(17.20 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Tento trend přebytkového hospodaření pokračuje i v průběhu roku 2000, přičemž ke konci třetího čtvrtletí roku 2000 vykázaly obce a svazky obcí převahu příjmů nad výdaji ve výši 3,2 miliardy korun a na bankovních účtech soustřeďovaly 32,5 miliardy korun.

Oblast municipálního dluhu je přitom pravidelně sledována, a to i Poslaneckou sněmovnou, kde je součástí státního závěrečného účtu České republiky; je přitom podrobně projednávána ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Co se týče čtvrté otázky, jak se budou do budoucna vyvíjet vlastní příjmy obcí, je to otázka také nových daňových zákonů. V průběhu posledního roku víte, že Poslanecká sněmovna neschválila některé návrhy zákonů, které umožňovaly obcím, aby obce sáhly k využití různých koeficientů zvýšení daňových příjmů. Podobnou možnost bude dávat obcím i zákon o daních z nemovitostí, který připravila vláda a který bude pravděpodobně projednáván na následující schůzi Poslanecké sněmovny.

Ještě k datům, která jsem chtěl uvést. V roce 1999, jak už jsem říkal, celkový objem zadluženosti byl 40 miliard korun, přičemž pro srovnání v roce 1995 to bylo 20,3, 1996 28,3, čili velký nárůst, 1997 opět velký nárůst - 34,4, ale v roce 1998 už jen na 39 a 1999 na 40. To jsou čísla, která zahrnují hlavní město Prahu. Kdybychom od toho hlavní město Prahu odečetli, tak znovu časová řada: 1995 až 1999 - 12,7, 20,6, čili meziroční velký skok do roku 1996, opět rok 1997 25,2, ale roky 1998 a 1999 už pouze 28,0, 28,3, čili zmírnění dynamiky nárůstu zadluženosti.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Já bych přece jen prosil, aby to bylo více konkrétně k otázce. Táži se pana poslance, zda chce doplnit otázku. Ano.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Já se domnívám, pane předsedající, že jsme se sice dozvěděli spoustu dat, ale přesto to základní, tj. jestli se připravuje něco jako mechanismus, který je ve Spolkové republice Německo, kde předlužené obce mají nucenou správu, to jsme se nedozvěděli. V dosud přijatých zákonech takové mechanismy se nepředpokládají. To víme, ale nevíme, jestli vláda něco podobného nepřipravuje. Tam jde o to, aby obec nemohla finančně zkrachovat. To je jádrem jedné ze čtyř otázek, které jsem postrádal. Jinak děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Čili nedáváte doplňující otázku?

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Toto je v zásadě zopakování jedné z otázek. Čili připravuje vláda nové kontrolní mechanismy, které by zabránily předlužení obcí? Bylo řečeno, že ne. Já se s tím nemohu spokojit.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Já jsem se snažil hovořit o finančních kontrolních mechanismech, které jsou používány v současnosti. Jak jsem řekl, tak vláda nepřipravuje žádné nové. Připravuje drobné inovace vyplývající ze zkušeností s předchozími, ale to je standardní proces, který nestojí podle mého soudu za to, aby tady byl projednáván.

Jinak pokud máte na mysli možnost něčeho jako nucené správy obcí, to by musela být změna zákona o obcích, což je, jak známo, v gesci Ministerstva vnitra. Já mohu říci, že Ministerstvo financí toto nepřipravuje.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Jako další klade otázku poslanec František Pejřil na ministra Lachnita, připraví se pan poslanec Ouzký na pana ministra Špidlu.

Prosím, aby byl pan ministr Špidla uveden sem. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Pejřil: Děkuji. Vážený pane předsedo, vládo, kolegyně a kolegové.

Pane ministře, interpeluji vás ve věci kontroly využití dotace poskytnuté vaším ministerstvem. Jedná se o dotaci ve výši 24 milionů korun, která byla poskytnuta městskému obvodu Slezská Ostrava na výstavbu 48 bytů v lokalitě Františkov I.

Tato finanční podpora měla být v souladu s programem podpory výstavby nájemních bytů a bytů v domech pro důchodce v oblastech postižených záplavami v letech 1997 a 1998 využita k zajištění nájemního bydlení. Bydlení bylo určeno pro občany postižené záplavami, pro občany, jejichž byty se nacházejí v objektu určeném stavebním úřadem k demolici. V odůvodněných případech mohla být udělena dotace na výstavbu nájemních bytů i v případech, kdy šlo o náhrady za byty natolik poškozené povodní, že se v nich nedalo bydlet, i když nebudou demolovány. Tedy program.

Mé otázky na vás, pane ministře, jsou následující:

Za prvé: Byly nájemní smlouvy uzavírány s občany podle zásad programu a jak byla zajištěna kontrola?

Za druhé: V kolika případech byla řešena žádost o povolení výjimky pro občany, jejichž byt byl sice natolik poškozen, že jej nebylo možno dále užívat, ačkoliv nebyl určen k demolici?

Za třetí: V kolika případech se stalo, že občan, pro kterého byl byt postaven, odmítl, ať již z jakéhokoli důvodu, nastěhování, a jak byla vaším ministerstvem ověřena zpráva Městského úřadu Slezská Ostrava o této skutečnosti?

Za čtvrté: Byly v nájemních bytech postavených za použití zmíněné investiční dotace uzavřeny smlouvy s jinými občany, než stanovil program? A pokud ano, bylo shledáno porušení podmínek a jaké důsledky váš úřad vyvodil?

Dal jsem vám, pane ministře, materiály, na které se ptám, takže prosím o odpověď.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Prosím pana ministra Lachnita.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane poslanče, v rámci programu podpory výstavby nájemních bytů pro občany postižené záplavami v roce 1997 podal úřad městské části Slezská Ostrava žádost o dotaci na výstavbu 48 bytových jednotek v lokalitě Františkov I.

Podmínky programu byly splněny, byly předloženy doklady o odstranění staveb a městu byla poskytnuta dotace ve výši 24 milionů korun, jak jste správně řekl. Bohužel, nikoliv mým ministerstvem, ale finanční prostředky byly uvolněny ze Státního fondu životního prostředí České republiky, a to smlouvou č. 01 68 97 11. Výstavba byla zpožděna s ohledem na výskyt metanu v dané lokalitě. Podle dodatku smlouvy byla akce profinancována a ukončena kolaudací v roce 1999 a městská část Slezská Ostrava požádala v termínu o závěrečné vyhodnocení akce, které je v současné době zpracováváno.

V roce 1999 proběhla na Ministerstvu pro místní rozvoj kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu na povodňové dotace, která nezaznamenala žádné nedostatky u výše uvedené akce.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Táži se pana poslance, jestli chce doplnit otázku. Chce vystoupit.

 

Poslanec František Pejřil: Mé informace jsou poněkud jiné, takže já bych poprosil pana ministra, je-li to možné při ústní interpelaci, o písemnou odpověď. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Ouzký interpeluje místopředsedu vlády Špidlu.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji, pane předsedo. Pane ministře, dámy a pánové, téma mé interpelace jsme zde dosti široce projednávali během dopoledního zasedání v souvislosti s odpovědí na písemnou interpelaci kolegyně Páralové.

Z debaty mě velmi zamrzely dvě věci. První je ideologizace debaty, věc se z věcné roviny zvrhla v nálepkování, slyšeli jsme vyjádření o zlých kapitalistech a o snaze zavést nevolnictví atd. Co je podstatnější - zamrzelo mě, že přes mé opakované výzvy pan ministr jasně neodpověděl na mé otázky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP