(9.20 hodin)

(pokračuje Dostál)

Ale po konzultaci se stálou poslaneckou komisí pro sdělovací prostředky jsem na základě jejího většinového rozhodnutí akceptoval volbu pouze sněmovnou. V důsledku těchto doporučení jsem poté hledal prostor pro odpolitizovaní rad pouze v mezích tohoto politického zadání, jehož výsledkem tedy nakonec je, že členy rad sice volí Poslanecká sněmovna, ale na základě nominace kandidátů širokého žánru subjektů občanské společnosti, s výjimkou politických stran a zájmových uskupení.

Jak v zákoně o České televizi, tak v zákoně o Českém rozhlase bylo nutné zavést a znovu odpovědně definovat pojem veřejné služby, v jehož rámci jsou podrobně vyjádřeny úkoly provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání ze zákona jako poskytovatelů této služby.

Podstatnou změnu představuje posílení postavení Rady České televize a Rady Českého rozhlasu, resp. posílení možnosti těchto orgánů, jíž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České televize a Českého rozhlasu.

Radám se nově ukládá povinnost zřídit si jako svůj poradní orgán dozorčí komisi složenou z odborníků z oblasti ekonomiky, finančního řízení a účetnictví, která jim bude nápomocna při kontrole hospodaření České televize a Českého rozhlasu.

Vzhledem k zastaralosti původního, stávajícího znění je také upřesněn a rozšířen výčet funkcí a činností neslučitelných s výkonem funkce člena Rady České televize a Rady Českého rozhlasu.

Zákon rovněž nově zakotvuje princip veřejnosti jednání rad, který vyplývá z funkce a poslání těchto orgánů jako reprezentantů veřejnosti, a stanovuje také důvody k odvolání generálního ředitele.

Zákon také jasně deklaruje, že Česká televize vysílá na dvou celoplošných kanálech. To zdůrazňuji pouze proto, že tím vláda dává jednoznačně najevo, že nepočítá s privatizací ani jednoho kanálu České televize.

Předložený návrh byl projednán v kulturním výboru a s výsledky tohoto jednání vás jistě seznámí zpravodaj tohoto výboru.

Já bych vás ještě rád poprosil, abyste si na košilce tohoto zákona, tisku 813, ve druhém řádku opravili, že jde o zákon číslo 484 lomeno 1991, a nikoli 1999. Omlouvám se za tuto chybu, ke které došlo na Ministerstvu kultury během přepisování textu.

Dámy a pánové, snažil jsem se vás seznámit se všemi nejdůležitějšími změnami, které jsou spojeny s tímto zákonem. Změna, která byla do tohoto zákona dána jako přechodné opatření - opakuji, že se do toho zákona dostala pod vlivem událostí - je jedinou změnou, kterou si vyžádala aktuální situace. Přechodné ustanovení převádí pravomoci rady na Poslaneckou sněmovnu, pravomoci rady v oblasti odvolání stávajícího generálního ředitele, což už není aktuální, a dále jmenování prozatímního ředitele České televize.

Dámy a pánové, já vám děkuji za vaši pozornost a žádám vás a prosím, abyste návrh zákona o České televizi a návrh zákona o Českém rozhlasu podpořili.

Děkuji vám. (Potlesk poslanců klubu ČSSD.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi, jemuž se dostává frenetického potlesku z řad jeho kolegů.

Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, jej projednal a přijal usnesení, které vám všem bylo rozdáno jako sněmovní tisk 813/1. Prosím zpravodaje tohoto výboru pana poslance Talíře, aby nás seznámil s výsledkem projednávání návrhu zákona ve výboru.

 

Poslanec Jaromír Talíř: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dnes budeme ve zkráceném čtení projednávat vládní předlohu novely zákona o České televizi a o Českém rozhlase, která, jak už pan ministr kultury řekl, byla připravována na Ministerstvu kultury již delší dobu. Možná že je vhodné se v několika větách zmínit o tom, co vlastně je jejím základním obsahem.

Je to především to, že se v ní nově definují hlavní úkoly veřejné služby v České televizi v oblasti televizního vysílání, a příkladmo se uvádí, jak Česká televize naplňuje tuto veřejnou službu.

Dále se tam nově upravuje pozice Rady České televize, zejména to, jakým způsobem bude tato rada volena. Pan ministr se o tom zmínil. Jsem přesvědčen, že ale tady vláda zůstala jenom na prvním krůčku té správné cesty, která se ukázala, že bude potřebná, a jsem přesvědčen, že by bylo potřeba tuto cestu dojít do konce. Znamená to vzdálit tuto radu od politické moci. Je pravda, že nyní mohou navrhovat jednotlivé členy rady instituce a sdružení, které jsou definovány zákonem, nicméně jejich volba zůstává v rukou Poslanecké sněmovny. Je možné využít několika institutů, několika způsobů, které by dotáhly tuto nakročenou cestu do konce. Ať už je to delegační princip, kdy členy Rady České televize mohou volit, nebo tito členové mohou být navrhováni a voleni tak, že z nějaké části obsahují členy, kteří jsou navrženi přímo politiky, politickými stranami, ale také je tam další, druhá skupina členů, které navrhují jiné instituce, jiná sdružení, která jsou součástí občanské společnosti.

Tento zákon také nově definuje postavení generálního ředitele České televize a upravuje jeho kompetence, a zároveň upravuje kompetence rady vůči řediteli.

V přechodných ustanoveních se potom říká, že v případě přijetí tohoto zákona dnem jeho účinnosti končí mandát členům rady, kteří byli zvoleni podle předchozího zákona.

Tento zákon byl přikázán našemu výboru, který ho projednával na své schůzi, která se uskutečnila tento týden ve středu, a začal jej projednávat v 15.00 hodin odpoledne kvůli tomu, že výbor měl již pevně stanovený program jednání na předchozí dobu, kdy projednával jiné předlohy zákonů. K zákonu se vedla poměrně obsáhlá obecná rozprava, ve které padaly argumenty pro změnu věcných problémů tak, jak jsem definoval jednotlivé oblasti, které tento návrh obsahuje, a zároveň se diskutovalo v podrobné rozpravě o přednesených pozměňovacích návrzích, jichž byla přednesena celá řada.

Nakonec výbor přijal usnesení, které máte ve svém tisku 813/1. Musím říci, že toto usnesení bylo přijímáno v době, která těsně hraničila a byla dokonce, jak se dočtete, o několik minut překročena, v době, kterou stanovil předseda sněmovny pro ukončení a předložení usnesení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP