty připravilo návrh usnesení vlády, který prošel připomínkovým řízením a bude v dohledné době zařazen na jednání vlády. Toto připomínkové řízení už je u konce a předpokládá, že na danou věc by se podle tohoto návrhu mohlo věnovat 470,8 mil. Kč. Konkrétně jde o položky na školství, na vybraná zdravotnická zařízení a také na dopravní obslužnost. Zda vláda tento návrh schválí, nebo ne, to je samozřejmě otevřená otázka.

Já osobně jsem nechal tento materiál zpracovat, a domnívám se, že je velmi zvláštní, jestliže Poslanecká sněmovna na straně jedné schválí nějaká rozpočtová čísla a zároveň v doprovodném usnesení říká, že by to vlastně mělo být úplně jinak.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Paní kolegyně Šojdrová ještě bude reagovat.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Pane ministře, souhlasím s vámi v tom, pakliže Poslanecká sněmovna měla v úmyslu a považovala za nutné, aby dotace na žáka obcím byla vyšší, pak tak měla rozhodnout přímo při projednávání státního rozpočtu a změnit výši konkrétních položek přímo při schvalování státního rozpočtu. Možná že si vzpomenete, že tento pozměňovací návrh při projednávání státního rozpočtu zazněl, ale nebyl schválen, a za jakési východisko bylo považováno toto usnesení a uvažovalo se také o tom, že vláda podle možností, které v průběhu roku bude státní rozpočet skýtat, se tedy rozhodne a zareaguje.

Měla bych doplňující otázku. Podle celkové výše 470 mil. Kč lze usuzovat, že toto dorovnání se tedy blíží částce zhruba 300 Kč na jednoho žáka. Pokud je to možné, byla bych ráda, kdybyste, pane ministře, tuto výši specifikoval.

Přestože jsem poslanec opoziční a mívám a mohu mít jiné názory na daňovou či dotační politiku, chtěla bych vám, pane ministře, tímto poděkovat za spolupráci zde v Poslanecké sněmovně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP