(17.30 hodin)

(pokračuje Brožík)

Samozřejmě musím sezvat přítomné. Na základě žádosti z pléna vás všechny odhlašuji a žádám vás o novou registraci. Budeme hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo souhlasí, aby za základ projednávání byl ve druhém čtení tisk 839/1, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 199 z přítomných 130 poslanců pro 128, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Jako jediného písemně přihlášeného mám pana poslance Jaroslava Gongola.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, nepochybuji o tom, že alespoň větší část Poslanecké sněmovny si je vědoma toho, o jak významný krok jde při projednávání zákona o České konsolidační agentuře. Je to zejména proto, že se tam bude rozhodovat o tom, kolik opět český občan - jinak daňový poplatník - bude muset svými daněmi přispět na nepovedenou a zpackanou privatizaci. Slyšeli jsme zde čísla okolo 200 miliard korun.

Řada z vás, kteří jste byli u schvalování zákona o Fondu národního majetku, si jistě vzpomene, jak krásně to při zdůvodňování zákona o privatizaci vypadalo, a co z toho nakonec zůstalo. Koneckonců původní záměr tohoto zákona počítal s tím, že Fond národního majetku bude majetek spravovat až do jeho úplného vypořádání. Stal se však pouze úřednickou organizací, která se ani náznakem nepodobá tomu, jak by organizace, které záleží na maximální výtěžnosti národního majetku, měla vypadat.

Finanční ztráty jdou do miliard korun, a proto je nutno vymyslet nějakou obezličku, a tak se vymyslela Konsolidační banka. Spíše by zde mělo být použito názvu "konsolidační registr", neboť o funkci banky mám přece jen jiné mínění.

A nyní, když končí lhůta platnosti zákona o Konsolidační bance, se přichází s její novou modifikací ve formě České konsolidační agentury. Asi opravdu v tuto chvíli není jiné racionální řešení. Alespoň tu bude agentura, která nebude podléhat bankovnímu tajemství. Agentura by měla proto mít možnost uplatňovat naprosto průhledné kroky a omezit subjektivní rozhodování úředníka, který by byl případně ovlivňován jinými zájmy, než je maximální výnos ze svěřených prostředků a minimální dopad do státního rozpočtu.

Předložím proto pozměňovací návrh, který by přispěl k maximální objektivnosti při nabídkách na odkup a prodej případných pohledávek, které by Česká konsolidační agentura nebyla schopna řešit sama. Stále však tvrdím, že hlavní činností agentury by neměla být pouze registrace pohledávek, ale především jejich vymáhání, a to účinné a maximální vymáhání.

Pro případný prodej pohledávek, které by agentura vlastními silami nebyla schopna vymoci, by byla vyhlašována veřejná soutěž a v jejích propozicích by bylo uvedeno, že přihlašovatel souhlasí se zveřejněním jmenovitého pořadí nabídek a nabídnuté ceny. Byl by to krok k tomu, aby se ztížil přístup do soutěže podvodníkům a omezil vliv státních úředníků agentury. Poctivým uchazečům o odkup to jistě vadit nebude. Koneckonců mě k tomu vede i výrok generálního ředitele Konsolidační banky, který prohlásil, že dlužníci vymysleli způsoby, jak zabránit dražbám, a ten nám signalizoval, že jsme v tomto zákoně povinni v maximální míře dalším spekulativním krokům zabránit. V podrobné rozpravě proto podám pozměňovací návrh. Tímto se hlásím i do podrobné rozpravy.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Žádné návrhy nezazněly, proto zahajuji podrobnou rozpravu, do kterém mám jako prvního písemně přihlášeného pana poslance Miloslava Vlčka, poté pana poslance Gongola.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil pozměňovací návrhy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru - sněmovní tisk 418/1.

1. V § 16 vypustit odstavec 4.

2. Do § 17 vložit nový odstavec 6 s textem: "Do doby jmenování představenstva a zvolení dozorčí rady agentury vykonávají její působnost podle tohoto zákona osoby, které byly ke dni zániku Konsolidační banky Praha, státní peněžní ústav, členy její bankovní rady a dozorčí rady."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jaroslava Gongol. Připraví se pan poslanec Ivan Pilip.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru zní: V § 3, to je předmět činnosti, doplnit nový bod 2 tohoto znění:

"2. Prodej pohledávek a dalších vybraných aktiv dle odstavce 1 a) se provádí na základě vyhlášené veřejné soutěže. Přihlašovatel musí souhlasit se zveřejněním jmenovitého pořadí nabídek a nabídnuté ceny."

Odstavce 2 a 3 se přečíslují jako odstavce 3 a 4.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Ještě s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, omlouvám se, ale já jsem se spletl. Druhý pozměňovací návrh je k § 18, nikoliv k § 17. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pan zpravodaj určitě zaznamenal. Hovořit bude pan poslanec Ivan Pilip. Jinou písemnou přihlášku do podrobné rozpravy nemám.

 

Poslanec Ivan Pilip: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, mám dva návrhy, z nichž jeden se týká vůbec jedné z klíčových otázek, to znamená možnosti toho, jakým způsobem je možné provést méně standardní obchodní operaci nebo výrazně riskantní operaci v rámci Konsolidační banky. Takže navrhuji jedno z možných řešení zodpovědností pro schvalování takovéto operace.

Druhá věc, kterou navrhuji, je, aby nebyla konsolidační agentura osvobozena od placení daně z nemovitostí, protože se domnívám, že pro obce, kde se nacházejí některé objekty, není zde logický důvod, proč by přechodem pod konsolidační agenturu měly přestat tuto daň platit.

V písemném znění to vypadá následovně.

První návrh. § 5 odstavec 6 komplexního pozměňovacího návrhu rozpočtového výboru zní: Představenstvo je povinno na základě rozhodnutí ministra financí a po schválení dozorčí radou - to je tam doplněno - uskutečnit i takovou obchodní operaci, kterou by vzhledem k rizikům z ní plynoucím nemohlo uskutečnit z důvodů obezřetného podnikání. Představenstvo je povinno bez zbytečného odkladu upozornit na tuto skutečnost ministra financí.

Změna druhá zní: Část třetí se vypouští, následující části se přečíslují.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP