(14.50 hodin)

(pokračuje Pleva)

Nyní k pozměňovacím návrhům, které budu předkládat. Napřed mi vždy dovolte krátké zdůvodnění, pak konkrétní text pozměňovacího návrhu.

V zákoně o České televizi, který byl přijat v roce 1991, byla charakterizována veřejná služba, je to v § 2 odst. 2, mj. jako výroba a vysílání zábavných pořadů. Bylo to zcela logické, protože ČT byla tehdy jedinou televizí. Nicméně od té doby už existují komerční televize, které se věnují převážně tomuto žánru. A v nové situaci, která je na našem mediálním trhu, já odmítám připustit, že výroba zábavných pořadů typu Neváhej apod. je veřejnou službou. Potom bychom museli tvrdit, že televize Nova je televizí veřejné služby, což je samozřejmě nesmysl.

Tím, že vypustíme výrobu těchto zábavných pořadů z definice veřejné služby, neznamená, a to prosím o pozornost, neznamená, že by je televize nesměla vyrábět. Jen pouze říkáme, že zábavné pořady tohoto typu nejsou veřejnou službou. Takže konkrétní pozměňovací návrh, je to k bodu 2, tisku 813, § 2 odst. 2 písm. e), vypustit slovo "zábavných".

Další pozměňovací návrh se bude týkat Rady České televize a jejích pravomocí. V současné krizi, která byla velmi hluboká v ČT, bylo argumentováno mj. i z tohoto řečniště, že Rada ČT nekoná, neschází se, neřeší krizi v ČT. Rada ovšem podle současného zákona i podle nově navrhovaného znění nemá v podstatě kromě odvolávání a jmenování generálního ředitele žádné pravomoci. Řekněme si, dobře, pokud rada byla volena dejme tomu podle politického obličeje, ať takové pravomoci nemá. Teď chceme ovšem vytvořit nezávislou radu, která nebude volena podle politického klíče, bude navrhována různými společenskými organizacemi, a zase říkáme, že tato rada nemá mít vůbec žádné pravomoci. Kdybychom to přirovnali k vojenství, pošleme vojáka do boje, a dáme mu pouze atomovou bombu. Jinou zbraň nemá.

Proto se domnívám, že rada, aby skutečně mohla zajišťovat onen dozor nad tím, že veřejná služba je skutečně veřejnou a efektivní, potřebuje také k tomu určité nástroje. Takže se pokusím je předložit ve svém pozměňovacím návrhu.

K bodu 22, tisku 813. V § 8 odst. 1 se na konci písm. e) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písm. f) až k), která znějí:

f) schvalovat na návrh generálního ředitele hlavní programové zásady ČT,

g) schvalovat na návrh generálního ředitele programové schéma na kalendářní rok,

h) dohlížet na plnění úkolů veřejné služby podle § 2 a 3 a naplňování zásad vyplývajících k kodexu ČT a za tím účelem vydávat závazná doporučení týkající se programové nabídky,

i) schvalovat dlouhodobé plány programového, technického a ekonomického rozvoje,

j) zřizovat dozorčí komisi a stanovit výši odměn dozorčí komise (§ 8a),

k) určovat mzdu generálního ředitele.

Zde v této souvislosti bych chtěl velmi podpořit poslední pozměňovací návrh, který předložil kolega Mareš, který vlastně říká, že rada bude tím koncepčním orgánem, ale nebude moci zasahovat do konkrétních pořadů. To je naprosto v pořádku a já se připojuji k tomu, co tu předložil kolega Mareš, a byl bych velmi rád, aby to prošlo spolu s mými pozměňovacími návrhy.

Další návrh je taková drobná úprava, kde chci, aby funkční období kontrolní komise bylo ze dvou let prodlouženo na tři roky. Česká televize je velmi složitý organismus, a jestliže kontrola má být efektivní, kontroloři musí vědět to, co kontrolují, musí znát trochu fungování ČT. Jestliže na to mají pouze dva roky, je to velmi krátká doba a v podstatě ve chvíli, kdy začnou situaci rozumět, my je z této funkce odvoláváme, musí podle zákona skončit, což je špatně. Takže další pozměňovací návrh k bodu 24 v § 8 a) odst. 3 se slova "funkční období 2 let" nahrazují slovy "funkční období 3 let".

Poslední návrh k tisku 813 je opět z ranku kompetencí rady. Rada může podle konstrukce stávajícího zákona, nebo je její povinností na návrh generálního ředitele jmenovat a odvolávat ředitele studií. Ovšem nemá žádné kompetence ke jmenování jiných význačných pracovníků ČT. My chceme teď říci, že např. ředitel ostravského studia ČT je důležitější pro veřejnou službu než třeba ředitel zpravodajství. To je jednoznačný protimluv.

Ještě vám řeknu příklad třeba z Českého rozhlasu, kde je to ještě markantnější. Šéf Radiožurnálu je méně než šéf regionální stanice v Českých Budějovicích. To je naprosto absurdní a je vidět, že v tomto zřejmě zákonodárce nedomyslel původní důsledky svého počínání. Proto předkládám tento pozměňovací návrh k bodu 25: v § 9 odst. 9 se slova "po projednání s Radou" nahrazují slovy "se souhlasem Rady".

Nyní mi dovolte ještě dva krátké pozměňovací návrhy k tisku 813/1, tj. k usnesení výboru.

K bodu 8: v § 4 odst. 4 se první věta - slova "nikoli však na funkční období bezprostředně následující" zrušují. Chceme zde a zavádíme tímto pozměňovacím návrhem rotační princip rady; to znamená, aby byla volena po dvou letech, proti tomuto principu já nic nemám, ale říkám, že mohou být voleni opětovně, ale ne na dvě po sobě jdoucí období, což je samozřejmě totální nesmysl a zavádí v podstatě pouze jedno volební období, tudíž když tomu radní opět začne rozumět - situaci v České televizi - začne se v ní orientovat, už nemůže být radním. Myslím si, že je to snad úmyslná sabotáž, že to je to, abychom zablokovali radu, aby skutečně nemohla efektivně kontrolovat Českou televizi, což si myslím, že je špatně, takže bych chtěl tato slova vypustit.

Další pozměňovací návrh k bodu 9. V § 5 na konci odst. 2 se tečka nahrazuje čárkou, a doplňují se slova "a to i dva roky po ukončení členství v Radě". Jedná se o tzv. střet zájmů. Aby člověk, který je radním, nemohl mít ekonomický profit, nemohl působit ve prospěch různých ekonomických a jiných lobby v radě, bylo by dobře, aby to nemohl dělat nejenom když je radním, ale i dva roky po ukončení tohoto svého členství. Myslím si, že důvody a různá podezření, která mě vedou k tomuto návrhu, nemusím podrobněji vysvětlovat.

A tak, protože vím, jak se zde vedou různé dohody, jak se tento návrh projednává, si dovolím předložit ještě jeden podmíněný pozměňovací návrh k celému zákonu. V případě, že nebudou přijaty pozměňovací návrhy, které zásadním způsobem posouvají tento zákon opravdu ke kontrole a k větší veřejnoprávnosti ČT, chci, aby se věci nazývaly pravými jmény.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP