(12.10 hodin)
(pokračuje Buzková)
Vzhledem k tomu, že jsem obdržela informaci, že tuto smlouvu může uvést místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, budeme tedy projednávat bod 42 schváleného pořadu schůze, kterým je
42.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Úmluva o ochraně osob se zřetelem
na automatizované zpracování osobních dat (ETS 108),
která byla za Českou republiku podepsána ve Štrasburku 8. září 2000
/sněmovní tisk 741/ - prvé čtení
(Ministr Březina přichází do sněmovny.)
Prosím, aby úvodní slovo přednesl pan ministr Karel Březina, kterému udílím slovo.
Ministr bez portfeje ČR Karel Březina: Paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, Rada Evropy přijala 28. ledna 1981 ve Štrasburku Úmluvu č. 108 o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování osobních dat - omlouvám se, musím se vydýchat, protože jsem běžel. Dne 1. října 1985 úmluva vstoupila v platnost. Postupně Úmluvu č. 108 podepisovaly či ratifikovaly další členské státy Rady Evropy. K dnešnímu dni tak učinilo 31 států ze 41 členských států. Česká republika dosud mezi nimi není. Úmluva č. 108 se stala základním a výchozím dokumentem k ochraně osob s ohledem na automatizované a počítačové zpracování osobních dat. Jednotlivé členské státy Rady Evropy vytvářely či upravovaly svou národní legislativu pro tuto oblast v souladu s úmluvou.
Přijetím zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, dala vláda a poté Parlament dostatečně najevo vůli řešit problematiku ochrany osobních údajů v České republice v souladu s právními předpisy Rady Evropy a Evropské unie a plnit závazky, které z toho plynou. Podpis a ratifikace Úmluvy 108 je projevem připravenosti České republiky náležitě chránit osobní údaje občanů v souvislosti se zpracováním osobních údajů tak, jak to vyžaduje právo Evropské unie a Rady Evropy, plnit smluvní závazky a zdržet se všech úkonů, které by byly s úmluvou v rozporu. Podpis a ratifikace Úmluvy 108 beze sporu zvýší prestiž České republiky v oblasti ochrany osobních údajů a ochrany lidských práv a zajistí České republice plnou implementaci v oblasti lidských práv.
Navrhuji tedy Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s ratifikací Úmluvy Rady Evropy č. 108. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Březinovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Štěpová.
Poslankyně Vlasta Štěpová: Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové. K tisku, který právě pan ministr české vlády Březina uvedl, k tisku 741, si dovolím zopakovat jenom ta základní fakta, o kterých nicméně mluvil. V roce 1981 přijala Rada Evropy tento veledůležitý dokument a od té doby dokument minimálně signovaly, ale většinou i ratifikovaly všechny země, všechny státy, které stojí s námi v jedné nebo téměř ve stejné řadě, pokud jde o vstup do Evropské unie - Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko atd.
Dovolím si tedy doporučit vám tento tisk, samozřejmě doporučit, aby tisk prošel do druhého čtení, a zároveň doporučit, aby se tiskem kromě zahraničního výboru zabýval také výbor pro evropskou integraci. Čili přikázat zahraničnímu výboru a přikázat výboru pro evropskou integraci. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Štěpové a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Nikdo se nehlásí, obecnou rozpravu končím.
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru, paní zpravodajka Štěpová navrhla přikázat předložený návrh výboru pro evropskou integraci. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Můžeme přistoupit k hlasování.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 380 a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto návrhu zahraničnímu výboru. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 380 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 132 vyslovilo 110 a 2 byli proti.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 381 a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto návrhu výboru pro evropskou integraci. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 381 tento návrh nebyl přijat, když se z přítomných 133 pro vyslovilo 65 a proti bylo 15.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.
Dalším bodem je
44.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Státem Izrael
o sociálním zabezpečení, podepsaná dne 16. července 2000
/sněmovní tisk 743/ - prvé čtení
Prosím, aby úvodní slovo přednesl místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládám vám k projednání Smlouvu mezi Českou republikou a Státem Izrael o sociálním zabezpečení. Smlouva byla podepsána 16. července roku 2000.
Izrael je země, se kterou mělo bývalé Československo velmi dobré vztahy, a to již v době procesu vytváření Izraele jako samostatného státu. V Izraeli žije významná česká komunita a smlouva do jisté míry napravuje situaci, ke které došlo v roce 1964, kdy změna politické orientace Československa a následná snaha nevyplácet důchody právě do Izraele vedla k vypovězení Úmluvy Mezinárodní organizace práce č. 48/1935 o zachování důchodových nároků migrujících osob. Sjednání smlouvy s Izraelem je však třeba posuzovat z hlediska budoucnosti. Mezi oběma státy probíhá značný rozvoj vzájemných ekonomických vztahů a lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat. Sjednání předložené smlouvy bude spoluvytvářet potřebný prostor pro pohyb pracovníků mezi oběma státy s rozvojem vzájemných vztahů, které s tím souvisejí.
Pokud jde o vlastní dokument, jde věcně i formálně o standardní typ smlouvy používané v mezinárodní praxi. Respektuje základní principy obsažené v nařízení Evropské unie o mnohostranných konvencích i bilaterálních smlouvách. Jsou to rovnost v nakládání s občany druhého státu, sčítání pojistných dob pro nárok na dávku, vyloučení dvojího pojištění a výplata dávek do ciziny. Vztahuje se s výjimkou dávek v nezaměstnanosti na všechna zpravidla upravená odvětví sociálního zabezpečení. Reguluje tedy dávky poskytované v nemoci, v mateřství, důchody, dávky při pracovních úrazech a nemocích z povolání a některé další dávky poskytované v rámci státní sociální podpory, jako jsou přídavky na děti nebo pohřebné.
Smlouva se Státem Izrael je komplexní smluvní dokument. Po obsahové i formální stránce odpovídá mezinárodně uznávaným požadavkům na koordinaci sociálního zabezpečení. Vychází z principů, na nichž jsou založeny všechny moderní dvoustranné a mnohostranné smlouvy o sociálním zabezpečení.
Dámy a pánové, finanční dopady z uzavřené smlouvy - půjde především o náklady, které jsou spojeny především s výplatou důchodů do Izraele - budou maximálně dosahovat 49,5 milionu korun ročně vzhledem k tomu, že se jedná přibližně o 1 500 případů, které budou touto smlouvou upraveny.
***