(9.35 hodin)
Místopředseda PSP František Brožík: Vážené kolegyně a kolegové, čas vymezený na přestávku vypršel, budeme pokračovat v našem jednání.
Dovolte, abych ještě k neúčasti na našem jednání připojil jednu omluvu, a to omluvu pana místopředsedy vlády a ministra financí pana Mertlíka na dopolední jednání, protože předkládá návrhy zákonů v Senátu. Budeme se s tím muset vypořádat i v rámci programu, protože pan ministr zde bude až při odpoledním jednání.
Budeme tedy pokračovat v přerušeném bodě č. 21 - jsme stále v obecné rozpravě. Místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr Schling a poprosil bych i zpravodaje pana poslance Kapouna.
Táži se, kdo se ještě hlásí do obecné rozpravy. (Nikdo se nehlásil.) Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu nebudu uzavírat, protože pan ministr Schling jako poslanec předložil návrh na odročení projednávání tohoto bodu na příští schůzi, to znamená na květen letošního roku. Je tomu tak, pane ministře? (Ministr Schling: Ano.)
Budeme tedy hlasovat o odročení tohoto bodu k projednávání na 36. schůzi, která bude v květnu roku 2001. Všechny vás žádám, kdo jste přišli opožděně, abyste se zaregistrovali svými kartami.
Budeme hlasovat. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 55 z přítomných 161 poslanců hlasovalo pro 103, proti 48. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme odročili projednávání tohoto vládního návrhu zákona na příští schůzi před ukončením obecné rozpravy. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Budeme pokračovat dalším bodem, kterým je bod č. 23. Chtěl bych ještě všechny upozornit na 11.00 hodin, kdy máme pevně stanovený bod č. 8, kterým je návrh poslanců Jiřího Vlacha a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon 347, o vytvoření dalších územních celků atd. Je to tedy pevně zařazený bod na 11.00 hodin a prosím, abyste s tím všichni počítali.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
23.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Václava Exnera, Dalibora Matulky
a Zuzky Rujbrové na vydání zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 857/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 857/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan Vojtěch Filip.
Poprosil bych celé pravé spektrum, aby se ztišilo, a pokud chtějí diskutovat, ať opustí tuto jednací síň.
Poslanec Vojtěch Filip: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, paní a pánové, dovolím si přednést drobnou úpravu Ústavy České republiky, která je potřebná proto, abychom mohli projednat a změnit zákon o Ústavním soudu. Jsem přesvědčen, že každá novela zákona by měla být zkoumána podle toho, jestli je nebo není potřeba změny ústavy. A v době, kdy jsem se snažil najít určitý lék na to, jakým způsobem by měl být Ústavní soud založen v našem systému, a přemýšlel jsem nad tím, jestli není náhodou třetí zákonodárnou komorou v tomto státě, zjistil jsem, že bez novely ústavy to nepůjde.
Ústava je základním zákonem státu a mnou navržená úprava je poměrně jednoduchá. Dovolím si ji odůvodnit:
V demokratickém právním státě je kladen mimořádný důraz na to, aby se všechny společenské vztahy uskutečnily v souladu s ústavními zákony, a ochrana ústavnosti je svěřena právě ústavnímu soudu. Při koncipování Ústavního soudu České republiky v roce 1992, resp. 1993 se vycházelo z toho, že při zabezpečení souladu zákonů a podzákonných právních předpisů s ústavními předpisy, resp. běžnými zákony, jakož i s mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách se nakonec v rozporu s tím, co bylo součástí československého právního řádu a zákona o československém ústavním soudu, prosadil názor, že v moderním státě lze připustit přesahování jednotlivých složek státní moci. Bylo tedy zvoleno řešení, že Ústavní soud je oprávněn přímo rušit, tedy derogovat, abrogovat zákony a jiné právní předpisy a jejich jednotlivá ustanovení.
***