(9.10 hodin)

Předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Martin Muchka: Dobrý den, vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté. Byl jsem pověřen, abych přednesl informaci o postupu Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání ve věci převodu FTV Premiéra. Jen pro stručnost bych uvedl, že ve včerejších odpoledních hodinách jsme vám sem doručili přibližný text mého vystoupení, čili měli byste ho mít k dispozici. Takže půjdu rovnou k věci.

FTV Premiéra je provozovatelem - jak všichni víme - Televize Prima, která má dvě licence. Jednu licenci k regionálnímu televiznímu vysílání v regionu Praha - střední Čechy, tak byla udělena 27. listopadu 1992, což říkám proto, že to byla historicky vůbec první licence k televiznímu vysílání udělená v naší republice. Další licence se týká celoplošného vysílání. A dále je tato společnost provozovatelem s registrací k satelitnímu vysílání. Podrobnosti v tomto případě nebudu dále uvádět, máte je všichni k dispozici a jsou i jinak k dispozici v otevřených zdrojích - odkazuji na zprávu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za rok 1999, jmenovitě na stránky 53-56. Jinak je vše přístupno na internetu a v dalších otevřených zdrojích.

Dnešní vlastnické poměry v FTV jsou dány začleněním FTV do Domeany, s. r. o., a vznikly v roce 1999 jako důsledek novely bankovního zákona, podle níž se banky nemohou majetkově podílet na provozování vysílání. Přestože se jednalo o vstup jiného subjektu, rada byla nucena se změnou souhlasit, protože byla dána zohledněním zmíněné novely bankovního zákona.

K úplnému vyjasnění vlastnických vztahů -

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane předsedo. - Prosím o klid. Prosím, pane předsedo, můžete pokračovat.

 

Předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Martin Muchka: K úplném vyjasnění vlastnických vztahů pak rada dospěla až správním řízením, které proběhlo v létě roku 2000, když jednáním s vlastníky Domeany jsme získali informace, které byly zapotřebí k posouzení možných vlivů na vysílání. Nárok na tyto informace - upozorňuji - jsme však nemohli přímo opřít o ustanovení zákona o vysílání, které se týká vlastnických poměrů. Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v platném znění, stanovuje v § 10 odst. 2, že licence je nepřevoditelná. A odst. 5 téhož paragrafu říká, že orgán udělující licence přihlíží k tomu, aby žádný ze žadatelů nezískal dominantní postavení v hromadných sdělovacích prostředcích. Primárním účelem těchto ustanovení byla regulace koncentrace a křížení vlastnictví v médiích. Šlo tedy vždy o to, aby regulační orgán mohl zabránit zneužití vlivu elektronických médií k politické či ekonomické manipulaci.

Vývoj na naší mediální scéně v souladu s evropskými trendy také prokázal potřebu co nejúplnějších informací o celém vlastnickém řetězci. Zákon v platném znění ale dnes umožňuje přímo získání pouze takových informací, které se týkají úrovně druhého stupně vlastnictví, což v našem případě znamená, že končíme u společnosti Domeana. Dále zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání v platném znění sice stanoví, že licence je nepřevoditelná, ale tato nepřevoditelnost není blíže specifikována ani kvantifikována. Z tohoto důvodu rada již v červenci roku 1997 v návaznosti na novelu zákona o vysílání č. 135/1997 Sb. přijala pravidlo, pro které se vžil pracovní název "51-49". Rada si tak pro své rozhodování stanovila požadavek zachování majority, tj. nejméně 51 % původních vlastníků, po celou dobu platnosti licence. Zároveň je však třeba dodat, že ani sama rada toto pravidlo nikdy nechápala jako dogma. Naopak v přesně definovaných případech připouštěla jeho prolomení. Tato praxe byla konečně stvrzena rozhodnutím soudu v jednom z předchozích řízení.

Pro pochopení kauzy jsou dále nutné základní údaje, které jsou sice známy, ale přesto je připomenu, o finanční situaci Televize Prima. Prakticky po celou dobu její existence - nejdříve TV Premiéra, následně TV Prima - byla tato televize z nejrůznějších důvodů ztrátová. Teprve nástup managamentu Kateřiny Fričové znamenal, že se televize dostala z červených čísel ve vlastním hospodaření, aniž by se ovšem podařilo umořovat dluhy z předchozího období. Dnes podle dostupných informací přesahuje zadluženost dvojnásobek základního jmění provozovatele vysílání.

Další důležitou okolností je vztah Televize Prima a provozovatelů regionálního televizního vysílání. Dnešní stav sdílených kmitočtů, tj. regionálních oken v dohodných časech na celoplošném vysílání TV Prima, rozhodně nepovažujeme za optimální řešení, a v historii vyvolával mnoho problémů. Touto situací se ostatně nejednou zabývala také stálá parlamentní komise pro sdělovací prostředky, zejména v souvislosti s novým územně správním uspořádáním, které zvýrazňuje úlohu a význam regionálního a lokálního vysílání.

Poslední vývoj v TV Prima a kroky nového managamentu signalizovaly možnost jistého posunu při řešení těchto letitých problémů. Vedení TV Prima deklarovalo a v závěru roku také nahlas prohlásilo zájem o intenzivnější spolupráci s držiteli regionálních licencí, včetně nové dohody o výhodnější časech a programovém a obchodním síťování. Tato radou požadovaná revitalizace vzájemného spolužití Primy a provozovatelů regionálního vysílání je ale samozřejmě podmíněna velice výraznými finančními injekcemi.

Předmětná kauza tedy byla zahájena žádostí provozovatele vysílání, tedy FTV, o předchozí souhlas s navýšením základního jmění a s tím související změnou majetkové struktury.

Chronologický sled událostí, které s tím souvisely, byl asi takový. Ještě před podáním žádosti 3. listopadu ČSOB zaslala radě informaci, že byla podána žaloba k Rozhodčímu soudu Hospodářské komory a Agrární komory ČR o určení majetkových vztahů k Domeaně. 22. prosince loňského roku jsme obdrželi žádost o předchozí souhlas s navýšením obchodních podílů FTV. Následovala výzva k odstranění vad a 17. ledna t. r. byla žádost FTV doplněna a upřesněna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP